Proiectul Rail Baltica este viabil din punct de vedere financiar si economic

25 aprilie 2017

rail balticaAnaliza Globala Cost-Beneficiu (CBA) a Rail Baltica, prezentata la 24 aprilie in timpul Forumului International Rail Baltica 2017, a confirmat viabilitatea proiectului din punct de vedere financiar si economic. Noul studiu reafirma fezabilitatea economica a proiectului si natura sa extrem de benefica, punand la dispozitie parametrii necesari actualizati pentru continuarea cofinantarii UE si nationale a proiectului.
Conform studiului realizat de Ernst & Young Baltic, costul total estimat al proiectului este de 5,8 miliarde de euro in toate cele trei tari, dintre care in Estonia proiectul a fost evaluat la 1,35 de miliarde de euro cu o cota nationala de 268 de milioane de euro, costul proiectului in Letonia este de 1,97 de miliarde de euro cu o cota nationala de 393 de milioane de euro, iar costul proiectului in Lituania este de 2,47 de miliarde de euro, cu o cota nationala de 493 milioane de euro.
Beneficiile socio-economice masurabile ale proiectului, estimate la 16,2 miliarde de euro, vor depasi cu mult investitiile nationale. In plus, conform analizei, proiectul va genera un efect de crestere a PIB-ului in valoare de 2 miliarde de euro. Cu toate acestea, vor exista beneficii incomensurabile susbstantiale (in principal, de natura catalitica). Vor exista nenumarate beneficii din partea unei comunitati baltice consolidate cu privire la imbunatatirea accesului regiunii la spectacole, cultura si alte servicii. Prin urmare, proiectul este viabil din punct de vedere economic, deoarece beneficiile aduse societatii depasesc considerabil capitalul proiectului si cheltuielile operationale.
In medie, Rail Baltica va genera un flux al numerarului/beneficii nete actualizate economiilor extinse ale celor trei state baltice in valoare de 6 euro pentru fiecare euro investit din bugetul national. Conform estimarilor, in 2030, costurile de intretinere a infrastructurii pentru intreaga linie feroviara in toate cele trei tari, de exemplu, pentru linii, tractiune, poduri/tuneluri, terminale si statii, etc. va fi de 58,9 milioane de euro.
Studiul verifica si sustenabilitatea financiara pe termen lung a administratorului de infrastructura luand in calcul o perioada de 5 ani de sustinere financiara nationala (EUR 28,6 milioane alocati de cele trei state baltice) in etapa de absorptie a proiectului pentru ca Rail Baltica sa isi poata atinge potentialul estimat.