joi, aprilie 24, 2025

Proiect în valoare de 190 de milioane de euro lansat în Croația

Croația a lansat proiectul de modernizare și reconstrucție a căii ferate Kloštar – Koprivnica – Varaždin, în valoare totală de 190 de milioane de euro, cofinanțat cu un împrumut de la Banca Europeană de Investiții (BEI).

Anunțul a fost făcut de ministrul Mării, Transporturilor și Infrastructurii, Oleg Butković, în timpul unei vizite de lucru alături de reprezentanți ai HŽ Infrastruktura, în gara Varaždin, la 24 martie 2025, unde au început lucrările de înlocuire a liniei.
Reînnoirea liniei face parte dintr-un proiect amplu de reconstrucție a unei secțiuni a liniei de cale ferată, cu o lungime totală de 90 km, care include secțiunea Kloštar – Koprivnica – Varaždin, de 74,7 km, și secțiunea Varaždin – Čakovec, de 11,8 km.
Proiectul presupune reconstrucția structurilor inferioare și superioare ale căii ferate, renovarea zonelor amenajate, modernizarea peroanelor existente în stații și înlocuirea trecerilor la nivel cu calea ferată.
Prefectul județului Varaždin, Anđelko Stričak, a declarat că HŽ Infrastruktura s-a alăturat acum investițiilor în creștere ale companiilor de stat din județul Varaždin.
Odată finalizată, linia regională va permite trenurilor să circule cu viteze de până la 120 km/h, față de 80 km/h în prezent, reducând semnificativ timpul de călătorie de la Kloštar la Varaždin. Linia reconstruită va scurta călătoria de la Varaždin la Zagreb la aproximativ o oră, și nu va mai fi nevoie să se schimbe trenul în Koprivnica.
„În prezent, facem turul lucrărilor la proiectul de reconstrucție a căii ferate de la Kloštar prin Koprivnica, Ludbreg, Varaždin la Čakovec, cu o valoare totală de 190 de milioane EUR. Acest proiect va permite o călătorie cu trenul mai scurtă de la Varaždin la Ludbreg, la Koprivnica și apoi la Zagreb”, a subliniat prefectul Stričak.
În februarie 2025, HŽ Infrastruktura a atribuit companiei Swietelsky un contract în valoare de 189 de milioane de euro pentru reconstrucția tronsonului de cale ferată Kloštar – Čakovec, care urmează să fie finalizat în 2028.
Luna aceasta, Adunarea Județeană a adoptat un amendament la Planul Spațial al Județului Varaždin, care a inclus traseul căii ferate de mare viteză, așa-numita joncțiune Lepoglava, în documentația de planificare spațială. Modificarea prevedea, de asemenea, posibila construcție a unei căi ferate industriale suplimentare în Brezje, de-a lungul căii ferate Zaprešić – Čakovec, pentru încărcarea și descărcarea mărfurilor pentru economie, în special a mărfurilor containerizate.
Președintele Consiliului de Administrație al administratorului infrastructurii feroviare a țării, HŽ Infrastruktura, Ivan Kršić, a declarat că societatea austriacă aleasă pentru a efectua lucrările s-a dovedit a fi de încredere și că sunt încrezători că proiectul va fi finalizat la timp.
„În zilele următoare vom anunța o licitație pentru proiectele conceptuale de modernizare a căii ferate de la Zabok la Varaždin și nu am abandonat nici proiectul de la intersecția Lepoglava. Am pregătit documentația de studiu, care a fost pusă temporar deoparte deoarece dorim să ne concentrăm mai întâi pe rezolvarea tuturor coridoarelor principale și a căilor ferate regionale, după care vom continua și cu acesta”, a declarat Kršić.
Croația a lansat o investiție de 1,5 miliarde de euro pentru reconstrucția și construirea infrastructurii feroviare, ca parte a programului său de investiții în infrastructura de transport.
„Un proiect mare este în curs de dezvoltare în imediata vecinătate; este un proiect privind Coridorul mediteranean – Križevci – Koprivnica – frontiera maghiară, care urmează să fie finalizat până la sfârșitul anului. Renovarea acestei căi ferate regionale, care va dura aproximativ 40 de luni, va permite orașului Varaždin să facă parte din coridor cât mai curând posibil. În acest sens, este un proiect cu adevărat semnificativ, precum și cea mai mare secțiune de investiții în ceea ce privește căile ferate regionale și locale”, a declarat ministrul. Acesta a adăugat că, în paralel cu renovarea și construcția căilor ferate, se achiziționează, de asemenea, trenuri noi, unul sau două trenuri noi sosind în fiecare lună, asigurând modernizarea continuă a materialului rulant.
Recent, HŽ Infrastruktura a lansat o licitație în valoare de 620 de milioane de euro pentru construirea celei de-a doua șine și modernizarea șinei existente între Dugo Selo și Novska, parte a coridorului RH1. Acest contract va fi cofinanțat de Mecanismul Conectarea Europei și de Programul pentru competitivitate și coeziune.

Articol preluat de pe RailwayPRO.com

IN THE SPOTLIGHT

Transportul feroviar prinde viteză la Oradea: Conferința de Operatorie Feroviară & Material Rulant, ediția XIX

În zilele de 21 și 22 mai 2025, Oradea va deveni centrul atenției pentru profesioniștii din domeniul feroviar, găzduind Conferința de Operatorie Feroviară &...

Ultimele Articole