Ministerul Finanțelor Publice a publicat, în noaptea de sâmbătă spre duminică, proiectul bugetului de stat pe 2022. Ministerul Transporturilor beneficiază de o creștere cu 20,5% a bugetului față de execuția din 2021, fiind alocate credite bugetare de aproximativ 17 miliarde de lei. Cresc semnificativ și sumele alocate pentru întreținerea căii ferate.
Anexa la proiectul de buget dedicată Ministerului Transporturilor și Infrastructurii poate fi consultată integral AICI.
În proiectul de act normativ sunt enumerate prioritățile strategice ale Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, care sunt sintetizate astfel:
− Continuarea și finalizarea lucrărilor Coridorului IV ramura nordică pe secțiunile Brașov-Sighișoara, Sighișoara-Simeria și Simeria-Gurasada-Km.614, aflate în diverse stadii de execuție;
− Programe de eliminare a restricțiilor de viteză de pe întreaga rețea TEN-T centrală și globală cu impact direct și imediat asupra duratei călătoriei și/sau asupra creșterii siguranței și confortului călătorilor;
− Modernizarea sistemelor de siguranță și centralizare, inclusiv prin proiecte de creștere a calității serviciilor de transport feroviar în stațiile de cale ferată;
− Proiecte de electrificare a liniilor de cale ferată lipsă din rețeaua TEN-T centrală și globală de pe liniile Episcopia Bihor-Cluj Napoca, Rădulești-Giurgiu, Constanța-Mangalia și București-Giurgiu;
− Reabilitarea și modernizarea Coridorul IV ramura sudică (Arad-Timișoara-Caransebeș, Craiova-Calafat și București-Giurgiu);
− Reabilitarea și modernizarea liniei de cale ferată Ploiești Sud-Focșani-Pașcani-Iași-Frontieră, Pașcani-Dărmănești-Vicșani-Frontieră;
− Reabilitarea și modernizarea linei de cale ferată Predeal-Brașov;
− Achiziția de sisteme de trenuri de lucru pentru activitatea de reînnoire (reparație capitală), reabilitare, modernizare, construirea unor elemente componente ale infrastructurii feroviare și creșterea gradului de siguranță a circulației feroviare;
− Reabilitarea și modernizarea Complexului Feroviar Gara de Nord, inclusiv centura feroviară a Bucureștiului ca o alternativă pentru transportul urban al locuitorilor din zonele periferice, un acces mai facil pentru marile centre comerciale și depozitare amplasate în zona centurii și crearea unor noduri intermodale la capătul liniilor de transport.
Proiectul bugetului de stat pe 2022. Plus 26,69% la întreținerea infrastructurii feroviare
Dincolo de proiectele noi de investiții, enumerate mai sus și care sunt cuprinse și în Planul investițional pentru infrastructură 2020-2030, în proiectul bugetului de stat pe anul viitor sunt prevăzute și sume importante pentru reparații la calea ferată.
Astfel, la capitolul Întreținerea și funcționarea/exploatarea infrastructurii feroviare publice este prevăzută pentru 2022 suma de 1.762.806 mii lei, echivalentul a aproximativ 355 milioane de euro. Suma ce va fi alocată este cu 26,69% mai mare decât execuția bugetară aferentă anului în curs, de 1.391.423 mii lei.
Prioritățile Metrorex în viziunea Ministerului Transporturilor
Un alt capitol din proiectul legii bugetului pe 2022 este dedicat transportului feroviar subteran.
Astfel, pentru perioada 2022-2025, Metrorex S.A. a ținut cont de prioritizarea următoarelor proiecte de investiții:
– Magistrala 6
– Magistrala 5
– Modernizarea instalațiilor pe M1, M2, M3 și TL (tronsoane de legătură)
– Accesibilizarea stațiilor de metrou pentru persoanele cu deficiențe de vedere
Pentru proiectul Modernizarea instalațiilor pe M1, M2, M3 și TL nu au fost alocate sume pentru anul 2022, deoarece documentația de achiziție a lucrărilor este în curs de revizuire de către experții BEI-PASSA și nu se estimează finalizarea procedurii de achiziție în cursul anului viitor.
În schimb, sunt prevăzuți bani pentru finanțarea lucrărilor și a serviciilor conexe aferente obiectivului de investiții Magistrala 6, 1 Mai-Otopeni, Secțiunea 1 Mai-Tokyo (Băneasa Shopping City), respectiv a execuției lucrărilor de structură pe secțiunea de sud 1 Mai-Tokyo, plata despăgubirilor aferente exproprierilor și racordarea la energie electrică.
Pentru anul viitor, subvenția pentru transportul cu metroul acordată Metrorex va fi de 818.000 mii lei, echivalentă cu aproximativ 165 milioane de euro.