Marți are loc un protest spontan la SCRL Brașov, de care știe toată lumea, inclusiv ministrul

13 ianuarie 2020

Pentru marți este așteptat un așa-zis protest spontan la SCRL Brașov, de care însă știe încă de luni după-amiază toată suflarea feroviară, dar și ministrul Transporturilor, Lucian Bode. După ce au cerut integrarea în cadrul operatorului feroviar de stat, acum sindicaliștii de acolo protestează tocmai față de acest lucru.

Adrian Bărbulescu

protest spontan la SCRL Greva de la SCRL grevă japoneză la SCRL Iași

Precedenta grevă la SCRL Brașov, tot ”spontană”, a avut loc vara trecută, la începutul lunii august, și s-a încheiat după doar o zi. Sindicaliștii au venit la București, unde au purtat negocieri cu conducerea CFR Călători, în urma cărora au semnat un protocol și au reluat lucrul.

În protocolul semnat la acea vreme de conducerea CFR Călători cu sindicaliștii de la SCRL Brașov apărea o informație care ar putea să schimbe fundamental modelul de business al societății feroviare de stat. Mai exact, s-a pus pe tapet posibilitatea ca cei peste 1.500 de salariați ai SCRL să fie reintegrați în cadrul CFR Călători. ”Reprezentanții salariaților SCRL Brașov vor trimite o analiză privind integrarea în cadrul SNTFC CFR Călători SA a celor 1.570 de salariați ai SCRL Brașov în două variante (cu/fără integrarea salariaților SAI Brașov), analiză efectuată cu repectarea strictă a prevederilor legale din OUG 26/2013 și alte prevederi legale incidente privind majorarea fondului de salarii al CFR Călători”, au mai convenit părțile participante la negocierile din august.

Un protest spontan la SCRL a avut loc și vara trecută

Ei bine, la protestul chipurile spontan de marți sindicaliștii se vor arăta nemulțumiți tocmai de… integrarea lor în cadrul CFR Călători. Trebuie menționat faptul că, la greva japoneză din iulie anul trecut de la SCRL Iași, protestatarii s-au arătat nemulțumiți de faptul că, deşi fac lucrări cu risc mare, sunt incluşi în categoria a III-a de muncă, și nu în grupa I, așa cum se întâmplă la CFR Călători.

“Principala cauză pentru care am declanşat greva astăzi este neacordarea celor 15% la salariu. Conform Contractului Colectiv de Muncă, orice modificare salarială mai favorabilă la CFR Călători se aplică şi la noi. Este firesc să fie aşa, este firesc să reacţionăm în acest fel. Eu, ca lider sindical, susţin acelaşi avânt pentru drepturile noastre, pentru că majoritatea suntem la salariul minim pe economie”, spunea atunci liderul sindical Iustin Borş. Or, integrarea lor în cadrul CFR Călători ar însemna tocmai creșterea salariilor, până la nivelul celor încasate de noii/vechii lor colegi din cadrul operatorului feroviar de stat.

Situație financiară critică la societatea brașoveană

Dar să vedem în ce situație financiară se află SCRL Brașov. Această filială a CFR Călători SA este la ora actuală în procedură de insolvență care intră sub incidența Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență. SCRL este un furnizor de servicii pentru CFR Călători care asigură mentenanța curentă, reparații planificate și accidentale ale materialului rulant motor al societății feroviare.

La nivelul societății cu sediul în Brașov, dar care are alte zece puncte de lucru în toată țara, există o situație delicată. Astfel, între administratorul special și organizația sindicală reprezentativă – Sindicatul Național Solidaritatea 2012 (SNS) eeste în vigoare un contract colectiv de muncă (CCM). Pe cale de consecință, sindicatul nu poate declanșa, potrivit legii, o grevă propriu-zisă până la încetarea valabilității CCM. De aceea se apelează la aceste așa-numite ”proteste spontane”.

Rezultate sub așteptări la finele lui 2019

Pe de altă parte, SNS, în afară de calitatea de sindicat reprezentativ menționată mai sus, o are și pe aceea de reprezentant al salariaților într-o viitoare masă credală, având interese financiare directe în cadrul SCRL Brașov SA, cu o sumă estimată la circa 12 milioane lei.

În ce privește, reparațiile la locomotive și automotoare, anul trecut CFR Călători SA a contractat un număr mai mare de vehicule decât în anul precedent, dar volumul realizărilor la finele lui 2019 a fost sub angajamentele asumate de SCRL Brașov. Totuși, la negocierile din decembrie dintre CFR Călători și SCRL, operatorul feroviar de stat a fost de acord cu majorarea tarifului orar pentru activitatea de mentenanță preventivă și corectivă, de la 48,41 lei la 53,67 lei (cu peste 10%). Nici în aceste condiții însă, administratorul special al SCRL nu a vrut să semneze contractul de mentenanță preventivă și corectivă pentru anul 2020.