vineri, aprilie 12, 2024
spot_img

Proiectele de investiții ale Metrorex prezentate la Conferința de Infrastructură a Club Feroviar

Reprezentanți ai Metrorex au prezentat miercuri, la Conferința de Infrastructură a Club Feroviar, proiectele de investiții ale Metrorex, printre care, de exemplu, achiziția a peste 140 de trenuri de metrou pentru magistralele existente, dar și viitoare. Primul panel al zilei a prilejuit vorbitorilor, reprezentanți ai unor companii private, de stat sau entități publice, să prezinte planurile, proiectele avute în vedere și serviciile oferite.

Compania de transport cu metroul ar putea ajunge în acest an la un volum de transport a călătorilor comparabil cu cel anterior pandemiei, după un tren ascendent de trei ani, a spus Gabriel Sburlan din partea Metrorex.

Conferința de Infrastructură: Investiții Metrorex

El a prezentat și principalele planuri de investiții ale companiei, bazate pe planul investițional aprobat în 2021 prin HG. „Principalul proiect de anvergură e Magistrala 6, iar aici avem cele doua loturi adjudecate la nivel de structură. Va fi lansată licitația pentru finisaje și căi de rulare în acest an”, a spus el. Sburlan a menționat că Metrorex are protocoale de colaborare încheiate cu Sectoarele 4 și 6 din București. Proiectele companiei mai prevăd realizarea a unor „Park and Drive”, implicare în acțiunile de regenerare urbană, extinderi de magistrale. În detaliu proiectele pot fi consultate aici. Pe partea de material rulant, Gabriel Sburlan a informat că primul tren de metrou va ajunge pentru teste în luna aprilie, iar anul viitor în primul trimestru vor fi livrate toate cele 13 trenuri contractate. Metrorex urmează să achiziționeze un total de 149 de trenuri de metrou noi destinate deservirii magistralelor, dar și scoaterii din funcțiune a vechilor trenuri IVA.

El și-a exprimat convingerea că stația Timpuri Noi va fi redenumită oficial Octavian Udriște, după numele inginerului care și-a adus o contribuție importantă la dezvoltarea metroului bucureștean.

Mihai Frumosu, BEI: Proiecte nefinanțabile din fonduri nerambursabile, finanțate de BEI

Banca Europeană de Investiții (BEI) are posibilitatea de a participa la finanțarea unor proiecte care, de altfel, nu pot primi finanțare nerambursabilă din fondurile structurale, a explicat Mihai Frumosu, senior transport expert al instituției.

BEI, instituție financiară a UE, are un parteneriat strategic cu Comisia Europeană. Investițiile sprijinite de BEI au puternic caracter de spijin al cercetării și dezvoltării”, a spus el. Mihai Frumosu a făcut o scurtă prezentare a sistemului de certificate verzi folosit la finanțarea unor proiecte.

Banca administrează Fondul de modernizare destinat țărilor cu venituri mici – zece state din Europa Centrală și de Est. „România e în fruntea accesării acestora”, a spus el. Fondurile pot merge la proiecte de economisire a energiei – „cel mai ieftin kW e cel neconsumat”, spune Mihai Frumosu, electrificare, achiziții material rulant. România are două finanțări însumând 674 milioane de euro, din care poate cumpăra locomotive electrice, rame electrice, dar și a implementa proiecte de electrificare precum București – Pitești și Baia Mare – Satu Mare.

Mihai Barbu, Telecomunicații CFR. Întreprinderile publice au performanța drept deziderat

Întreprinderile publice au performanța drept deziderat, a spus Mihai Barbu, director general Telecomunicații CFR și președinte CA Metrorex. El a făcut unele considerații privind performanța companiilor de stat. „Suntem în perioadă de tranziție pentru aderarea la OECD. Mulți îl numesc proiect de țară, comparabil cu aderarea la NATO sau la UE. Performanța pentru o întreprindere publică devine un deziderat, și mai ales realizarea indicatorilor”, a spus el exemplificând cu situația companiilor feroviare importante conduse de administratori numiți pe OUG 109/2011.

El a explicat că managementul companiilor are la bază trei piloni, și anume patronatul/AGA, Consiliul de Administrație și conducerea executivă a companiilor. „Pe de altă parte, relația cu sindicatul trebuie să fie corectă, transparentă, constructivă. Trebuie să lucrăm în aceste limite. Nu spun că nu e bine ca sindicatul să își dorească mai mult. În ultima vreme au existat majorări de salarii bune. Pe de altă parte, aderarea la OECD ne impune niște reguli pe care trebuie să le respectăm!”, afirmă el.

Întreprinderile de stat lucrează într-un anumit mediu în care mulți manageri spun că politicul se implică prea mult, finanțarea nu e asigurată la nivelul așteptărilor, iar componenta socială e prea mare. În Polonia sau Lituania e la fel, nu e nimic altfel decât în România, a afirmat el.

În ultimii patru ani, compania Telecomunicații aproape și-a dublat cifra de afaceri și datorită unor servicii prestate în afara sectorului feroviar, a detaliat Mihai Barbu unele realizări ale companiei din ultimii ani.

Prezentarea sa e disponibilă aici.

Mircea Arnăutu, ONFR. Până să implementezi reglementări, apar altele

Una dintre problemele din domeniul feroviar e faptul că dinamica modificărilor legislative în domeniu e foarte ridicată.

„Este un ritm extrem de rapid al modificărilor la nivelul UE, aproape abia reușești să pui în practică lucrurile, iar acestea se și modifică. Ce facem cu lucrările care sunt în stadiu avansat de proiectare sau execuție”?, a spus el adăugând că se poate cere derogare în termen de un an de la intrarea prevederilor în vigoare.

Prezentarea lui Mircea Arnăutu este disponibilă aici:

Mircea Arnăutu-ONFR

Moderatorul panelului, Gabriel Popa, prodecan al Facultății de Transporturi București a opinat că performanța ERTMS2 de care a vorbit și Mircea Arnăutu este asigurată doar prin abordarea corespunzătoare a construcției. Degeaba implementăm dacă avem bariere, dacă la trecerile de nivel nu avem linii suficiente, toate aceste elemente duc la pierderea eficienței, a spus el.

Panelul a mai inclus prezentări ale lui Christian Macedonschi, președinte Smart City Brașov (birouri mobile pentru oameni de afaceri în trenuri – bune practici în alte țări), Sebastian Dan, expert al Companiei Transport Public Cluj (tehnologii și proiecte de reparație a infrastructurii de transport), Matthias Klug (director Sealable Solutions GmbH) și András Ekés (director Mobillissimus Ltd).

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole