Pro Infrastructura despre autobuze pe linia de tramvai, propunere a Gabrielei Firea: O prostie periculoasă

13 ianuarie 2020

Pro Infrastructura a avut luni o  reacţie la amendamentul ca linia de tramvai să fie bandă unică şi pentru autobuze: „E o prostie. E şi periculos”, spune Ionuţ Ciurea, directorul Asociaţiei Pro Infrastructura. Depunerea amendamentului la Codul Rutier de către edilul Capitalei, Gabriela Firea, nu este o decizie bună, ci una periculoasă. O idee similară a avut și Sorin Oprescu.

Doru Cireașă

Metrobus, soluția turcească din Istanbul

“Este o prostie (n.r. depunerea de către Gabriela Firea la Parlament a unui amendament la Codul Rutier care să permită ca liniile de tramvai să devină bandă unică şi pentru autobuze). Din punct de vedere tehnic este o discuţie mai lungă, dar sunt foarte multe linii de tramvai care nu au gabarit pentru aşa ceva, adică două autobuze nu pot să circule unul pe lângă altul. Acesta e un lucru. Apoi, inclusiv legislativ trebuie să se schimbe diverse, dar aceasta este o chestiune care se poate face relativ uşor. Prima nu se poate face relativ uşor. Un alt lucru, sunt multe linii de tramvai, linia 41 de exemplu, care nu are traversele betonate, adică nu poate să circule autobuzul pe acolo pur şi simplu. În esenţă este o prostie (n.r. această iniţiativă), iar din punct de vedere tehnic este foarte complicat şi imposibil de făcut în anumite zone. E şi periculos”, a spus oficialul Asociaţiei Pro Infrastructura, potrivit Mediafax.ro.

Și Sorin Oprescu a avut ideea

Chiar dacă, din punct de vedere legislativ, problema se va rezolva, autobuzele tot nu vor putea circula pe calea de rulare a tramvaielor. Pe 15 iunie 2013 începeau lucrările de modernizare a șoselelor Iancului și Pantelimon din estul Bucureștiului, un proiect de aproximativ 70 milioane de euro pe care și-l adjudecase, prin licitație, consorţiul alcătuit din firmele Tehnologica Radion, TIAB şi Via Proiect. Ulterior, după ce Tehnologica Radion a intrat în insolvență, lucrările au fost preluate de TIAB din 2014.

Șoseaua Iancului trebuia să fie reabilitată pe o lungime de 1,25 km (între Şoseaua Mihai Bravu și Bulevardul Pierre de Coubertin). Lucrările au constat în refacerea carosabilului și a trotuarelor (inclusiv amenajări speciale pentru persoanele cu dizabilități), amenajarea părcărilor și a sistemului de evacuare a apelor pluviale. Linia de tramvai a fost modernizată pe o lungime de 2, 817 km.

În economia subiectului, nu contează faptul că lucrările nu sunt nici acum finalizate (abia în vară s-a reluat construcția parcării de tip park&ride și a buclei de întoarcere de la Cora Pantelimon). Aici, relevant este un alt aspect.

”Linia de tramvai va fi înăltață și va fi utilizată și de autobuze și de mașinile de intervenție 112. Tramvaiele și autobuzele vor avea stații comune până la intersecția cu Șoseaua Pantelimon”, se preciza în prezentarea oficială a proiectului în ceea ce privește Șoseaua Iancului.

Trei ani mai târziu, surpriză! Atunci când au făcut probele pe calea de rulare de pe Şoseaua Iancului, reprezentanţii RATB au constatat că pe liniile de tramvai nu vor putea circula şi autobuzele, aşa cum prevedea proiectul iniţial. Și asta pentru că pe calea de rulare a tramvaielor nu pot trece două autobuze unul pe lângă altul: pur și simplu nu încap fără a se freca unul de altul.

Vor apărea probleme în dreptul refugiilor din stații

Cu siguranță, atunci când a făcut propunerea ca autobazele să poată circula pe liniile de tramvai, Gabriela Firea s-a referit la acele linii care au fost separate cu garduri de partea carosabilă (liniile 1, 10 și 21). Altfel nu ar avea sens, pentru că, de exemplu, pe Calea Giulești autobuzele circulă pe linia de tramvai de când există artera.

Ei bine, pe aceste linii separate de garduri nu pot încăpea două autobuze unul lângă altul, mai ales în dreptul refugiilor. Ce-i drept, gardurile au fost montate la o distanță mai mare decât ar fi fost necesară pentru a încăpea două tramvaie, însă refugiul este amplasat chiar lângă linii. Dacă în proiectul inițial de modernizare a căii de rulare ar fi fost luată în calcul posibilitatea ca pe aici să circule și autobuze, ar fi trebuit ca distanța între linii să fie mai mare.

În condițiile date, atunci când un autobuz va opri în stație, în dreptul refugiului, cel care va sosi din sens contrar ar trebui să aștepte plecarea primului. Fără să mai punem la socoteală faptul că în spatele celui de-al doilea autobuz ar putea veni și un tramvai, care ar fi și el nevoit să aștepte.

Autobuzele Mercedes Citaro, cu care s-au făcut testele în 2016 pe Șoseaua Iancului, au o lățime de 2,55 metri, iar cele Otokar, achiziționate recent de municipalitate, au 2,54 metri. O diferență de 2 cm (câte 1 cm pentru fiecare autobuz) nu schimbă datele problemei.

Sindicaliștii: Un amendament periculos

Totodată, Florin Ivan, liderul sindicatulului Publitrans APT din cadrul Societăţii de Transport Bucureşti (STB), a precizat că acest amendament ar putea fi periculos atât pentru pietonii care nu ar putea fi protejaţi în acest caz, cât şi pentru trafic în general, potrivit Mediafax.ro.

“Aşa ceva mai există la Istanbul, unde pe mijlocul drumului există o bandă dedicată transportului în comun, dar fără linie de tramvai, doar pentru autobuze. Aici (n.r. În România), cred că va fi destul de greu de implementat, din cauza faptului că trebuie lărgit drumul automat, trebuie protejat cu garduri, să fie suficient de mare pentru a trece autobuzele. Dacă ar merge doar autobuzele şi tramvaiele pe acolo, probabil că ar fi benefic un astfel de transport, dar nu ştiu cum se poate implementa şi ar trebui ca cineva de la Direcţia de Tranporturi să gândească acest lucru astfel încât să nu ne creeze mai multe probleme. Să ne trezim că ce facem cu autobuzul care trebuie la un moment să iasă de pe acele şine? Pentru că el (n.r. autobuzul) nu poate să meargă peste tot, în anumite zone sunt aceşle spaţii verzi pe şinele de tramvai. Probabil că numai pe anumite zone se va implementa, dar şi acolo va fi destul de greu. Este şi greu să protejezi pietonii. Cineva ar trebui să facă un studiu, să vadă dacă şi cât de bine se poate implemeneta, pentru că din câte ştiu erau acele linii-navete care se duceau către un tramvai care nu puteau să meargă şi băgau autobuzele, iar autobuzele nu puteau sa meargă pe liniile de tramvai, mergeau în paralel, pe carosabil pentru că în primul rând, autobuzele nu puteau să meargă unul lângă altul, se loveau în oglindă. Studiul trebuee să fie făcut în câteva luni de zile, că nu poţi să te hotărăşti aşa peste noapte că îl faci, iar pe urmă, cred că va dura cel puţin un an de zile. Acesta este punctul meu de vedere, un punct realist. Sub un an de zile nu cred că poate să fie implementat, decât dacă este făcut pe genunchi”, spune Ivan.

Primarul General al Capitalei, Gabriela Firea, a declarat, duminică seara, că a depus la Parlament un amendament la Codul Rutier, conform căruia linia de tramvai să devină bandă unică şi pentru autobuze, pentru fluidizarea traficului.