luni, aprilie 15, 2024
spot_img

Proiect feroviar comun Grecia și Bulgaria, concurent Portului Constanța

Un proiect feroviar comun Grecia și Bulgaria își propune realizarea unei căi ferate care va uni porturile Salonic, Burgas și Varna, posibilă rută concurentă pentru cea care pleacă din portul Constanța.

Un proiect care a fost în discuție de luni bune începe să prindă contur. Proiectul Sea2Sea presupune dezvoltarea unei linii feroviare între nordul Greciei și Bulgaria, mai departe spre granița cu România și va transfera volume considerabile de mărfuri pe mare din strâmtoarea Bosfor pe calea ferată.

Proiect feroviar comun Grecia și Bulgaria, posibil concurent cu cel al portului Constanța

Proiectul este unul concurent cu cel al portului Constanța prin faptul că poate dirija fluxul de mărfuri venite dinspre Asia Centrală spre porturile Varna și Burgas, mai departe spre Grecia și Serbia. Apoi, mărfurile dinspre Marea Mediterană pot urma un curs spre nordul Europei fără a mai traversa strâmtorile Bosfor și Dardanele.

Practic, proiectul face parte dintr-un set de proiecte ce se pot dovedi concurente de la un punct, și anume Port Constanța – Curtici sau Vicșani – Europa Centrală, Pireu – Serbia – Ungaria sau Trieste – Europa Centrală.

„Chinezii au cumpărat Pireu, deci dezvoltă și investesc acolo, dar merg pe Grecia, Serbia spre Europa Centrală. Ungaria și Rusia investesc tot acolo, își conjugă eforturile și cumva ne scurtcircuitează. Noi, cu barierele noastre, cu viteza comercială mică, pierdem teren. Croația după intrarea în Schengen devine port pentru austrieci, iar Ungaria a concesionat la Trieste. La noi merge greu. Vestea bună este că a început reabilitarea liniilor în portul Constanța. Vor veni și zile bune pentru noi, dar important acum e cine se mișcă repede”, a declarat pentru Club Feroviar Marius Cae, președinte de onoare al Uniunii Societăților de Expediții din România (USER) și președinte CAEM Group.

Proiectul Sea2Sea urmărește dezvoltarea unui coridor feroviar care să lege porturile grecești Salonic, Kavala și Alexandroupolis de porturile bulgare de la Marea Neagră, Varna și Burgas, extinzându-se în același timp până la portul Ruse, situat la Dunăre și la granița bulgaro-română. Grecia și Bulgaria urmăresc să înființeze o companie comună care să gestioneze proiectul.

Finanțare europeană pentru proiectul comun

Cele două părți încearcă să includă proiectul liniei feroviare în programul financiar Mecanismul Conectarea Europei (CEF II). În ceea ce privește Grecia, țara va investi aproximativ patru miliarde de euro în proiecte feroviare pe teritoriul său. Investițiile vor viza legăturile feroviare dintre Salonic și Toxotes (nord de Thassos), trecând prin portul Kavala și linia Alexandroupolis-Ormenio (granița cu Bulgaria) care se extinde până la granița greco-bulgară. Contractele de construcție ale proiectului vor fi semnate în 2023, iar lucrările ar trebui finalizate până în 2027-2028.

Cele două proiecte principale, și anume Thessaloniki-Toxotes (nord de Thassos) și Alexandroupolis-Ormenio (granița cu Bulgaria) vor utiliza un buget de 1,68 miliarde de euro.

Trafic atras valorând 650 milioane euro mărfuri containerizate

În urmă cu câteva luni, mai precis în aprilie anul trecut, Kostas Karamanlis, politician elen, menționa importanța Coridorului din nord-estul Greciei spre Bulgaria. Mai exact, el a subliniat că acesta este un proiect de importanță geostrategică, deoarece va stimula traficul feroviar de marfă și volumele din regiune. „Nu există nicio modalitate de a deveni un centru logistic în sud-estul Europei fără a investi în conexiuni feroviare între aceste destinații grecești și fără a permite porturilor din nordul Greciei să aibă acces feroviar”, a spus el. „Odată cu aceste dezvoltări feroviare, Salonic va deveni o poartă de acces pentru transportul din sud-estul Europei, în timp ce portul Alexandroupolis va deveni din ce în ce mai important. Există posibilități chiar de a extinde această linie spre porturile din Marea Nordului”, a adăugat el, citat de railfreight.com. Potrivit ERGOSE, entitatea căilor ferate elene însărcinată cu proiectarea și dezvoltarea rețelei feroviare din această țară, proiectul Sea2Sea ar putea atrage un flux de transport containerizat în valoare de 650 de milioane de euro din cel care în prezent traverseză strâmtoarea Bosfor.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole