O analiză cantitativă detaliată a Asociației Industriei Feroviare din Marea Britanie a arătat că guvernul nu face progrese suficiente în ceea ce privește angajamentele sale cheie privitoare la decarbonizarea transportului feroviar.
La aproape doi ani de la publicarea Planului guvernamental de decarbonizare a transporturilor (TDP), care a stabilit modul în care transporturile vor ajunge la emisii nete de carbon zero până în 2050, Asociația Industriei Feroviare (RIA) din Marea Britanie a analizat toate angajamentele asumate în TDP și le-a măsurat în raport cu anunțurile publice până în mai 2023. Fiecare angajament a fost clasificat ca fiind de culoare roșie (angajamente neîndeplinite), galbenă (angajament parțial îndeplinit) sau verde (angajament îndeplinit).
Raportul a constatat că, din 45 de angajamente asumate pentru șase metode diferite de transport, patru au fost clasificate ca fiind roșii, 12 galbene și 29 verzi.
Decarbonizarea transportului feroviar, mai dificilă decât la rutier
Cu toate acestea, raportul arată, de asemenea, că guvernul face progrese mult mai mici în ceea ce privește decarbonizarea sectorului feroviar în comparație cu alte moduri de transport. Din cele opt angajamente privind transportul feroviar, trei au fost evaluate cu roșu, cinci cu galben și niciunul cu verde. Acest lucru este în contrast puternic cu alte metode de transport, cu cele șase angajamente privind autobuzele și autocarele, de exemplu, care au primit toate calificativul verde.
Auditul face parte din campania RailDecarb23 a RIA, care a fost lansată la începutul acestui an. Campania îndeamnă guvernul britanic să accelereze planurile de decarbonizare a căilor ferate prin intermediul unui program continuu de electrificare, prin investiții în noi metode de tracțiune, cum ar fi hidrogenul și bateriile, și prin reunirea guvernului, a clienților și a furnizorilor din sectorul feroviar pentru a căuta modalități de reducere a emisiilor de dioxid de carbon la construirea rețelei feroviare.
Darren Caplan, directorul executiv al RIA, a declarat:
„Analiza Asociației Industriei Feroviare asupra „Planului de decarbonizare a transporturilor” al guvernului, publicat exact acum doi ani, relevă o imagine îngrijorătoare în ceea ce privește decarbonizarea transportului feroviar. Toate angajamentele TDP – pe care RIA le-a salutat atunci când au fost publicate în urmă cu aproape doi ani – trebuie îndeplinite dacă guvernul dorește să atingă un nivel net zero în domeniul transporturilor până în 2050. Faptul că rata de decarbonizare a căii ferate este cu mult în urma altor metode de transport pune în pericol întregul plan de decarbonizare.
„Acest raport va fi, bineînțeles, deosebit de îngrijorător pentru lanțul de aprovizionare feroviar. Industria feroviară are nevoie de certitudine și claritate în ceea ce privește angajamentele necesare pentru a atinge nivelul Net Zero, pentru a investi în tehnologiile ecologice necesare și pentru a reduce emisiile de carbon; în prezent, se pare că nu există niciuna dintre aceste certitudini și claritate. Pe lângă impactul asupra mediului, această lipsă de progres înseamnă că pasagerii din transportul feroviar nu vor putea beneficia de serviciile feroviare mai eficiente și mai modernizate care vin odată cu decarbonizarea.
„Nu este prea târziu pentru ca guvernul să pună piciorul pe pedală și să obțină rezultate în ceea ce privește decarbonizarea transportului feroviar. Așa cum RIA a stabilit prin campania noastră RailDecarb23, trebuie să vedem un program continuu de electrificare, investiții în trenuri cu hidrogen și baterii și măsuri de reducere a emisiilor de dioxid de carbon la construcția rețelei feroviare, atât pentru a realiza TDP, cât și pentru a îmbunătăți experiența pasagerilor feroviari”, spune expertul britanic.