Procesul de privatizare a Operail a fost finalizat cu succes. Compania de stat estonă AS Operail și-a vândut operațiunile comerciale împreună cu filiala sa Operail Repairs OÜ pentru 19 milioane de euro către AS Tiigi Keskus, o companie estonă care a câștigat licitația. Prin urmare, Republica Estonia nu mai este implicată în transportul feroviar de marfă sau în întreținerea și repararea materialului rulant.
„De la începutul războiului de agresiune al Rusiei în Ucraina, volumul de mărfuri transportate pe căile ferate estoniene a scăzut dramatic. Estonia este o țară mică, cu distanțe scurte pentru transport. Cu toate acestea, transportul feroviar este o afacere bazată pe volum, în care profiturile cresc odată cu volumele de mărfuri și cu distanțele pe care acestea trebuie să le parcurgă. Din acest motiv, obținerea unui profit pe căile ferate estoniene doar prin transportul de mărfuri este complicată”, a explicat Vladimir Svet, ministrul Infrastructurii.
Ministrul a subliniat că afacerile cu mărfuri în general și în special desfășurarea de afaceri în străinătate nu sunt activități necesare pentru stat din punct de vedere strategic. „Din acest motiv, a fost luată decizia de a vinde operațiunile comerciale ale Operail unui investitor privat. În acest fel, guvernul își poate concentra resursele pe activitățile strategice de care statul are nevoie, entitățile private pot face afaceri, iar operațiunile Operail pot continua și se pot dezvolta, sprijinind sustenabilitatea căii ferate ca cel mai ecologic și mai sigur mod de transport în Estonia.”
Svet a mulțumit angajaților Operail și partenerilor care au realizat privatizarea. „Interesul substanțial pentru companie arată că angajații și consilierii au făcut o treabă bună.”
Richard Tomingas, membru al Consiliului de Supraveghere al AS Tiigi Keskus (noul proprietar al Operail), a declarat că societatea intenționează să continue în sectorul feroviar estonian și, în viitor, să își extindă activitățile, dacă este posibil. „Vom primi cheile mâine și apoi vom putea afla mai multe detalii despre intrările și ieșirile zilnice ale companiei. La prima vedere, se pare că trebuie să dăm startul transportului de containere. Privind spre viitor, importanța transportului feroviar va crește – pentru a îndeplini obiectivele climatice naționale, trebuie să se transporte mai multe mărfuri pe calea ferată decât pe autostrăzi”, a explicat acesta.
AS Tiigi Keskus, câștigătoarea licitației, a creat o filială separată numită RailProject OÜ pentru achiziționarea Operail; membrii Consiliului de Administrație al acesteia sunt Merle Kurvits, care va fi directorul general al companiei în viitor, și Richard Tomingas. Toate operațiunile comerciale ale Operail, activele și acordurile sale valabile, inclusiv contractele de muncă cu angajații săi, precum și filiala sa Operail Repairs OÜ, vor fi preluate prin tranzacția de astăzi de RailProject OÜ. „Aceasta înseamnă că nu vor exista schimbări pentru clienții, partenerii sau angajații Operail ca urmare a tranzacției. Personalul Operail își va continua responsabilitățile zilnice de mâine – cu transportul de marfă în Estonia și cu întreținerea și repararea materialului rulant”, a asigurat Tomingas.
Potrivit lui Sander Salmu, secretar general adjunct pentru mobilitate în cadrul Ministerului Estonian al Climei și membru al Consiliului de supraveghere al AS Operail, procesul de privatizare a decurs bine. „În prima etapă, Operail a atras un interes surprinzător, care a continuat în a doua etapă, în care au fost făcute mai multe oferte rezonabile în sensul continuării operațiunilor sale comerciale, precum și al prețului. Acest lucru a permis procesului să continue la viteza planificată, iar facilitatorii procesului – atât Operail, cât și consilierii săi – au fost lăudați de diverse părți pentru procedurile ordonate și profesioniste. Cele mai bune oferte au fost relativ similare între ele, ceea ce indică faptul că licitația a contribuit și la stabilirea prețului de piață al activelor”, a adăugat Salmu. Ofertele au depășit prețul minim stabilit de proprietar înainte de începerea procesului.
După încheierea tranzacției, statul va deține o entitate juridică fără operațiuni comerciale, precum și o filială fără operațiuni comerciale. Deoarece operațiunile comerciale ale AS Operail au fost vândute noului proprietar împreună cu marca comercială, întreprinderea de stat va fi redenumită AS Raudtee Varad.
Întreprinderea de stat va continua să dețină gondolele aparținând unei companii rusești, care au fost până acum în posesia Operail. Aceste vagoane sunt active înghețate care nu pot fi returnate în Rusia sau achiziționate de la societatea rusă din cauza sancțiunilor. Prin urmare, vagoanele se află în posesia întreprinderii de stat fără nicio activitate comercială până la găsirea unei soluții conforme cu dreptul internațional pentru gestionarea activelor înghețate. De asemenea, întreprinderea de stat va continua să dețină active financiare pentru a acoperi cheltuielile de înghețare a activelor și costurile de soluționare a problemei în instanță.