Propunere legislativă de înființare a unui Muzeu bucureștean al Transportului

21 septembrie 2020

Proiectul a fost depus la Consiliul General în condițiile în care în ultima perioadă între Asociația Metrou Ușor și STB au existat dispute privind casarea unor mijloace de transport considerate istorice.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Asociația Metrou Ușor (AMU)  și Florin Grigorescu, consilier general USR, au depus la Consiliul General al Municipiului București un proiect de hotărâre pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru aprobarea înființării Muzeului Transportului Bucureștean. Prin proiectul de hotărâre de Consiliu depus, Asociația „Metrou Ușor” susține că va deveni partenera Municipalității, cu scopul precis al materializării proiectului și al activităților conexe. Asociația propune părților interesate să ia parte în susținerea și dezvoltarea conceptului Muzeului Transportului Bucureștean.

De ce e nevoie de Muzeul Transportului Bucureștean

Asociația menționează și motivele pentru care este necesară înființarea unui astfel de muzeu.

  • Nevoia prezervării vehiculelor de patrimoniu, majoritatea românești, care au deservit transportul public bucureștean. Fără un spațiu expozițional, vehiculele istorice vor fi casate, iar o parte a istoriei și identității noastre va fi ștearsă.
  • Nevoia educării cetățenilor de toate vârstele prin intermediul muzeelor. Muzeul Transportului Bucureștean este un izvor de informații, o colecție de experiențe, un prilej de reflecție despre trecut, un loc în care tinerii își descoperă pasiunea.
  • Nevoia valorificării edificiilor industriale istorice. Vechi de aproape 150 de ani, depoul Victoria (inițial denumit „Bonaparte”) este primul depou de tramvaie al capitalei, fiind leagănul transportului bucureștean. Halele istorice, construite pentru tramvaiele cu cai, pot fi restaurate și extinse cu fonduri europene pentru gararea exponatelor muzeului.
  • Nevoia turismului de calitate. Tramvaiele de epocă ale STB pot oferi tururi ghidate, la fel ca în Occident, de pe urma cărora se pot câștiga venituri substanțiale ce pot fi redirecționate către susținerea și dezvoltarea muzeului.
  • Nevoia finanțării și autofinanțării. Pe lângă eligibilitatea pentru fonduri europene și alocări bugetare, muzeul se poate autofinanța prin: plimbări cu vehicule de epocă, suveniruri, cafeteria etc.
  • Nevoia colaborării dintre Primărie și societatea civilă. Oamenii pasionați, entuziaști și dornici de a se implica trebuie ascultați și ajutați de autorități pentru a contribui la schimbarea în bine a orașului.

O licitație controversată

Cu două săptămâni în urmă, AMU critica intenția STB de a scoate la licitație câteva zeci de vehicule vechi, dintre care o parte considerate de valoare istorică.

„STB scoate astăzi la fier vechi ultimele vehicule de muzeu pe care le mai deține, exemplare unicate, o parte din ele păstrate ani de zile cu scopul de a fi expuse. Nouă vehicule unicat românești, de importanță istorică națională, precum tramvaiul ce a deschis în 1983 linia 41 (actualul „metrou ușor”), sau ultimele troleibuze produse la fosta ROCAR, sunt scoase astăzi la fier vechi într-un pachet de 142 de mijloace fixe ale societății de transport. În ciuda demersurilor și protestelor Asociației „Metrou Ușor” și ale societății civile, STB S.A. ignoră, iar Direcția pentru Cultură a Municipiului București refuză să se implice, invocând argumente aberante, sau insinuând că Asociația face confuzii.

Istoria scoasă la fier vechi. STB vinde drept fier vechi vehicule istorice de patrimoniu

Este a doua oară când STB S.A. încearcă să caseze aceste nouă vehicule de muzeu, după ce prima licitație a fost anulată tot de protestele societății civile. Fie că vorbim despre troleibuzele și autobuzele unicat ROCAR, ce au marcat ultimul capitol al uzinei bucureștene (fosta „Autobuzul”/ „Tudor Vladimirescu”), fie că vorbim despre ultimul tramvai bidirecțional V2A, vechi de aproape 40 de ani, toate aceste mijloace de transport istorice au fost simboluri ale transportului bucureștean și ale industriei naționale. Deși Bucureștiul a produs mii de tramvaie, troleibuze și autobuze de-a lungul generațiilor, flota muzeală a STB S.A. se rezumă la doar 3 tramvaie funcționale de epocă. Insuficient și nereprezentativ pentru istoria capitalei României, în timp ce muzeele din Europa au zeci de exemplare funcționale ce plimbă turiști și câștigă venituri substanțiale”, spunea AMU.

Valoarea istorică, nerecunoscută de Direcția de Cultură a Municipiului București

Potrivit însă unor oficiali STB, niciunul dintre mijloacele scoase la vânzare nu erau prototipuri, nu erau recunoscute la obiecte de patrimoniu de către Direcția de Cultură a Municipiului București. Niciunul nu avea o vechime mai mare de 40 de ani, declarau recent surse din cadrul societății. Mai mult, înființarea unui muzeu necesită niște pași procedurali, iar numărul mare de vehicule vechi din depozite împiedică aducerea unor vehicule noi de transport. (D.C.)