Administratorul ceh al infrastructurii feroviare, Správa železnic (SZ), a prezentat publicului proiectul viitoarei configurații a noilor linii din centrul feroviar din Praga.
Din studiul de fezabilitate, Comisia Centrală a Ministerului Transporturilor a selectat o variantă cu două linii separate în tuneluri și o stație centrală cu două etaje sub stația principală. În plus, aceasta a fost completată cu încă patru stații subterane.
Ministerul Transporturilor a selectat varianta de a construi 10,6 km de tuneluri și cinci stații noi în centrul orașului Praga. Aceste tuneluri sunt proiectate să se intersecteze la două niveluri în cadrul stației centrale, sub stația centrală. „Un tunel va duce pe sub pasajele subterane existente la peron, iar celălalt va fi cu un nivel mai jos. Ambele părți ale stației vor fi conectate printr-un tunel cu scări rulante, vestibulurile vor fi situate în Piața Winston Churchill și în noua zonă de plecări a stației centrale”, a explicat ministrul Transporturilor, Martin Kupka.
Capacitatea fiecărui tunel va fi de până la 16 trenuri pe oră în fiecare direcție. „Vor fi create stații subterane în Karlín, Piața Wenceslas și Piața Karlovo, precum și o stație parțial îngropată în Florenc. Noile rute vor contribui la separarea transportului pe distanțe lungi de cel regional. Acest lucru va menține confortul călătoriei, având în același timp un impact minim asupra mediului”, a declarat directorul departamentului de pregătire a construcțiilor din cadrul SZ, Pavel Paidar.
Această variantă selectată este estimată la 185 de miliarde de coroane cehe (7,3 miliarde de euro).
Planul aprobat va fi inclus acum în planurile strategice de transport, iar SZ va coopera cu instituțiile de stat și administrațiile locale în pregătirea acestuia. Principiile de dezvoltare teritorială și planurile teritoriale vor fi, de asemenea, modificate.
„Proiectul aduce noi capacități feroviare chiar în centrul orașului, inclusiv mai multe stații care vor scurta distanța pe jos pentru pasageri. Rezultatul nu va fi doar o mai mare atractivitate a transportului feroviar, ci și eliberarea celor mai aglomerate tronsoane de transport public din centru. Consolidarea căii ferate va devia, de asemenea, o parte din traficul rutier. Mai puține mașini în oraș înseamnă mai puține emisii, mai puțin zgomot și o îmbunătățire semnificativă a mediului”, a declarat Zdeněk Hřib, prim-viceprimar al capitalei Praga pentru transporturi.
Din ce în ce mai mulți pasageri folosesc trenurile suburbane în zona metropolitană din Praga, fapt care a fost luat în considerare la planificarea altor linii de cale ferată. Prin urmare, Správa železnic a comandat un studiu de fezabilitate în urmă cu mai mulți ani pentru a aborda forma viitoare a nodului feroviar din Praga.
„Cea mai mare problemă cu transportul în Praga nu este transportul în Praga însăși, ci în regiunea metropolitană. Repartiția modală din Praga este în mare măsură în favoarea transportului public, dar ceea ce zdrobește Praga este tocmai transportul regional, unde oferta și capacitatea sunt insuficiente. Din diverse motive istorice, transportul regional și urban din Praga nu este suficient interconectat, motiv pentru care proiectul nodului feroviar din Praga reprezintă un progres major și o soluție la cea mai mare problemă de transport din Praga”, a declarat viceprimarul capitalei Praga, Petr Hlaváček.
Studiul de fezabilitate pentru nodul feroviar din Praga a luat în considerare trei proiecte de bază și două modificări suplimentare ale unuia dintre acestea. O opțiune alternativă includea două stații mari sub gara centrală și Piața Wenceslas, între care trenurile ar fi utilizat o secțiune comună cu patru șine. A doua prevedea o singură stație centrală numită Opera, în timp ce soluția inițială pentru varianta selectată se baza pe un serviciu mai rapid cu mai puține opriri.
Cererea de pasageri și de marfă în centrul feroviar din Praga a crescut constant în ultimele două decenii și atinge limitele infrastructurii actuale.
Deși infrastructura feroviară a fost modernizată și căile ferate au fost adaptate, nevoia de creștere a capacității este esențială pentru a satisface cererea tot mai mare de trafic. Este necesară creșterea numărului de trenuri, atât regionale și suburbane, cât și a trenurilor pe distanțe lungi. În prezent, capacitatea se află într-un punct critic, deoarece căile ferate existente și modul în care sunt proiectate nu oferă o calitate optimă pentru traficul de călători, în timp ce traficul de marfă se confruntă cu probleme, serviciile fiind efectuate în general seara.
În consecință, autoritățile au elaborat un studiu de fezabilitate pentru modernizarea cuprinzătoare a infrastructurii existente și dezvoltarea acesteia pentru a asigura servicii de transport eficiente și rapide, care pot fi adaptate la cererile de trafic în creștere.
Articol preluat de pe RailwayPRO.com