spot_img
luni, iunie 27, 2022
spot_img

Programul Sprijin pentru România, doar pentru microbuze și dube, nu și pentru CFR

Programul Sprijin pentru România a fost anunțat cu surle și trâmbițe luni seară de coaliția de guvernare PSD-PNL-UDMR. Dincolo de vouchere de tot felul destinate categoriilor defavorizate, programul prevede și măsuri de sprijinire a economiei în general și a transportatorilor în special. Toate bune și frunoase, numai că și de această dată guvernanții au ”uitat” de calea ferată, fiind prevăzute măsuri doar pentru transportul rutier de mărfuri și de persoane. Această abordare a fost criticată atât de patronatele din sectorul transporturilor feroviare, cât și de liderii politici din Opoziție.

După o lungă perioadă de amânări, premierul Nicolae Ciucă a anunţat luni seară principalele măsuri ale programului Sprijin pentru România, adoptat de coaliţia de guvernare pentru a contracara efectele crizei economice.

„Primele măsuri vor intra în vigoare cel mai devreme la 1 Mai. Ele au perioadă de aplicare până la sfârşitul anului. Doar pentru cele care au suport deja programele din fonduri europene, acestea vor continua şi după 31 decembrie 2022”, a declarat premierul, la o conferință de presă, alături de liderii coaliției. „În acest pachet avem măsurile care vizează sprijinirea cu până la 400.000 de euro a companiilor care au suferit sau suferă de pe urma acestor creşteri ale preţurilor la energie sau cele care sunt afectate de contextul regional. Sunt, de asemenea, măsurile care vizează pachetul social. Ele vor continua şi în anul viitor. Toate acestea urmează să fie agreate în funcţie de măsurile care urmează să fie luate în continuare la nivelul UE şi bugetul pentru anul viitor”, a spus Nicolae Ciucă.

Citește întregul program Sprijin pentru România:

document-2022-04-11-25491914-0-final-prezentare-sprijin-pentru-romania

Doar firmele de transport rutier beneficiază de decontarea a 0,5 lei/litru la carburanți

Programul Sprijin pentru RomâniaDincolo de semnele de întrebare ridicate de măsurile sociale asupra cărora nu vom zăbovi, la capitolul măsuri economice apare o mare discriminare între transportul rutier și cel feroviar. Evident, așa cum se întâmplă în ultimele trei decenii, în defavoarea celui din urmă.

Încă din slide-ul 3 al prezentării programului, la capitolul Beneficiari sunt menționați ”Transportatori și distribuitori”, iar categoria este ilustrată cu un microbuz, nicidecum cu un tren. Trei slide-uri mai încolo, aflăm și de ce: „300 de milioane de lei pentru firmele de transport rutier (sublin. ns.) de mărfuri, de persoane și pentru companiile de distribuție. Beneficiari estimați: 4.000. 0,5 lei/litru din prețul final la pompă”.

Concret, coaliția de guvernare susține doar transportul rutier, nu și pe cel feroviar. Club Feroviar a semnalat încă de la finele lunii trecute că o propunere în acest sens a fost înaintată de PSD. La vremea respectivă, explicam că reducerea accizelor la carburanți nu este deloc o măsură bună, ci ar fi de dorit compensații pentru transportatorii de călători și de persoane, rutieri și feroviari. În cele din urmă, PNL și UDMR au mers însă pe mâna PSD, urmând să fie sprijiniți doar transportatorii rutieri.

CITEȘTE și De ce reducerea accizelor la carburanți e o măsură proastă și cum a uitat din nou PSD de CFR

Vasile Șeclăman: Comportamentul Guvernului denotă o totală iresponsabilitate

Programul Sprijin pentru România odihna în locomotivă trenurile de marfă private au întârzieri protestul de la metrou școlile profesionale la CFR topul OTF de călători Operatorii privati propun masuri de ajutor Ministerului TransporturilorMăsura a stârnit o reacție dură (și perfect justificată!) din partea Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR).

„După cum se poate constata, transportul feroviar, atât de marfă, cât și cel pentru călători, este în continuare neglijat. Comportamentul Guvernului, prin acordarea unor facilități numai transportului rutier, denotă o totală iresponsabilitate și o lovitură dură dată acestei activități. Cu toate că toate recomandările și chiar legislația europeană menționează dezvoltarea transportului feroviar și trecerea în timp a mărfurilor și călătorilor pe calea ferată, la nivelul MTI și al Guvernului României se practică frecvent o discriminare între cele două tipuri de transport în dezavantajul celui feroviar. Prin astfel de acțiuni și politici de sprijin sau dezvoltare discriminatorii, sectorul de transport feroviar va pierde teren în fața celui rutier și unii operatori feroviari, mai mici, vor ajunge în stare de faliment. OPSFPR își exprimă, în numele membrilor săi, dezacordul cu privire la astfel de practici permanente la nivelul guvernării. Este de amintit și faptul că operatorii de transport feroviar plătesc în continuare contravaloarea taxei de drum, care a fost inclusă în acciză, cu toate că nu folosesc drumurile naționale. De asemenea, de la începutul pandemiei, sectorul feroviar nu a primit niciun ajutor de stat pentru sprijinirea activității (eventuale reduceri ale TUI). Cu toate că s-au făcut foarte multe propuneri și s-au trimis materiale în sensul explicării situației grele prin care trece calea ferată, MTI, indiferent de ce partid politic a condus acest minister, nu a acordat nicio atenție solicitărilor operatorilor feroviari”, a declarat pentru Club Feroviar președintele OPSFPR, Vasile Șeclăman.

Cătălin Drulă: Programul Sprijin pentru România miroase a băieți deștepți cu microbuze

Programul Sprijin pentru RomâniaClub Feroviar a vrut să afle și părerea liderilor politici din Opoziție referitoare la Programul Sprijin pentru România. Programul coaliției de guvernare PSD-PNL-UDMR a fost criticat și de fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă, în prezent președintele Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaților.

„Tot pachetul miroase a băieți deștepți care au companii de microbuze și Guvernul care lucrează pentru ei”, a declarat Cătălin Drulă pentru Club Feroviar. Chiar în seara lansării programului, fostul ministru al Transporturilor îl criticase vehement, într-o postare pe contul său de Twitter: „Coaliția militaro-socialistă aparent caută <soluții de finanțare> pentru marele pachet. Le știm deja, nicio surpriză: jupuirea mediului privat, îndatorarea generațiilor următoare și taxarea mascată a tuturor prin inflație. La loc comanda!”, fiind tăguit premierul Nicolae Ciucă.

Ciprian Titi Soica: Toți transportatorii trebuie sprijiniți

șef de gară de la AUR
Ciprian Titi Stoica a fost șef de gară în Regatul Unit

Programul coaliției de guvernare a fost criticat și de deputatul AUR Ciprian Titi Stoica, fost șef de gară în Marea Britanie și membru al Comisiei pentru Transport și Infrastructură din Camera Deputaților.

„Acest program se înscrie și el în politica heirupistă și eșuată pe care monstruoasa coaliție PSD-PNL-UDMR o duce de ceva timp. Toți transportatorii trebuie anuntați, fie ei rutieri, feroviari sau navali. Cu atât mai mult, trebuie sprijinit transportul feroviar, care este considerat verde și care poate contribui la reducerea emisiilor de carbon”, a declarat el pentru Club Feroviar.

Ultimele Articole