Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu a anunțat depunerea de aplicații de finanțare comune prin programul Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility) pentru proiecte feroviare România-Republica Moldova.
”Este vorba de dezvoltarea infrastructurii transfrontaliere prin proiecte care vin în creșterea conectivității infrastructurii de transport rutiere și feroviare atât pe partea română, cât și pe partea moldoveană”, a scris oficialul pe pagina sa de Facebook. El a menționat și proiectele rutiere, pe care noi nu le vom aminti, deoarece nu fac obiectul publicației noastre.
Un prim proiect feroviar pentru care s-a depus aplicație prin CEF este reabilitarea căii ferate Roman-Iași-Frontieră Ungheni, care presupune:
Etapa I – lucrări de electrificare si „Light modernization” a liniei Iași-Granița, pe liniile directe si curente
Etapa II – lucrări de modernizare completă, pe liniile directe și deviate, care prevăd reutilizarea în procente mari a elementelor modificate în prima etapă, la care se adaugă lucrări de modernizare a clădirilor specifice căii ferate, introducerea ERTMS, sistem şi modernizarea instalațiilor electrice de tracțiune. Lucrările se vor desfășura pe următoarele tronsoane:
– între Socola și Frontieră (RO) – 17 km de cale ferată;
– între Frontieră (RO) – Ungheni (MD) – 1,68 km de cale ferată unică, inclusiv pe podul de pe râul Prut.
CITEȘTE și Podul Eiffel de la Ungheni, pe care trece Trenul Prietenia, va fi reabilitat
Va fi reabilitat inclusiv celebrul Pod Eiffel, care a fost principalul punct simbolic al podului de flori din anii ’90. Valoarea totală a proiectului este de 67.626.830 de euro, din care finanțarea UE este 50%, respectiv 33.813.415 de euro. Sprijinul CEF pentru beneficiarul român este de 30.233.609,76 euro.
Alte proiecte finanțate prin CEF
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a depus în total 12 proiecte în valoare de 678 de milioane de euro, din care contribuția CEF de 466 de milioane de euro, cu rate de cofinanțare între 50-85%, conform condițiilor de eligibilitate, printre care reabilitarea liniei de cale ferată Ploieşti Triaj-Focșani, cu o lungime de 143,23 km, format din tronsoanele Ploieşti Triaj-Focşani şi Ploieşti Sud-Ploieşti Vest. Costul total al proiectului este de 363.524.057,70 euro (fără TVA), din care valoarea finanţării CEF (85%) este estimată la 308.995.449,04 euro.
”Obiectivul general al proiectelor transfrontaliere constă în asigurarea unei capacități adecvate a infrastructurii, a interoperabilității și eficienției serviciilor de trecere a frontierei dintre principalele vămi RO-MD atât pe cale rutieră, cât și feroviară. Mulțumim Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova pentru buna colaborare în pregătirea acestor proiecte și nu numai!”, se mai arată în postarea secretarului de stat la Transporturi.