spot_img
marți, decembrie 7, 2021
spot_img

DOCUMENT Programul de guvernare PSD-PNL-UDMR. Lista proiectelor feroviare

După ce coaliția a fost institutuționalizată la nivel politic, s-a creionat și programul de guvernare PSD-PNL-UDMR. În domeniul Transporturilor, cu mici adăugiri, el se bazează pe programele electorale din toamna anului trecut ale PSD și PNL și pe Planul investițional pentru infrastructură lansat în iulie 2020 de ministrul de la acea vreme al Transporturilor, Lucian Bode. Unele puncte au fost luate pur și simplu cu copy-paste din documente mai vechi, drept pentru care obiective deja îndeplinite sunt prezentate ca acțiuni viitoare. Club Feroviar vă prezintă punct cu punct ce prevede documentul în ceea ce privește infrastructura feroviară.

Programul de guvernare va ajunge săptămâna aceasta la votul Parlamentului, ”la pachet” cu lista miniștrilor din Guvernul condus de Nicolae Ciucă.

Documentul integral poate fi consultat dând click pe linkul de mai jos:

Program-de-guvernare

Ca de obicei, la capitolul Transporturi din program se pune accentul pe transportul rutier. Totuși, și sectorului feroviar îi este alocat un spațiu generos. Investițiile în infrastructura de transport reprezintă, în viziunea Guvernului PSD-PNL-UDMR, o prioritate națională, motiv pentru care vor fi susținute prin politici structurale ce vor garanta eficiența lor. Obiectivul principal asumat este realizarea conectivității între regiunile istorice prin intensificarea procesului de închidere a coridorului IV rutier și feroviar pan-european și a implementării proiectelor de infrastructură mare din Regiunea Moldovei, pe Coridorul IX pan-european, precum și pe axa Est-Vest.

Autorii susțin că vor fi susținute investițiile majore în infrastructură având ca principală sursă de finanțare fondurile europene nerambursabile. Astfel, se va acționa pe trei direcții:

  • alocarea, în medie, a 2% din PIB pentru infrastructura de transport până în 2030;
  • utilizarea fondurilor externe nerambursabile (POIM, CEF, POT, PNRR);
  • antrenarea de fonduri rambursabile, fonduri de tip PPP (parteneriat public-privat) sau împrumuturi de la instituții financiare internaționale.

Programul de guvernare PSD-PNL-UDMR. Direcțiile de acțiune în domeniul feroviar

Direcțiile de dezvoltare a sectorului feroviar, pe termen scurt și mediu, sunt axate pe creșterea competitivității transportului feroviar pe piața internă și integrarea în spațiul feroviar unic european.

Cele mai relevante direcții generale de acțiune sunt:

  • creșterea vitezei de circulație pe infrastructura feroviară;
  • creșterea vitezelor comerciale, prin reducerea ecartului față de viteza permisă de infrastructura feroviară;
  • pregătirea documentațiilor tehnico-economice necesare atragerii/asigurării resurselor financiare adecvate pentru implementarea obiectivelor de investiții;
  • eliminarea restricțiilor de viteză;
  • asigurarea de resurse financiare adecvate pentru lucrările de întreținere, alături de soluții specifice de siguranță și securitate, inclusiv prin intermediul trenurilor de lucru;
  • investiții pe toată rețeaua feroviară, nu doar pe marile coridoare;
  • dezvoltarea și implementarea conceptului de tren metropolitan în zona de influență a municipiilor;
  • îmbunătățirea conectării la rețeaua internațională de cale ferată rapidă prin noi proiecte (de exemplu București – Cluj Napoca – Budapesta).


 

Accent pe trenurile metropolitane, în programul de guvernare PSD-PNL-UDMR

programul de guvernare PSD-PNL-UDMR un nou rang de tren piese pentru automotoarele Desiro trenuri suspendate de CFR Călători Transportul feroviar de pasageri din România contracte de activitate feroviară locală trenurile pentru naveta elevilor diesel sub catenară Trenurile de navetiști București-Fundulea piese de schimb la automotoarele Desiro trenurile pentru naveta elevilor alegeri locale 2020 pierderile CFR Călători pe 2019 fonduri europene pentru trenuri metropolitane starea de urgență în transporturi trenuri anulate Ordonanța Militară 2 CFR Călători reduce săptămâna de lucru trenuri anulate de CFR Călători starea de urgență controlor de tren Contractele de servicii publice naveta cu trenul
Tren metropolitan în Halta Brănești Sat, în perioada când încă circula

Una dintre priorități este reprezentată de trenurile metropolitane. ”Dezvoltarea infrastructurii feroviare aferente zonelor metropolitane, prin încheierea de acorduri de parteneriate cu administrațiile publice locale în marile centre urbane din țară, de exemplu: București, Cluj, Constanța, Brașov, Timișoara, Iași, Oradea, Sibiu”, se menționează în document.

De asemenea, prioritară va fi și dezvoltarea infrastructurii feroviare aferente zonei metropolitane a Municipiului București, prin modernizarea Inelului Feroviar București, a Complexului Feroviar București (Gara de Nord și a stației de cale ferată București Nord), conexiunea cu modurile de transport urban și periurban. Tot pe lista de priorități a noului Guvern se află și construirea conexiunilor feroviare la aeroporturile internaționale (Brașov, Sibiu, Oradea, Timișoara, Cluj-Napoca și Constanța).

