Proiectul bugetului de stat pe 2023 a fost pus marți în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice. Deși Ministerul Transporturilor primește bani în plus față de execuția bugetară aferentă anului în curs, se taie sume importante de la întreținerea infrastructurii feroviare.
În proiectul pus în dezbatere publică pe site-ul Finanțelor, Guvernul estimează un deficit bugetar de 68,3 miliarde de lei pentru anul 2023, reprezentând 4,4% din PIB, în scădere cu 5,74%, de la 80 miliarde lei.
Creșterea economică din 2023 este anticipată la 2,8%, o încetinire semnificativă comparativ cu prognoza de 4,6% înaintată pentru 2022. În ce privește alocarea pe ministere, unul dintre marii câștigători este Ministerul Apărării, unde creditele de angajament cresc față de anul trecut cu 29,4%, la 72,47 miliarde lei, iar creditele bugetare cu 49,58%, la 38,76 miliarde lei.
Proiectul bugetului de stat pe 2023. Mai mulți bani pentru ministerul lui Sorin Grindeanu
Ministerul Transporturilor pierde 35,8% la credite de angajament, dar primește cu 17,35% mai mult la credite bugetare. Trebuie menționat faptul că poziția care trebuie luată în seamă de fiecare dată este cea a creditelor bugetare, adică ceea ce se alocă concret de la vistieria statului pentru un anumit domeniu sau activitate. Creditele de angajament reprezintă mai degrabă o sumă aspirațională, cam cât s-ar angaja ordonatorul de credite respectiv să cheltuiască.
Concret, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, condus de vicepremierul Sorin Grindeanu, ar urma să primească în 2023 credite de angajament de 58.883.526 mii lei (față de 91.717.374 mii lei execuția preliminată în 2022) și credite bugetare de 22.693.486 mii lei (execuție preliminată în acest an de 19.338.892 mii lei).
Se taie sume importante de la repararea și întreținerea căii ferate
Una peste alta, ministerul primește mai mulți bani. Nu însă și calea ferată, unde asistăm la scăderi ale sumelor alocate de la bugetul statului.
Astfel, la capitolul Întreținerea și funcționarea/exploatarea infrastructurii feroviare publice este prevăzută la credite bugetare suma de 1.795.846 mii lei, în scădere cu 7,75% față de execuția din anul curent, care a fost de 1.946.746 mii lei. Ce-i drept, la credite de angajament se prevede o sumă de 2.220.555 mii lei.
Subvenția pentru transportul feroviar rămâne la fel, cea pentru metrou scade
În ceea ce privește subvenția pentru transportul feroviar public de călători, ea se menține la același nivel cu cel din acest an, de 1.879.463 mii lei. În 2021, valoarea a fost de 1.700.000 mii lei.
Pentru că tot suntem la capitolul subvenții, trebuie menționat faptul că ministerul condus de Sorin Grindeanu va avea la dispoziție în cursul anului viitor o sumă mai mică pentru subvenționarea metroului bucureștean. La această poziție figurează suma de 871.999 mii lei, în scădere cu 9,5% față de 2022, când a fost de 963.504 mii lei.
Cel mai probabil, Ministerul Transporturilor vrea să rezolve cele mai multe probleme din domeniu prin intermediul banilor de la Bruxelles. La capitlolul Proiecte cju finanțare din fonduri externe nerambursabile post aderare figurează suma de 2.000 mii lei, în creștere cu 209,21% față de cea preliminată pentru 2022, de 646.804 mii lei.
Cadou de la coaliția de guvernare pentru Gabriela Firea
În încheiere, trebuie să amintim grija deosebită purtată de coaliția de guvernare PSD-PNL-UDMR ministerului condus de fostul primar general Gabriela Firea.
Astfel, Ministerul Familiei primește 713 milioane de lei credite de angajament (+726%) și 621 milioane de lei credite bugetare (+619%). Fosta primăriță a arătat o ”grijă deosebită” pentru transportul pe șine, după ce a blocat în depouri cele 15 tramvaie noi livrate pentru București de Astra Vagoane Călători.