Procesul ”Costescu, banii înapoi” se reia la Tribunalul București

29 iunie 2020

Tribunalul București a programat pentru data de 13 iulie (de astăzi în două săptămâni) înfățișarea dintre Dan Costescu, actual director general al CFR Călători, și CFR SA, companie ce se luptă să recupereze de la acesta bonusul de peste 100.000 de lei încasat necuvenit de Costescu în 2015, la doar trei luni de la venirea sa la CFR SA.

Doru Cireașă

Procesul ”Costescu, banii înapoi” se reia la Tribunalul București

Procesul dintre Dan Costescu și CFR SA va fi reluat pe data de 13 iulie, după ce activitatea instanțelor de judecată a fost suspendată pe durata pandemiei.

Dan Costescu a deschis acțiunea după ce la finele anului trecut a pierdut la Judecătoria Sectorului 5 procesul împotriva lui CFR SA.

Soluția pe scurt: Respinge excepția inadmisibilității, invocată de pârât. Admite cererea formulata de reclamanta Compania Națională de Căi ferate CFR SA, în contradictoriu cu pârâtul Costescu Dan Marian. Obligă părătul să restituie reclamantei suma de 118.220 lei, reprezentând contravaloarea remunerației bonus acordată necuvenit, actualizată cu rata inflației și la care se adaugă dobânda legală penalizatoare începând cu 16.06.2018. Obligă pârâtul la plata către reclamantă a sumei de 3.469,20 lei, cheltuieli de judecată, reprezentând taxa judiciara de timbru. Cu drept de apel in termen de 30 zile de la comunicare, care se depune la Judecatoria sectorului 5 Bucurețti Pronunțată astăzi, 18.10.2019, în conditiile art. 396 alin. 3 C. proc. civ, prin punerea soluției la dispoziția părâilor prin mijlocirea grefei instante”, stabilește decizia din octombrie.

Costescu, singurul care a refuzat returnarea banilor

Ceea ce este demn de remarcat este că șeful CFR Călători e singurul care nu a returnat banii primiți de la CFR SA. Valoarea totală a bonusului potrivit raportului Curții de Conturi pe 2016 a fost de peste 300.000 lei însă toți ceilalți beneficiari l-au returnat, în urma deciziie Curții de Conturi.

În cazul lui Dan Costescu, cel care în 2016 acuza cu putere parazitismul bugetar din anumite zone ale sectorului feroviar,, CFR SA a fost nevoită să îl dea în judecată.

Procesul ”Costescu, banii înapoi” se reia la Tribunalul București

„În prezent, sumele reprezentând componenta variabilă acordată în luna mai 2015 membrilor Consiliului de Administrație al CNCF CFR SA au fost recuperate în totalitate. Suma reprezentând componenta variabilă acordată în luna mai 2015 Directorului General al CNCF CFR SA (Dan Costescu – n.red.) face obiectul dosarului nr. 20172/302/2018, aflat pe rolul Judecătoriei Sectorului 5 București. Precizăm că dosarul se află în stadiul de judecată – apel, după ce la fond, acțiunea CNCF „CFR” S.A. a fost admisă”, a comunicat zilele trecute CFR SA.

Citește aici mai multe despre raportul Curții de Conturi

Bonusuri necuvenite de 307.000 lei

În iulie 2018, Adunarea Generală a Acționarilor CFR SA (anume Ministerul Transporturilor) a decis acționarea în justiție a lui Dan Costescu pentru recuperarea sumei de 118.220 (fără a preciza nimic de inflație și dobânzi penalizatoare).

Decizia AGA venea la șapte luni după ce un raport al Curții de Conturi (raportul de activitate pentru 2016) menționa faptul că atât Dan Costescu, cât și alți membri în conducerea companiei CFR, au beneficiat de bonusuri necuvenite.

„Directorul general al CFR SA şi membrii Consiliului de Administraţie al companiei au beneficiat nelegal de remuneraţii bonus în sumă de 307.000 lei pentru aprobarea planului de management/administrare, iar alţi angajaţi au utilizat, în perioada 2015 – 2016, autovehicule aflate în proprietatea societăţii, decontând cheltuieli cu combustibilul pentru activităţi fără legătură cu scopul, obiectivele şi atribuţiile prevăzute în actele normative de funcţionare”, a reieșit din raportul public pe 2016 al Curţii de Conturi.

Ceea ce sugera un abuz la acordarea bonusului este faptul că acesta a fost acordat la doar trei luni de la instalarea lui Dan Costescu în funcție. Care erau performanțele dovedite de el în trei luni, care să îl îndreptățească la încasarea unor bani ce îi dublau veniturile?

Dan Costescu a fost numit în martie 2015 director general al CFR SA, iar bonusul a fost acordat în iunie 2015, potrivit jurnaliștii.ro. El a stat la conducere până în toamna acelui an când a fost numit ministru al Transporturilor în Guvernul tehnocrat format de Dacian Cioloș.

În mod moral acordarea unui bonus putea avea loc de abia în 2016 după încheierea anului financiar 2015, auditarea situațiilor financiare și doar dacă acestea ar fi fost pozitive. Costescu a fost precedat de Macarie Moldovan, o persoană apropiată PSD (ministru al Transporturilor era Ioan Rus) și a fost succedat de Marius Chiper.

Citește aici ce datorii are CFR Călători la CFR SA la plata TUI

Numărul restricțiilor de viteză a crescut substanțial în 2015

Este greu de spus dacă rezultatele CFR SA erau atât de fulminante încât să justifice bonusul substanțial încasat de Dan Costescu. Acesta practic i-a dublat salariul. Din punct de vedere al stării rețelei acesta s-a înrăutățit. Un raport al Consiliului Feroviar de anul trecut informa că în perioada 2015 – 2016 numărul restricțiilor de viteză a crescut de la 375 la 524, scăzând la 400-450 de restricții în perioada 2017-2018.

În 2015 CFR SA a raportat la final, potrivit auditorului BDO, un profit 109,8 milioane lei față de 8,7 milioane de lei în 2014 , în condițiile în care adevărata performanță a CFR nu trebuia să fie atât profitul în sine, cât starea infrastructurii exprimată în număr mic restricții circulație, viteză comercială ridicată, siguranța în circulație.

Citește aici, intr-un articol Club Feroviar, ce argumente a invocat Dan Costescu în favoarea sa.