luni, aprilie 15, 2024
spot_img

FOTO-VIDEO Cum se lucrează la cel mai avansat proiect feroviar din sudul Bucureștiului

Lucrările se desfășoară în ritm alert pe cel mai avansat proiect feroviar din sudul Bucureștiului, cel al prelungirii Magistralei 2 de metrou cu încă o stație – Tudor Arghezi. Lucrarea constituie o premieră din două puncte de vedere: este prima investiție în infrastructură de metrou derulată de o autoritate publică locală – Primăria Sectorului 4 – și primul proiect de metrou de după 1989 realizat de o asociere de firme românești – Somet, TIAB, UTI și Erbașu SA.

Șantierul din sudul Bucureștiului a început în iarna anului trecut, iar până la finele acestui an lucrarea va fi predată la cheie. Vor urma apoi luni de teste pe care le va face Metrorex îniante ca noua stație să fie pusă în funcțiune cu călători.

Prelungirea Magistralei 2 de metrou, cel mai avansat proiect feroviar din sudul Bucureștiului

Dublarea căii de rulare de la stația Berceni (fostă Depoul IMGB) până la noua stație Tudor Arghezi, pe o distanță de aproximativ 1,6 km, inclusiv aparatele de cale, a fost deja realizată și acum se lucrează la montarea șinei a treia, pentru alimentarea cu energie electrică a trenurilor. În paralel, se lucrează și la refacerea gardului de împrejmurire a căii de rulare, pentru ca șinele de cale ferată să nu fie traversate neregulamentar și să se producă accidente.

Pe șantier se lucrează și la traseele de cabluri și montarea de echipamente specifice. ”Stadiul fizic al lucrării este de peste 70%. Structura de rezistență este finalizată în proporție de 100%, iar calea de rulare în proporție de 95%. A mai rămas de montat calea fără joante, operațiune pe care o vom începe la finele lunii septembrie, când vor mai scădea temperaturile exterioare”, a declarat pentru Club Feroviar inginerul Gabriel Stănescu de la Somet SA, managerul de proiect.



Stație supraterană, cu pasaj pe sub Șoseaua Berceni și parcare de tip park&ride

În ceea ce privește stația propriu-zisă Tudor Arghezi, ea este supraterană și are un pasaj subteran pe sub Șoseaua Berceni. Cu o suprafață desfășurată de 15.100 mp, și cu un regim de înălțime de S+P+2E, stația are șase zone pietonale. Două dintre acestea sunt situate pe partea opusă a șoselei Berceni, fiind asigurată legătura printr-un pasaj pietonal subteran.

De cealaltă parte a șoselei, se lucrează la construcția unei parcări de tip park&ride cu o capacitate de 600 de locuri, pentru ca șoferii din Ilfov să-și lase mașinile acolo și să-și continue călătoria spre centrul Bucureștiului cu metroul. Lași mașina în parcare, traversezi prin pasajul subteran și ajungi în stația de metrou.

Se lucrează deja la finisaje și la montarea lifturilor și a scărilor rulante

Ea va fi dotată, în total, cu șapte lifturi și tot atâtea scări rulante. Ascensoarele din interior au fost montate, iar acum se lucrează la cele din capetele peronului, în vreme ce scările rulante au fost montate aproape toate. Din această săptămână va începe montarea escalatoarelor în interiorul stației, cele care fac legătura cu exteriorul fiind deja la locul lor.

Cum spuneam, șantierul este extrem de avansat. Deja muncitorii lucrează la aplicarea de gleturi și lavabilă, dar și la montarea tavanelor false. De la data de 1 octombrie se va trece la refacerea tramei stradale și a trotuarelor afectate de șantier. În momentul de față, pe Șoseaua Berceni se circulă pe o singură bandă pe sens în dreptul stației de metrou, ceea ce pune la grea încercare nervii șoferilor. Acest inconvenient va dispărea însă la toamnă.



Vladimir Putin era cât pe ce să lase stația de metrou fără echipamente vitale

Războiul declanșat de Vladimir Putin în Ucraina era cât pe ce să afecteze buna derulare a șantierului din sudul Capitalei.

”O parte din echipamentle de medie tensiune a fost contractată din Ucraina, de la firma Pluton, de lângă Zaporojie. Pe 15 februarie, o delegație din partea firmei a venit pe șantier, pentru a discuta detalii tehnice, iar pe 24 februarie a izbucnit războiul. Ne-am temut că nu vom mai primi echipamentele, însă în final ele au sosit, cu o mică întârziere”, spune inginerul Gabriel Stănescu.

Investiție de 50 milioane de euro pentru cel mai avansat proiect feroviar din sudul Bucureștiului

Valoarea totală a investiţiei este de 50 milioane de euro, dintre care 15% sunt decontaţi de Primăria Sectorului 4, iar 85% de Uniunea Europeană, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare, potrivit edilului Sectorului 4, Daniel Băluță. La finalizarea lucrărilor la noua staţie de metrou, toată infrastructura va trece la Metrorex, respectiv Ministerul Transporturilor.

”Privim această extindere ca un proiect pilot. Rețeaua de metrou trebuie să se prelungească spre toate localitățile din Ilfov, pentru că mai devreme sau mai târziu vom vorbi de zona metropolitană”, spunea Băluță la începerea lucrărilor. El a precizat atunci că etapa a doua va presupune prelungirea Magistralei 2 de metrou până la centura feroviară a Capitalei. De fapt, până acolo există o linie de metrou supraterană, simplă, care este și funcțională, fiind utilizată de Metrorex pentru aprovizionare.

Asociere 100% românească pentru stația de metrou Tudor Arghezi

La proiectul extinderii Magistralei 2 de metrou lucrează o asociere 100% românească, formată din companiile Somet SA (lider), Erbașu SA, TIAB SA și UTI.

Somet a lucrat de-a lungul timpului la mai multe staţii de metrou din Bucureşti, precum Laminorului, Străuleşti, Anghel Saligny sau Jiului, însă de fiecare dată lider de asociere a fost o companie străină. Și celelalte companii din asociere au mai lucrat la proiecte de metrou.

Contractul cu asocierea câștigătoare a fost semnat pe 15 aprilie 2020, conform anunțului de atribuire publicat în sistemul electronic de achiziții publice.

Magistrala 2 de metrou va fi prelungită până în comuna Berceni

Pe 1 noiembrie 2021, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Ionel Scrioșteanu, președintele Consiliului Județean Ilfov, Hubert Thuma, primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, directorul general al Metrorex de la acea vreme, Ștefan Paraschiv, și directorul general al CFR SA de atunci, Ioan Pintea, au semnat Protocolul de Cooperare și Colaborare privind metroul spre comuna Berceni.

Este vorba de proiectul privind extinderea Magistralei 2, Pipera-Berceni în zona de sud, după Linia de Centură, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.

Finanțarea activităților rezultate din Protocol se va realiza după cum urmează:

  • Costurile cu studiile de prefezabilitate și fezabilitate vor fi suportate în mod egal de către Consiliul Județean Ilfov și Consiliul Local Sector 4, prin virarea a 50% din valoarea contractului de către CJ Ilfov în bugetul sectorului 4 al Municipiului București, după înregistrarea facturilor și documentelor justificative aferente contractelor.
  • Susținerea costurilor cu exproprierile, costurilor cu elaborarea proiectului tehnic și a costurilor pentru execuția lucrărilor se va stabili, prin act adițional la Protocol, în funcție de valorile rezultate în urma elaborării studiului de fezabilitate.

Valoarea totală a investiției va rezulta din documentația aferentă studiului de fezabilitate/proiectului tehnic.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole