spot_img
vineri, decembrie 3, 2021
spot_img

Chișinăul se plânge că a scăzut profitul Căii Ferate din Moldova. În România e pe pierdere

La Chișinău s-a iscat o adevărată dezbatere publică pe tema faptului că anul trecut a scăzut profitul Căii Ferate din Moldova, întreprinderea de stat care administrează și infrastructura, și transportul de marfă, și cel de călători. Pe celălat mal al Prutului, bilanțurile pe 2018 indică pierderi.

Adrian Bărbulescu

profitul Căii Ferate din Moldova

Zeci de întreprinderi de stat din Republica Moldova au înregistrat pierderi considerabile anul trecut și au acumulat datorii de sute de milioane de lei, arată un raport prezentat de Agenția Proprietății Publice (APP) de la Chișinău.

În plus, întreprinderile de stat și societățile pe acțiuni în care statul moldovean are capital majoritar au înregistrat la finele anului 2018 datorii curente în sumă de peste 18 miliarde de lei moldovenești (aproximativ 864 milioane de euro), arată același raport. Documentul, citat de TV8, relevă și faptul că unele companii au contractat și credite de sute de milioane de lei pe care nu le pot rambursa la timp, iar în câteva cazuri statul a garantat creditele existând riscul ca datoriile să fie stinse din contul bugetului public.

Profitul Căii Ferate din Moldova, mai mic cu 3,84 milioane de euro

Dintre întreprinderile de stat, cel mai mult a scăzut în cifre „Calea Ferată din Moldova”, care a înregistrat în 2018 un profit cu 80 milioane de lei moldovenești (3,84 milioane de euro) mai mic față de anul 2017. Potrivit raportului APP, întreprinderile de stat au înregistrat la sfârșitul anului trecut datorii curente de 3,4 miliarde de lei (163 milioane de euro), fiind în creştere cu 9% față de anul 2017. Totodată, soldul datoriilor pe termen lung a constituit 4,4 miliarde lei.

„Calea Ferată din Moldova” avea la finele anului 2018 datorii pe termen lung în sumă de 265 milioane de lei moldovenești (12,7 milioane de euro), mai mult cu 153 milioane de lei (7,3 milioane de euro) față de anul precedent. Același raport al APP mai arată că întreprinderile de stat din republica Moldova au credite de la băncile comerciale pe o perioadă de un an şi mai mare în volum total de 156 milioane de lei moldovenești (7,5 milioane de euro). Cea mai îndatorată întreprindere față de bănci este „Calea Ferată din Moldova”, care la finele anului 2018 avea credite în sumă de peste 141 milioane de lei (6,7 milioane de euro).

În România, aproape totul e pe minus

Dacă trecem Prutul, constatăm că situația este mult mai gravă. Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA a încheiat anul 2018 cu o pierdere netă de 82,8 milioane de lei (aproximativ 17,5 milioane de euro). Din bilanțul publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice aflăm și valoarea datoriilor înregistrate de societatea de stat, și anume 698 milioane de lei (147,6 milioane de euro).

La rândul ei, Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă a terminat anul trecut cu pierderi de 158 milioane de lei (33,4 milioane de euro) și datorii totale în sumă de 1,21 miliarde de lei (256 milioane de euro). Vești bune vin doar de la Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, care a raportat un profit de 10,49 milioane de lei (echivalentul a aproximativ 2,22 milioane de euro). Numai că și aici găsim un nivel ridicat al datoriilor totale, de 1,18 miliarde de lei (251 milioane de euro).

Cifrele din stânga și din dreapta Prutului nu prea pot fi comparate, chiar dacă ținem cont de dimensiunile celor două state și ale companiilor feroviare. De menționat că întreprinderea Calea Ferată din Moldova funcționează integrat, așa cum a funcționat și Societatea Națională a Căilor Ferate Române (SNCFR), până la divizarea ei, în 1998.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole