BREAKING Statul a pierdut definitiv procesul cu GFR privind garanția de la privatizarea CFR Marfă

18 februarie 2021

Înalta Curte de Casație și Justiție a respins definitiv pretențiile Ministerului Transporturilor privind plata scrisorii de garanție de zece milioane de euro depusă de Grup Feroviar Român SA la privatizarea CFR Marfă, în 2013.

privatizarea CFR Marfă

”Ne bucurăm să vedem o rezoluție definitivă în acest caz, care confirmă că Grup Feroviar Român a acționat cu bună credință și în baza prevederilor legale pe tot parcursul procesului de privatizare. Este regretabil că Ministerul Transporturilor a ales să ducă această luptă pe parcursul a aproape șapte ani, ignorând evidența faptului că executarea sumei din scrisoarea de garanție bancară se putea face doar în limita prevederilor legale şi cu respectarea strictă a condiţiilor de formă şi de fond în care a fost emisă, fapt confirmat de toate cele trei instanțe de judecată care au soluționat acest litigiu”, a declarat Gruia Stoica, președintele Grupului GRAMPET – Grup Feroviar Român, citat într-un comunicat dat publicității joi dimineață.

Scrisoarea de garanție pentru participarea la privatizarea CFR Marfă, depusă în 2013

restructurare la CFR Marfă operatorii feroviari privați despre CFR Marfă Planul de redresare pentru CFR Marfă restructurare la CFR Marfă Bugetul CFR Marfă pe 2020 salvarea CFR Marfă restituirea supraaccizei la motorinăÎn vederea participării la privatizare, Grup Feroviar Român a depus în luna iunie 2013 o scrisoare de garanție bancară emisă de Raiffeisen Bank International AG, însoțită de confirmarea de autenticitate emisă de Banca de Export Import a României – Eximbank.

În septembrie 2013, Statul Român, prin Ministerul Transporturilor, și Grup Feroviar Român, în calitate de cumpărător, au semnat contractul de vânzare-cumpărare a 51% din acțiunile CFR Marfă. În cele din urmă, procesul de privatizare a eșuat pentru că băncile creditoare CFR Marfă nu și-au dat acordul pentru schimbarea de acționariat. În consecință, contractul a fost reziliat, iar cumpărătorul – nefiind culpabil de eșecul privatizării, a fost exonerat de orice obligație ce i-ar fi revenit, implicit de plata garanției de 10 milioane de euro.

În plus, nu au existat motive pentru sancţionarea financiară a companiei Grup Feroviar Român, aceasta executându-și integral obligațiile și depunând toate eforturile pentru finalizarea cu succes a respectivului proces de privatizare, se arată în comunicatul citat.

În 2017, Ministerul Transporturilor a intentat proces instituțiilor financiare Eximbank și Raiffeisen Bank International, cauză în care Grup Feroviar Român s-a alăturat în calitate de intervenient (calitate prin care poate participa la proces, formulând pretenții proprii și prevenind astfel o eventuală acțiune ulterioară în instanță pe aceeași speță). (A.B.)