Procesul liniei de Otopeni, judecat la Curtea de Apel București cu trenul deja pe șine

21 octombrie 2020

Procesul liniei de Otopeni, calea ferată care face legătura între Gara de Nord și Aeroportul Henri Coandă, se va judeca atunci când trenul va fi deja în circulație, de mai bine de o lună de zile. Curtea de Apel București a stabilit noul termen de judecată pentru data de 25 ianuarie 2021. Pe rolul instanțelor mai sunt însă și alte procese.

Adrian Bărbulescu

Procesul liniei de Otopeni calea ferată de aeroport

Luni, 19 octombrie, Curtea de Apel București a amânat judecarea cauzei în procesul în care două persoane fizice și șapte firme cereau anularea Hotărârii de Guvern nr. 558/31.11.2019, prin care se stabileau exproprierile pentru construcția racordului feroviar de la Halta Odăile (linia CF 700 București-Urziceni) la terminalul Sosiri al Aeroportului Henri Coandă.

Următorul termen de judecată a fost stabilit pentru data de 25 ianuarie 2021. Asta înseamnă că procesul se va judeca atunci când trenurile vor fi deja pe șine de mai bine de o lună de zile, pentru că debutul circulației feroviare pe această rută este prevăzut pentru data de 12 decembrie 2020, când intră în vigoare noul Mers al Trenurilor 2020-2021.

Ion Țiriac s-a retras din procesul liniei de Otopeni

Procesul liniei de Otopeni întâlnire Ion Țiriac-Lucian Bode Euro 2020 la București Țiriac despre calea ferată de aeroport calea ferată de aeroportAcțiunea în instanță (dosarul 6647/2/2019) a fost înregistrată inițial la data de 22 noiembrie 2019 de nouă reclamanți: Airport Retail Park Otopeni SRL, Dongo BV Real Estate SRL, Daneridge România SRL, Art Pack SRL, Central Ice Rink SRL, Fundaţia Țiriac, Roxana Gabriela Mărişoiu, Mariana Iancu și Comtel Focus SA. Dintre aceștia, cei mai mulți și-au retras între timp plângerile, inclusiv miliardarul Ion Țiriac, căruia CFR SA îi va construi o stație feroviară în dreptul patinoarului său, Telekom Arena. Cea mai vocală contestatară a proiectului rămâne Roxana Mărișoiu, proprietara unei case din zonă. Viaductul de cale ferată trece pe deasupra zonei din dreptul străzii și a curții acesteia.

În acest dosar, pârâți sunt Guvernul României, Ministerul Transporturilor și Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA.

În primă instanță, reclamanta a obținut suspendarea lucrărilor

tren de test la Aeroportul Otopeni
Proprietara casei contestă decizia de expropriere, dar niciun pilon nu este în curtea sa

Pe rolul instanțelor mai sunt însă (și au mai fost) și alte procese care au (au avut) ca obiect contestarea liniei ferate de aeroport. Să le luăm pe rând.

Pe rolul Curții de apel București s-a aflat Dosarul 5952/2/2019, privind suspendarea lucrărilor la racordul feroviar, acțiune introdusă de aceiași reclamanți. La data de 23 decembrie 2019, instanța a decis: ”Admite cererea de suspendare formulată de reclamanţii Mărişoiu Roxana Gabriela şi SC Comtel Focus SA. Dispune suspendarea executării deciziei de expropriere nr. 1/4571/10.10.2019 în ceea ce priveşte imobilele reclamanţilor Mărişoiu Roxana Gabriela şi SC Comtel Focus SA. Respinge cererea de suspendare formulată de ceilalţi reclamanţi ca neîntemeiată. Executorie de drept potrivit art. 14 alin. 4 din Legea 554/2004. Cu drept de a formula recurs în termen de 5 zile de la comunicare, cale de atac care se va depune la Curtea de Apel Bucureşti”.

Procesul liniei de Otopeni, faza recursului. Între timp, Klaus Iohannis a mers cu trenul la aeroport

Procesul liniei de Otopeni Iohannis cu Săgeata AlbastrăIar pârâții au formulat recurs, care s-a concretizat în dosarul menționat anterior. Între timp, prin acte administrative ale Ministerului Transporturilor și CFR SA, lucrările au putut continua la viaduct, care acum este gata. Viaductul a fost construit inclusiv în dreptul proprietății Roxanei Mărișoiu, chiar dacă aceasta și soțul ei au aruncat cu pietre în muncitorii de la Arcada Company, așa cum a relatat Club Feroviar.

Cum lucrările de infrastructură au fost finalizate (mai puțin semnalizarea și automatizarea), inclusiv președintele Klaus Iohannis a circulat recent cu trenul de la Gara de Nord la Aeroportul Henri Coandă.

Un alt proces are termen pe 17 noiembrie

Un alt proces este în Dosarul nr. 7014/2/2019, tot la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal. Prin această acțiune, aceiași reclamanți solicită anularea unuia dintre actele administrative de care am amintit mai sus.

La termenul din data de 20 octombruie 2020 (marți), Completul 20 Fond a decis amânarea judecării cauzei pentru data de 17 noiembrie 2020.

Cererea de suspendare a lucrărilor, respinsă definitiv

linia de Otopeni trenul de test la aeroportDosarul 2706/299/2020 s-a aflat inițial pe rolul Judecătoriei Sectorului 1 și avea ca obiect cererea reclamanților de a se emite o ordonanţă preşedinţială de suspendare a lucrărilor. Pe 17 februarie 2020, instanța a decis: ”Respinge excepțiile ca neîntemeiate. Respinge cererea ca neîntemeiată. Cu apel în 5 zile de la pronunțare care se depune la JS1.

Apelul a fost formulat de Airport Retail Park Otopeni SRL și dosarul a ajuns la Tribunalul București, Secţia a III-a Civilă, pârâți fiind CFR SA, Ministerul Transporturilor, Asocierea Arcada Company SA – ISPCF S.A. – DB Engineering & Consulting GMBH prin Arcada Company SA și Arcada Company, separat.

La data de 6 mai 2020, apelul a fost respins: ”Respinge apelul principal, ca nefondat. Respinge apelurile incidente, ca nefondate. Definitivă”. Cu alte cuvinte, case closed.

O altă firmă și-a retras plângerea

Între timp, ca o consecință a acestei soluții, Airport Retail Park Otopeni SRL și-a retras plângerea și din alt dosar. Este vorba de Dosarul nr. 3275/299/2020, aflat pe rolul Judecătoriei Sectorului 1 București, Secţia I Civilă.

Pe 22 septembrie 2020, magistrații au pronunțat următoarea soluție: ”În baza art.406 CPC, ia act de renunţarea reclamantei la judecarea cererii. Cu drept de recurs în termen de 30 zile de la comunicare, cererea de recurs urmând a se depune la Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti”. Și aici, cazul este închis, deoarece dreptul de recurs invocat este doar o formalitate procedurală, din moment ce reclamantul a renunțat la plângere.

Trăgând linie, rezultă că, cel mai probabil, procesul liniei de Otopeni va fi judecat la mai bine de o lună de zile după ce trenul se va afla deja pe șine și va face legătura între Gara de Nord și Aeroportul Henri Coandă. Rămâne de văzut ce soluție vor pronunța magistrații la finele lunii ianuarie.