joi, februarie 20, 2025
spot_img

Propunere de finanțare pentru linia 1 a metroului din Bogota

Banca Europeană de Investiții propune un împrumut de 430 de milioane de dolari pentru linia 1 a metroului din Bogota, prima linie automatizată din oraș, care face parte din strategia de transport durabil a orașului.
Proiectul prevede construirea unei linii supraetajate cu o lungime de 24 km, deservită de 16 stații, dintre care 10 vor avea o legătură directă cu TransMilenio, sistemul de transport rapid cu autobuze. În cadrul proiectului, va fi construit un depou și vor fi achiziționate 30 de trenuri. În plus, proiectul cuprinde instalații electrice, sisteme de control, telecomunicații, ticketing și sisteme de colectare a tarifelor.
Proiectul include, de asemenea, lucrări preliminare, restructurarea unor linii existente de transport rapid cu autobuze (BRT) și a stațiilor asociate, precum și modernizarea spațiilor publice, inclusiv construirea a 19 km de piste pentru biciclete și a aproximativ 10.000 de locuri de parcare pentru biciclete care vor fi instalate în stații.
Prima secțiune se va desfășura de la Portal Américas la Avenida Caracas, de-a lungul Avenida Villavicencio, Avenida Primero de Mayo, Calle 8 Sur și Calle 1, unde va vira spre nord de-a lungul Avenida Caracas până la Calle 78. Tronsonul este finanțat de statul columbian, de municipalitate și de bănci multilaterale.
Întregul proiect este estimat la 5,79 miliarde de dolari și se așteaptă să crească atractivitatea transportului public în oraș și să promoveze un transfer modal pozitiv de la mijloacele private, atenuând astfel externalitățile negative ale traficului rutier.
Această primă linie de metrou automat a orașului va conecta Portal de las Américas la Avenida Caracas. Lucrările de construcție au fost lansate în 2021 la depoul care va avea capacitatea de a găzdui până la 60 de trenuri cu o lungime de 145 de metri și o lățime de 2,90 metri, fiecare dintre acestea având între 6 și 7 vagoane.
Alte lucrări au început în 2021 la un schimbător rutier pe strada 72 cu Caracas Avenue, care va contribui la descongestionarea acestui sector important al orașului înainte de începerea lucrărilor la viaduct.
Linia 1 a metroului din Bogota este proiectată pentru a găzdui 72.000 de pasageri pe oră în fiecare direcție, ceea ce înseamnă 1,05 milioane pe zi. Fiecare tren fără mecanic va putea transporta 1.800 de pasageri, dintre care 15% vor sta pe scaune, și va circula cu o viteză medie aproximativă de 43 km/h la intervale de 90 de secunde, astfel încât călătoriile de la un capăt la altul al liniei vor dura doar 27 de minute.

Pentru punerea în aplicare a proiectului, a fost semnat un contract de concesiune pe 20 de ani cu Metro Línea 1 S.A.S, la 27 noiembrie 2019, care este responsabilă de investiția, finanțarea, proiectarea, construcția, furnizarea, punerea în funcțiune, exploatarea și întreținerea liniei 1. Compania concesionară a fost creată de China Harbor Engineering Company Limited și XI’AN Rail Transportation Group Company Limited, cu o participare de 85% și, respectiv, 15%.
În ianuarie 2025, primarul orașului, Carlos Fernando Galán, a anunțat că 46,24% din construcția Liniei 1 este finalizată.
„În 2024, construcția viaductului a avut un impuls semnificativ, trecând de la primele coloane vizibile la un total de 229 de coloane construite la sfârșitul anului. Anul trecut a fost, fără îndoială, cheia îndeplinirii promisiunii de a da un impuls liniei 1 de metrou și de a îndeplini în cele din urmă promisiunea pe care locuitorii din Bogota au așteptat-o timp de mai bine de 80 de ani pentru a avea un sistem de metrou în oraș”, a declarat primarul Galán.
Pentru 2025, se preconizează că construcția liniei 1 a metroului din Bogota va fi finalizată în proporție de peste 65%. În primul an al administrației Galán a fost obținută o creștere a execuției proiectului de 17,26%. Proiectul a atins o finalizare de 28,98% la 31 decembrie 2023 și a fost finalizat la 46,24% la 31 decembrie 2024.
Lucrările au depășit 1.570 de metri de viaduct construit. În plus, 6.635 de tone (120 de kilometri) de șine au sosit din China, 96 de kilometri de șine pentru viaduct și 24 de kilometri vor fi instalați. Podul nordic din (Av. 68 cu Primero de Mayo), cunoscut sub numele de „El Pulpo”, a fost livrat și pus în funcțiune, una dintre cele mai importante lucrări complementare ale liniei de metrou care va permite conectarea cu linia magistrală TransMilenio, SITP (Sistemul Integrat de Transport Public), traficul mixt, bicicletele și pietonii. În plus, în 2024 au început lucrările la viaductul de pe Bulevardul Caracas, iar în decembrie 2024 au început să sosească la Bogota traversele de beton care vor compune calea ferată. Primele 400 au sosit deja din China. De asemenea, a început construcția primelor clădiri, a garajului și a substațiilor electrice în depozitul Bosa, precum și construcția unei secțiuni de 1 km care va permite testarea trenurilor. În septembrie, va sosi primul tren din China, iar noile stații TransMilenio vor începe să funcționeze.
Potrivit primarului, în februarie vor fi finalizate testele primului tren din China, care trebuie să fie expediat și primit în Columbia în septembrie, cu obiectivul de a fi livrate două trenuri. În mai 2026, se preconizează finalizarea a 5,76 km de viaduct.
Linia 1 a metroului din Bogota va fi operată de 30 de trenuri cu șase vagoane, cu o capacitate de 1.800 de pasageri, ceea ce ar necesita în prezent 7 trenuri TransMilenio biarticulate sau 12 articulate. Din cei 1.800 de călători, 252 vor avea loc în scaune. Fiecare tren are două locuri pentru persoanele în scaun cu rotile, iar din cele 252 de locuri, 36 sunt destinate persoanelor cu prioritate (femei însărcinate, persoane în vârstă și femei cu copii în brațe).

