spot_img
marți, iulie 5, 2022
spot_img

Programul de guvernare al USR la Transporturi, copy-paste după cel al liberalilor

Ministerul Transporturilor va fi condus de ministrul USR, Cătălin Drulă, pe baza programului de guvernare al coaliției PNL – USR – UDMR care în proporție de 99,9% este cel al PNL. Sunt însă minime modificări. Acestea sunt o grafică schimbată și 1-2 promisiuni dispărute pentru anul curent care nu mai pot fi îndeplinite din cauza faptului că ne găsim la finele anului. 

programul Alianței (sus) și cel al PNL (jos)

Programul de guvernare al coaliției PNL – USR PLUS – UDMR a fost depus miercuri dimineața la Parlament, cu puțin timp înainte de momentul la care începerea audierilor miniștrilor propuși.

Din punct de vedere al conținutului, acesta este identic in proporție de 99% cu cel al PNL, despre care Club Feroviar a scris aici. Graficul programului este un simplu Word fără o decorare galben – albastru, culorile tradiționale ale PNL, întâlnite în programul acestui partid.

 

Există și promisiuni dispărute. Astfel, PNL promitea implementarea sistemului de ticketing în transportul feroviar de călători, de altfel o obligațiune veche legală, nepusă în practică până acum de Autoritatea pentru Reformă Feroviară.

„Un proiect, finanțat din fonduri europene, care va fi lansat până la sfârșitul anului 2020, cu implementare în următorii doi ani, vizează realizarea „Sistemului integrat, bază de date unică și furnizare de informații privind serviciul de ticketing al operatorilor de transport feroviar de călători”, cu o valoarea estimată de 6.396.099,14 Lei cu TVA”, se propunea în Programul PNL, promisiune dispărută acum.

Fără un astfel de program de ticketing sunt imposibil de monitorizat vânzările operatorilor privați pe baza cărora aceștia își încasează compensațiile de la stat.

Altă promisiune dispărută este cea privind trenuri IC între Constanța și Brașov la tarife de IR. „După 9 ani, se introduc din nou trenurile în regim InterCity. Cel mai târziu, odată cu noul Mers al Trenurilor, în 12 decembrie 2020, se vor introduce primele trenuri în regim InterCity pe ruta Braşov-București Nord-Constanţa, cu o durată de parcurs mult mai scurtă și un număr redus semnificativ de opriri”, se promitea în programul PNL.

Situația CFR Marfă: Un program bazat pe ipoteze de la începutul anului

Privind situația CFR Marfă, programul nu aduce nimic nou, inclusiv față de situația CFR Marfă. Planul de concordat este prezentat ca salvarea companiei în pofida criticilor aduse de către Comisia Europeană. De altfel, multe măsuri incluse în actualul program au stârnit nemulțumirea Comisiei. Astfel, programul spune: „Sub presiunea dificultății financiare tot mai pronunțate și a executărilor silite care amenințau S.N.T..F.M. C.F.R. MARFĂ S.A., au fost identificate modalitățile pentru a obține redresarea financiară, prin continuarea activității operaționale a societății și fără a afecta poziția acesteia pe piață și relația cu partenerii comerciali. Decizia Comisiei Europene, transmisă în luna februarie a acestui an, conform căreia C.F.R. Marfă trebuie să restituie ajutorul de stat nelegal acordat în anul 2013, în valoare de 400 de milioane de Euro, a constituit un punct de cotitură pentru parcursul acestei companii, care în viziunea multora se îndrepta spre faliment. Pentru salvarea companiei, soluția optimă identificată a fost recurgerea la procedura de concordat preventiv, care, spre deosebire de orice alte modalități reglementate, asigură un set de avantaje, precum: suspendarea executărilor silite în desfășurare la momentul omologării (12.03.2020), posibilitatea negocierii modalității de stingere a datoriilor cu creditorii; menținerea societății pe piață și continuarea activității comerciale; durata redusă a procedurii – 24 luni (spre deosebire de procedura insolvenței/executare silită). (Spre deosebire de insolvență, concordatul nu protejează o companie impotriva recuperării ajutorului de stat acordat ilegal – n.red.). Ținând cont de rolul strategic pe care SNTFM CFR MARFĂ SA îl are în piață și pentru siguranța națională, este necesar ca procesul de rambursare a ajutorului de stat să asigure, deopotrivă:
• rambursarea integrală a ajutorului de stat;
• continuitatea transportatorului feroviar strategic de marfă (această continuitate nu e văzută cu ochi buni de către Comisia Europeană care spune că partea română nu vrea decât să reînființeze CFR Marfă sub o altă formă, fără a-și achita obligațiile – n.red.)

Obiectivul principal pentru un orizont de timp scurt și mediu îl reprezintă implementarea unei strategii de rambursare a ajutorului de stat, astfel încât C.F.R. Marfă să depășească această situație critică, prin demararea unui proces amplu de restructurare, care să-i permită continuarea activităţii,
fiind vorba despre o companie cu un impact major în economia românească”. (D.C.)

Ultimele Articole