Un protest al sindicaliștilor din metrou, conduși de Marian Artimon, a avut loc marți după amiază în fața Ministerului Finanțelor. Salariații Metrorex vor continua protestul miercuri, în Piața Victoriei.
”Înarmați” cu pancarte și vuvuzele, câteva sute de angajați ai metroului bucureștean s-au adunat în Piața Constituției, în fața sediului Ministerului Finanțelor.
”Personal nu angajați, dar pe Titk-Tok vă uitați”, ”Fără finanțare nu avem exploatare”, ”Guvernul nostru baban a uitat de subteran”, ”Opriți subfinanțarea metroului!”, ”Vreți să băgați în cavou lucrătorii din metrou”, ”Ordonanța Trenulețul iarăși ridică prețul” sau ”Dacă vreți să meargă roata, faceți de urgență plata”. Acestea erau câteva dintre mesajele adresate guvernanților care se puteau citi pe pancartele purtate de sindicaliști.
Un nou protest al sindicaliștilor din metrou, mâine la Guvern
În timp ce membrii de sindicat scandau în Piața Constituției, o delegație a USLM, condusă de președintele Marian Artimon și de secretarul general Cristi Bratu, a intrat în sediul ministerului.
Nu au fost însă primiți de niciun oficial al Finanțelor, așa că au lăsat la Registratură, cu număr de înregistrare, lista de revendicări. Marian Artimon a anunțat că protestul va fi reluat miercuri, la aceeași oră, în fața sediului Guvernului.
Principala nemulțumire a liderilor Unitatea – Sindicatul Liber Metrou este legată de faptul că majorarea salarială în sumă fixă, de 1.050 de lei, negociată cu administrația și inclusă în Contractul Colectiv de Muncă, nu se mai aplică, din cauza prevederilor Ordonanței de Urgență 156/2024, cunoscută ca Ordonanța Trenuleț.
Bucureștenii plătesc mai mult, salariile la Metrorex au rămas aceleași
”Se acordă o majorare salarială, în cuantum de 1.050 lei/salariat, aplicată la salariul de bază lunar brut, majorare care se va acorda odată cu aprobarea sursei de finanțare privind creşterea veniturilor proprii necesară acoperirii acestei majorări salariale, începând cu data de 01.01.2025, cu respectarea legislației în vigoare”, se arăta în CCM, așa cum a dezvăluit Club Feroviar la finele lunii noiembrie. Între timp, ”sursa de finanțare” a fost găsită, și anume scumpirea de la 3 lei la 5 lei, începând cu data de 1 ianuarie, a călătoriei cu metroul bucureștean. Numai că în Ordonanța Trenuleț se stipulează faptul că societățile de stat nu trebuie să majoreze fondul de salarii față de anul trecut, așa că prevederea din CCM a fost ”înghețată”. Aceeași soartă au avut-o și tichetele de masă, de care angajații Metrorex nu mai beneficiază.
Deficit de personal la metrou, angajările sunt blocate
În afară de neaplicarea prevederilor CCM 2024/2025, sindicaliștii mai sunt nemulțumiți și de nerespectarea Legii 367/2022 și a Codului Muncii actualizat. Ei reclamă deficitul de personal, deficitul de finanțare, riscul blocării activității metroului. Sindicaliștii de la metrou mai acuză nerespectarea Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar.
Într-o conferință de presă susținută săptămâna trecută, președintele USLM, Marian Artimon, a avertizat asupra faptului că angajații metroului sunt deciși să recurgă, cât de curând, la grevă japoneză, urmată de o alta a excesului de zel, pentru a-și cere drepturile. După spusele lui Marian Artimon, Metorex ar avea un deficit de 910 angajați. ”Ar trebui 5.922, iar noi suntem 4.998”, spunea liderul sindical. De la 1 ianuarie, angajările la Metrorex au fost blocate, fiind anulate inclusiv concursurile deja lansate.