Cea de-a doua zi a evenimentului Conferințele Club Feroviar 2023 a fost dedicată infrastructurii. Cu acest prilej, Gabriel Mocanu, directorul de Infrastructură al Metrorex, a dezvăluit o situație care ar putea fi caracterizată drept hilară dacă nu ar implica costuri suplimentare pentru statul român: proiectul stației de metrou Cișmigiu de pe tronsonul median al Magistralei 5 a fost modificat din cauza unui gard despre care se știa că este monument istoric.
Din Magistrala 5 a metroului bucureștean este operațională doar Secțiunea 1 Râul Doamnei – Eroilor (10 stații, 7 km), care a fost pusă în funcțiune în 2020.
Secțiunea 2 Eroilor – Piața Iancului (6 stații, 5 km) se află în prezent în faza de proiectare, cu estimare de punere în funcțiune în anul 2028. În fază de proiectare și cu același an estimat pentru punere în funcțiune se află și Secțiunea 3 Piața Iancului – Pantelimon (6 stații, 4 km).
Proiectul stației de metrou Cișmigiu, făcut cu peroane etajate
Secțiunea 2 ridică nenumărate provocări, din cauza faptului că ea va trebui să străbată zone protejate, în care se află clădiri istorice, a spus Gabriel Mocanu la evenimentul desfășurat la Poiana Brașov.
La Conferințele Club Feroviar 2022, Gabriel Sburlan, șef Serviciu Tehnic în cadrul Metrorex, anunțase că pe această secțiune sunt propuse trei staţii cu peroane suprapuse, şi anume Cişmigiu, Moşilor şi Traian, pentru a avea un impact cât mai mic. Acum, Gabriel Mocanu a lămurit cum au stat lucrurile, cel puțin în ceea ce privește stația Cișmigiu.
”Când am demarat studiul de fezabilitate, gardul Parcului Cișmigiu era monument istoric și din această cauză a trebuit să ne limităm la trama stradală. Stația va fi între sediul Primăriei Capitalei și Parcul Cișmigiu. Doi ani mai târziu, gardul a fost demolat și apoi refăcut, dar studiul de fezabilitate era finalizat”, a spus directorul din cadrul Metrorex.
Un exemplu clar, am spune noi, despre cum evidențele prost făcute ale autorităților locale pot scumpi un proiect derulat din fonduri naționale și europene. Dacă s-ar fi știut că gardul cu pricina nu este monument istoric, stația ar fi putut fi construită normal, cu peroanele la același nivel și, în consecință, cu costuri mai mici.
Stația Piața Universității 2 va include o veche biserică
Un alt lucru care nu se știa în legătură cu această secțiune a Magistralei 5 a fost dezvăluit de Gabriel Mocanu. Anume, stația Piața Universității 2 va îngloba o veche biserică ce se afla în așezământul monahal de acolo de acum câteva secole.
La finele lunii trecute, primarul general Nicușor Dan a anunțat că vor începe forajele necesare efectuării studiilor geotehnice pentru proiectul liniei de metrou Magistrala 5 (Drumul Taberei-Pantelimon), secțiunea Eroilor – Piața Iancului, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.
În ceea ce privește proiectul secțunii din Magistrala 4 care este propus la finanțare prin PNRR, Gara de Nord-Gara Filaret, Metrorex a semnat un protocol de colaborare cu primăriile sectoarelor 4 și 5.
Un nou pasaj de corespondență între stațiile Piața Unirii 1 și 2
De asemenea, a mai spus Gabriel Mocanu, Metrorex se va implica în reabilitarea planșeului de la Piața Unirii, peste pasajul rutier și peste stațiile de metrou.
Cu acest prilej, se va realiza și un al doilea culoar de corespondență între stațiile Piața Unirii 1 și 2. Totodată, va fi construită o nouă gură de acces la stația Piața Unirii 1, la Ambasada Israelului, vizavi de cea existentă la Hotel Horoscop. În acest fel, se va elimina trecerea de pietoni existentă.
Problemele de pe piața muncii afectează licitațiile feroviare
Moderatorul panelului 2 de infrastructură de la Conferințele Club Feroviar 2023, Gabriel Stanciu, directorul general al Alstom Transport SA, a ridicat problema dificultății cu care se recrutează forța de muncă în domeniul feroviar.
”Îmi trebuie să angajez 70 de oameni, ingineri, și nu găsesc. De-aia la unele licitații nu vine nimeni, iar la altele vin doar unul-doi. Nici mie nu-mi convine să mă duc singur la licitație, că asta poate însemna că ceilalți știu ceva și nu știu eu”, a spus el.