Club Feroviar vă prezintă programul Venice Simplon Orient Express în România la acest sfârșit de vară, început de toamnă. Trenul va traversa de două ori țara noastră, iar singura porțiune neelectrificată a traseului său de mii de kilometri este între Rădulești și Giurgiu.
Luxoasa și deopotrivă legendara garnitură feroviară a mai traversat o dată în acest an țara noastră, la începutul lunii iunie, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar, care a prezentat și imagini în exclusivitate de la bordul trenului.
Programul Venice Simplon Orient Express în România. Intră în țară duminica viitoare
Trenul va intra în țară duminica viitoare, 27 august 2023, la ora 17.24 la Curtici, și va circula pe teritoriul României ca tren 15011. Ca de obicei, de la Curtici la București Nord vagoanele vor fi remorcate de două locomotive electrice, cel mai probabil ale Depoului Arad al SNTFC CFR Călători.
În stația Brașov va ajunge luni dimineață, 28 august, la ora 7.21, și va pleca mai departe la ora 9.34, pentru a sosi la București Nord la ora 15.44, după ce pe traseu va avea tradiționala oprire la Sinaia, cu vizitarea Castelului Peleș.
Trenul va ”înnopta” la București, de unde va pleca marți dimineață la ora 10.31, cu indicativul 15013, spre Giurgiu Nord, la granița cu Bulgaria, unde are sosirea programată la ora 12.50. De notat faptul că, asemenea călătoriilor anterioare, trenul va circula pe Magistrala 100 până la Videle și apoi pe secția 103 până la Giurgiu. Asta din cauza faptului că linia directă spre Giurgiu, secția de circulație feroviară 102, este impracticabilă din 2005, când s-a prăbușit podul de peste râul Argeș de la Grădiștea.
Din tot traseul său ce traversează continentul european, singurul tronson neelectrificat se află pe teritoriul României, între Videle (Rădulești) și Giurgiu. De la București la Ruse (Bulgaria), Venice Simplon Orient Express va fi tractat de locomotivele GM 834 și 847 ale Depoului București Călători, cuplate, pentru a se asigura buna funcționare a instalației de aer condiționat și a celorlalte echipamente electrice din vagoane.
Legendara garnitură feroviară revine în România pe 2 septembrie
După călătoria la Istanbul (Constantinopol), Orient Express va reveni în România sâmbătă 2 septembrie 2023. Trenul va pleca din Giurgiu Nord la ora 13.30 cu indicativul 15014, având sosirea programată în Gara de Nord din București la ora 15.55.
După ce va petrece noaptea în Capitală, garnitura se va pune din nou în mișcare duminică, 3 septembrie 2023, la ora 13.04. La Brașov trenul va ajunge la 19.44 și va pleca de aici la ora 19.49, pentru a sosi la Curtici a doua zi, luni, 4 septembrie 2023, la ora 6.30.
Orient Express, o istorie de poveste
Dacă în perioada 5 iunie 1883-august 1888, trenul Orient Express a circulat doar pe relația Paris Est-Munchen-Viena-Budapesta-Timișoara-Vârciorova-Craiova-Pitești-București Nord-București Filaret-Giurgiu-Smârdan Port, de la 14 august 1888, prin inaugurarea noii rute terestre Paris Est-Viena-Budapesta-Belgrad-Sofia-Constantinopol, prin Serbia și Bulgaria, aveau să existe două ramuri concurente.
Pentru a atrage traficul internațional, statul român, în paralel cu realizarea legăturii feroviare București Nord-Constanța Port (finalizată prin inaugurarea la 14/26 septembrie 1895 a complexului de poduri dunărene ”Carol I” de pe relația Fetești-Cernavodă) a modernizat, cu mari eforturi bugetare, portul Constanța și a înființat Serviciul Maritim Român (S.M.R.) ale cărui vapoare (”lebedele albe ale Bosforului”), cele mai elegante din Marea Neagră, conduceau călătorii trenurilor de lux pe relația Constanța Port-Constantinopol Port, la Cornul de Aur.
La inițiativa Direcțiunii Generale CFR, stația Constanța Port avea să devină stația finală, pentru parcursul românesc, nu numai pentru trenul Orient Express, ci și pentru alte garnituri de lux prestigioase, precum London/Ostende-Constantza-Constantinopole Express (inaugurat pe 12 noiembrie 1895) și Berlin-Lemberg-Constantza (inaugurat pe 1 Mai 1899).
Circulație cu întreruperi pentru Orient Express în România
Circulația prin România a trenului Orient Express a continuat și în perioada interbelică, iar în anul 1938 s-au achiziționat doua motonave moderne, Transilvania și Basarabia, scrie istoricul feroviar Ilie Popescu în cartea sa ”Orient Express – Trenul legendă al Europei”, prezentată de Club Feroviar la momentul apariției.
În timpul regimului comunist, Orient Express nu a circulat prin Romania decât cu mari întreruperi. Din 1998, celebra garnitură şi-a reluat traseul Paris-Istanbul, cu oprire la Sinaia și Bucureşti. Apoi, în 2009, circulația sa s-a oprit, urmând a fi reluată câțiva ani mai târziu. A mai fost întreruptă în perioada pandemiei (2020-2021).