Proiectul feroviar Belgrad – Budapesta este prioritar pentru Serbia

In timpul unei intalniri cu Ministrul Inovatiei si Tehnologiei din Ungaria, Laszlo Palkovich, Ministrul sarb al Transporturilor, Zorana Mihajlović, a anuntat ca linia de cale ferata Belgrad – Budapesta este un proiect prioritar.
„Impreuna, implementam un proiect foarte important pentru cele doua tari, iar constructia unei linii rapide intre Belgrad si Budapesta a fost principalul subiect de discutie al intalnirii”, a declarat Mihajlović.
Linia de cale ferata Belgrad-Budapesta are o lungime totala de 350 km, din care o sectiune de 184 km se afla pe teritoriul Serbiei.
In aprilie 2018, China Railways International si China Construction Company, cele doua companii responsabile cu reconstructia sectiunii Belgrad-Stara Pazova, parte a liniei de cale ferata Belgrad-Budapesta, au invitat companiile interesate sa depuna oferte pentru executia lucrarilor la terasament, a lucrarilor la suprastructura liniei si pentru achizitia materialelor.
In iulie, Serbia si China au semnat un acord in valoare de 943 de milioane de euro pentru modernizarea si reconstructia liniei Belgrad-Budapesta.
In cadrul proiectului, RZD International realizeaza si lucrarile de constructie si modernizare a liniei duble pe sectiunea Stara Pazova – Novi Sad cu o lungime de peste 40 km. Valoarea contractului este de 248 de milioane de dolari.
Proiectul este inclus in noul program de investitii in valoare de 5 miliarde de euro care incepe anul acesta si include proiecte pentru toate modurile de transport. Proiectul de modernizare a liniei Nis-Dimitrovgrad este si el evidentiat in noul program de investitii. Proiectul prevede lucrarile de modernizare si electrificare a liniei de 100 km, in partea de est a tarii. De asemenea, proiectul mai include si constructia unei centuri in jurul orasului Nis. Conform estimarilor, costul proiectului se ridica la 260 de milioane de euro, din care UE a aprobat o co-finantare in valoare de 75 de milioane de euro. Restul sumei va fi acoperit de guvern si de BEI.
Programul se concentreaza pe infrastructura de transport care permite legaturi eficiente cu reteaua de transport europeana. „Serbia nu are timp sa astepte, este important pentru noi sa avem o legatura cu Europa cat mai repede posibil, deoarece deja am pierdut mult timp”, a declarat Mihajlovic in cadrul Forumului de Afaceri din Kopaonik.
„Oricine este binevenit sa investeasca in Serbia, dar tot ce este construit in Serbia, indiferent de unde provin contractorii, trebuie sa respecte standardele europene. De exemplu, pentru linia Belgrad-Budapesta, a fost selectat un organism de notificare cu scopul de a verifica ca tot ce este construit sau instalat, de la inceputul pana la sfarsitul proiectului, sa fie in conformitate cu toate standardele europene”, a declarat viceprim-ministrul.
In ultimii ani, Serbia a reconstruit aprox. 500 km de cale ferata, pe coridoarele principale, dar si pe liniile regionale, si a reorganizat companiile feroviare.