Se anunță proteste la Calea Ferată din Moldova. Feroviarii spun că vor ieși în stradă începând cu luna februarie dacă în următoarele săptămâni nu-și vor primi restanțele salariale.
Potrivit Noi.md, salariații Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova se plâng că nu și-au primit salariile din luna iulie, iar datoriile față de ei se ridică la peste 160 de milioane de lei moldovenești, echivalentul a aproximativ 40 de milioane de lei românești.
Aflați în pragul disperării, în ultimul an, în jur de 900 de angajați au demisionat de la CFM, în căutarea unui loc de muncă plătit regulat. ”Dacă nu se aplanează situația, din luna februarie cred că o să fie proteste masive, pichetări nu știu cum vom decide noi, dar deloc nu suntem auziți, din păcate noi suntem disperați, specialiștii pleacă, nu mai avem nici tineret, nici specialiști, suntem disperați complet”, a declarat vicepreședintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Moldova, Tatiana Vartic.
Sindicaliștii spun că s-au adresat în ultima perioadă cu nenumărate solicitări pentru remedierea situației, inclusiv la președintele Parlamentului, Igor Grosu, la premierul Dorin Recean și chiar la șefa statului, Maia Sandu, dar fără niciun rezultat. ”Noi totuși sperăm că conducerea țării se va uita în partea angajaților feroviari și va aloca niște bani din bugetul statului în 2025. Altfel, noi pur și simplu falimentăm”, a adăugat Tatiana Vartic.
Proteste la calea ferată. Cu jalba-n proțap la autoritățile statului
Săptămâna trecută, feroviarii au avut o întrevedere cu președintele Comisiei de Buget, Economie și Finanțe a Parlamentului de la Chișinău, Radu Marian. Parlamentarul susține că statul ar putea oferi întreprinderii împrumuturi externe la condiții avantajoase: ”Acum analizăm această opțiune, să vedem cum stăm cu finanțele, analizăm suplimentar, încă nu avem luată o decizie. Asta ar fi una din opțiuni, ca să investească statul o parte în infrastructura feroviară și deja să eliberăm un pic presiunea de pe companie, dar și compania trebuie să ia anumite măsuri să optimizeze anumite cheltuieli. E o situație ciclică, se repetă și ține de factori care nu depind de ce am face noi și în același timp trebuie să înțelegem că bugetul este al tuturor cetățenilor și trebuie să avem grijă de toate ramurile”.
CITEȘTE și Trenuri anulate la CFM, din lipsă de bani. Și CFR Călători taie trenuri de pe listă
Din cauza situației financiare dificile, începând cu această săptămână, CFM a anulat încă două curse interne. Este vorba despre rutele Chișinău-Bender și Bălți-Rogojeni. Astfel, Republica Moldova rămâne în prezent doar cu o singură cursă operabilă, cea de la Chișinău spre Ungheni. Pentru a le plăti restanțele salariale celor aproape 5.000 de angajați, administrația CFM a accesat anterior două credite a câte 35 de milioane de lei moldovenești (nouă milioane de lei românești) fiecare. Problema însă s-a rezolvat doar temporar. Ulterior, întreprinderea a mizat că ar putea obține în jur de 200 de milioane de lei modovenești (peste 50 de milioane de lei românești) din vânzarea locomotivelor, a vagoanelor vechi, dar și a metalului uzat, însă așteptările nu au fost confirmate în realitate.