Extinderea metroului

Bogota planifică, de asemenea, construcția liniei 2 de metrou, care se află în prezent în proces de licitație publică, studiul de fezabilitate tehnică, juridică, de mediu și financiară urmând să fie finalizat în 2022. Ca urmare, a fost obținută aprobarea tehnică și fiscală, aprobarea termenelor viitoare, semnarea acordului de cofinanțare la 4 august 2022 și, în cele din urmă, declarația de importanță strategică prin care sunt garantate resursele pentru construcția proiectului. În mai 2023, a fost deschisă etapa de precalificare a licitației.
Linia 2 va începe în orașul Chapinero, unde va face legătura cu linia 1 a metroului din Bogota. Linia de 15,5 km va fi deservită de 11 stații, dintre care 10 vor fi subterane și una supraetajată. Linia va avea un depou și o instalație de întreținere.
Linia automatizată va fi exploatată de 25 de trenuri cu o capacitate maximă de a transporta aproximativ 76.000 de pasageri pe oră în fiecare direcție atunci când va intra în funcțiune și va beneficia de peste 2,5 milioane de locuitori din orașele Chapinero, Barrios Unidos, Engativá și Suba.
În fiecare zi, în Bogota se efectuează 12,7 milioane de călătorii, dintre care 50,1% sunt efectuate cu transportul public, inclusiv TransMilenio, autobuze și taxiuri, iar 25,1% reprezintă mobilitatea activă – mersul pe jos și cu bicicleta. Noul metrou va veni în completarea sistemului de transport în comun și se va integra cu celelalte moduri de transport, reducând emisiile de aproximativ 87.000 de tone de CO2 în primul an de funcționare. Acesta va înlocui alte moduri de transport din oraș care sunt mai poluante și va genera o economie de 46,3 milioane de ore de călătorie pe an pentru populație cu transportul public.
Construcția liniei 2 va avansa în paralel cu linia 1, permițând orașului Bogota să continue să avanseze în următorul deceniu către un sistem de transport integrat și eficient, îndeplinind obiectivul de a oferi soluții de mobilitate durabilă pentru oraș.
În plus, în decembrie, Metro de Bogotá, Guvernul din Cundinamarca, Regiunea Metropolitană și Agenția de Mobilitate Regională, împreună cu Compania Națională pentru Finanțarea Dezvoltării, au semnat un contract interadministrativ pentru proiectarea și extinderea liniei 3. Contractul pe trei ani, în valoare de 104 miliarde COP (23,6 milioane de dolari), va permite elaborarea de studii și proiecte de fezabilitate pentru linia 3 de metrou.
Linia 3 va avea o lungime de 15,5 km și va conecta centrul orașului cu Soacha, o municipalitate din departamentul Cundinamarca.
Strategia de transport durabil a orașului subliniază faptul că sistemul de metrou va deveni o componentă esențială a unui sistem integrat de transport public. Până în 2030, 80% dintre locuitorii din Bogota vor avea acces ușor la o linie de transport în comun, la metrou sau la o linie magistrală la mai puțin de un kilometru distanță.

IN THE SPOTLIGHT

CEMBRE și AGRISORG: Revoluția Echipamentelor Feroviare Moderne

Performanță, durabilitate și inovație în întreținerea căilor ferate Când vine vorba de eficiență și fiabilitate în construcția și întreținerea căilor ferate, CEMBRE setează noi standarde...

Ultimele Articole