Intervenții pentru ridicarea restricțiilor de viteză pe 2.163 km

ridicarea restricțiilor de viteză lucrări în gara Orșova

Pentru creșterea gradului de disponibilitate a infrastructurii, a vitezelor tehnice și a veniturilor companiei simultan cu reducerea costurilor de exploatare, vor fi susținute investițiile orientate spre:

  • reducerea restricțiilor de viteză de pe rețeaua feroviară;
  • creșterea vitezelor tehnice și comerciale prin implementarea programelor QuickWins pe 2163 km din rețeaua feroviară – (ex. București-Craiova, Apahida-Satu Mare, Mărășești-Iași, Filiași-Simeria);
  • creșterea gradului de electrificare a rețelei feroviare;
  • începerea unui proiect complex de reabilitare a infrastructurii de cale ferată, cu finanțare multianuală și obiective precise de etapă;
  • reducerea numărului de deranjamente la instalațiile feroviare;
  • executarea de către CFR SA cu mijloace proprii a activităților de reparații capitale a infrastructurii feroviare;
  • continuarea programului de modernizare a trecerilor la nivel cu calea ferată.


Lista proiectelor feroviare din programul de guvernare PSD-PNL-UDMR

incendiu pe calea feratăÎn programul de guvernare, la capitolul proiecte feroviare sunt menționate cele aflate în execuție, cale la care se fac studiile de fezabilitate sau se află în diverse stadii ale procedurilor și cele ce urmează a fi lansate.

Primul pachet se referă la finalizarea lucrărilor aflate în execuție și efectuarea recepțiilor la terminarea lucrărilor pentru proiectele:

  • Reabilitarea liniei de cale ferată Simeria-Sighișoara, inclusiv ERTMS nivel 2;
  • Reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră-Curtici-Simeria;
  • Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov-Sighișoara;
  • Reabilitarea liniei de cale ferată București-Giurgiu faza I;
  • Poduri și podețe – etapa I SRCF Cluj, București, Timișoara și Craiova.

Cel de-a doilea pachet vizează finalizarea studiilor de fezabilitate aflate în derulare, identificarea și asigurarea surselor de finanțarea pentru începerea de noi lucrări pe rețeaua TEN-T Centrală și Globală pe secțiunile:

– Craiova-Calafat.

– Craiova-Caransebeș.

– București Nord-Giurgiu Nord-Frontieră faza II.

– Apahida-Suceava.

– Pașcani-Dărmănești-Vicșani-Frontieră.

– Predeal-Brașov.

– Portul Constanța.

– stațiile Fetești și Ciulnița.

În fine, un ultim ”calup” se referă la lansarea de noi proiecte de modernizare pe secțiuni aflate pe rețeaua TEN-T Centrală și Globală:

– Timișoara-Arad-Caransebeș.

– Cluj Napoca-Episcopia Bihor.

– Coșlariu-Cluj Napoca.

– București-Craiova.

– Rădulești-Giurgiu.

– Constanța – Mangalia.

– Ploiești Vest-Focșani-Roman-Iași-Frontieră.

De ramarcat faptul că în documentul întocmit de politicieni, proiectele sunt oarecum amestecate. De exemplu, pentru Timișoara-Arad-Caransebeș sau Cluj Napoca-Episcopia Bihor demersurile sunt mai avansate decât pentru Craiova-Calafat.



Salvarea CFR Marfă, o nucă tare pentru viitorul Guvern

programul de guvernare PSD-PNL-UDMRDocumentul se referă și la situația CFR Marfă, însă mai mult la modul declarativ, fără a fi avansată vreo soluție concretă.

„Se vor implementa modalitățile pentru a obține redresarea financiară, prin continuarea activității operaționale a societății și fără a afecta poziția acesteia pe piață și relația cu partenerii comerciali. Datorită caracterului strategic, se impune demararea unui proces amplu de restructurare prin care să se asigure continuitatea activității CFR Marfă și a transporturilor strategice”, se arată în document. Precizăm că cele două fraze au fost editate de Club Feroviar pentru a suna românește, ele fiind pline de greșeli în forma inițială.

Copy-paste. La CFR Călători se vrea începerea unor proiecte deja finalizate

dublarea căii ferate Pajura-Mogoșoaia deranjament pe Magistrala 700 trenurile de Aeroport bilete cu cardul în tren bilete la trenul de Otopeni

În ceea ce privește CFR Călători, autorii documentului au dat copy/paste dintr-un program mai vechi.

”Pentru modernizarea procesului de verificare, validare și emitere a biletelor în tren de personalul de tren, se va demara proiectul pentru achiziționarea de terminale mobile pentru taxare, dotate cu imprimante, cu ajutorul cărora vor putea fi vândute bilete în tren, renunțându-se astfel la clasicul chitanțier și pix. De asemenea, se lucrează la îmbunătățirea propriilor oferte comerciale. De exemplu, Cardul TrenPlus va suferi transformări, în sensul că nu va mai fi tipărit pe suport de hârtie, ci va fi un portofel electronic. Cardul va putea fi emis atât la case, cât și în tren, prin intermediul terminalelor de taxare”, se arată în document. Trebuie menționat faptul că licitația pentru dotarea controlorilor cu terminale electronice a fost finalizată și primele astfel de dispozitive sunt funcționale pe relația București Nord-Aeroport Henri Coandă.

Tot în dreptul operatorului feroviar de stat de călători în programul de guvernare PSD-PNL-UDMR figurează și promisiunea introducerii și operaționalizării conceptului de trenuri charter/vagoane special comandate/vagoane suplimentare.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole