spot_img
marți, decembrie 7, 2021
spot_img

Proiectele feroviare din Moldova, ”șuntate” de chichițe birocratice, faza pe certificate de căsătorie

Proiectele feroviare din Moldova, regiune care are nevoie ca de aer de modernizarea infrastructurii, bat pasul pe loc din cauza unor chichițe birocratice ale unor funcționari din cadrul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA. Acum, faza pe situație maritală. Între timp, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, care a fost la finele săptămânii trecute la Suceava, a scos în evidență atenția deosebită pe care Guvernul o acordă infrastructurii din acest județ. Deocamdată, doar rutieră.

Adrian Bărbulescu

Proiectele feroviare din Moldova ridicare restricții de viteză licitație a CFR Călători
FOTO cu rol pur ilustrativ

Două importante proiecte feroviare, pentru studiile de fezabilitate aferente reabilitării liniilor Pașcani-Dărmănești și Focșani-Roman, bat pasul pe loc.

TPF Inginerie, un colos pe plan mondial. Cifră de afaceri de 300 milioane de euro

Și asta nu pentru că licitațiile nu ar fi fost finalizate. Contractele au fost atribuite Asocierii TPF Inginerie SRL – ISPCF SA.

Trebuie menționat faptul că, chiar dacă la prima vedere TPF Inginerie pare o simplă firmuliță, fiind organizată ca societate cu răspundere limitată, lucrurile nu sunt deloc așa. Grupul TPF este o multinațională care în prezent are filiale și sucursale în 47 de țări și derulează operațiuni în 58 de state. În 2018, compania a avut la nivel global o cifră de afaceri de 234 milioane de euro, potrivit informațiilor prezente pe site-ul oficial al grupului. Potrivit cifrelor preliminare pentru 2019, valoarea a urcat la aproximativ 300 milioane de euro.

Cât despre Institutul de Studii și Proiectări pentru Căi Ferate (ISPCF), el nu mai are nevoie de nicio prezentare.

Proiectele feroviare depind de situația de la Starea Civilă

Asocierea este pur și simplu ”bombardată” cu solicitări de clarificare din partea CFR SA, prin directorul general adjunct pentru Proiecte cu Finanțare Externă, Monica-Maria Mihăileanu. Unele dintre acestea sunt dintre cele mai bizare. Un exemplu în acest sens este următorul: ”Față de cele menționate mai sus, vă solicităm să ne transmiteți, împreună cu documentațiile revizuite, certificatele de căsătorie ale personalului, astfel încât numele expertului din diploma de studii (licență, inginer etc) să coincidă cu numele din declarația de disponibilitate”.Proiectele feroviare din Moldova

Cu alte cuvinte, contează situația de la Starea Civilă a celor care vor lucra la întocmirea studiilor de fezabilitate. Lăsând gluma la o parte, trebuie precizat faptul că licitațiile au fost câștigate pe baza documentelor depuse la dosar și în acea fază nu au fost necesare (pentru că nu au fost cerute de beneficiar, în speță CFR SA) clarificări privind situația maritală. Pe de altă parte, experții în domeniu consultați de Club Feroviar au declarat la unison că niciodată nu s-a mai întâmplat ca firmei sau asocierii de firme care a câștigat o licitație pentru întocmirea unui SF să i se ceară atât de multe clarificări în faza de început a proiectului.

Raportul de început este respins sistematic

Și astfel, asocierii menționate i se respinge sistematic așa-numitul ”Raport de început” al proiectului, fără de care lucrurile nu pot avansa, așa încât studiile să fie gata cât mai repede. Și asta pentru că, cel puțin la nivel oficial, declarativ, regiunea Moldovei are nevoie ca de aer de infrastructură. În acest punct, trebuie remarcat faptul că, in lucrările de reparații făcute pe Magistrala 500, durata călătoriei cu trenul între București și Suceava a fost redusă la cinci ore și jumătate. Acest lucru a fost posibil cu investiții minime, prin eliminarea mai multor restricții de viteză – înlocuiri de traverse, de porțiuni de șină, de macazuri etc.

Ludovic Orban și Lucian Bode au vizitat săptămâna trecută Bucovina, ”această regiune binecuvântată de Dumnezeu”

Nu mai departe de finele săptămânii trecute, prim-ministrul Ludovic Orban a vizitat județul Suceava, împreună cu ministrul Transporturilor, Lucian Bode, prilej cu care cei doi oficiali au evidențiat investițiile în infrastructură pe care le-a făcut aici Guvernul liberal.

”Astăzi suntem aici pentru a garanta că proiectele de infrastructură mare din această regiune binecuvântată de Dumnezeu, Bucovina merg înainte. Anul trecut nu au mai fost suficienți bani pentru a finanța varianta ocolitoare,  obiectiv extrem de important pentru Suceava și pentru această regiune. Dar cei de dinaintea noastră au găsit timp să determine constructorul să o dea în trafic. Foarte bine că au dat-o în trafic, pentru că era nevoie de acest obiectiv. Dar la fel de preocupați trebuiau să fie și să asigure finanțarea, să achite contravaloarea lucrărilor, să se asigure că se vor remedia toate deficiențele constatate și să semneze procesul verbal de recepție. Acest lucru nu s-a întâmplat. Guvernul Ludovic Orban a achitat din noiembrie 2019 până în iunie 2020, 18,5 milioane de lei din facturile neplătite, dar pentru care s-au executat lucrări anul trecut. La varianta ocolitoare a municipiului Rădăuți, cred că printr-o mobilizare bună a antreprenorului vom finaliza, conform cu ceea ce ne-a spus,  în acest an, înainte de termenul contractual. Problema pe care o aveam aici era că finanțarea era făcută de la bugetul de stat și nu erau alocate sumele necesare pentru realizarea obiectivului. Am reușit să rezolvăm și problema finanțării, astfel că lucrările le vom putea plăti din Titlul 58 – fonduri europene”, a declarat ministrul Lucian Bode.

Despre infrastructura feroviară din județul Suceava, ministrul nu a amintit. Ea este însă cel puțin la fel de importantă ca cea rutieră și poate în viitorul apropiat se vor debloca și proiectele feroviare din Moldova.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole