Primul tronson CFR dotat cu ERTMS a fost pus în funcțiune pe o distanță de aproximativ 35 km, între Buftea și Brazi, a declarat pentru Club Feroviar directorul Autorității de Siguranță Feroviară Română, Petru Bogdan. La rândul său, Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică Programul Național de Acțiune Privind Implementarea Sistemului European de Management al Traficului Feroviar. În document se detaliază următoarele etape de introducere a ERTMS pe rețeaua feroviară din România.
„Sistemul se reflectă în siguranța feroviară. Acest tip de circuite face ca informațiile de pe semnalele din cale să fie afișate la bordul locomotivei, iar pe baza acestora mecanicul de locomotivă poate reacționa prompt. Sistemul permite circulația pe tronsonul feroviar respectiv atât a vehiculelor echipate cu ERTMS, cât și a celor neechipate”, a explicat Petru Bogdan.
ERTMS facilitează interoperabilitatea feroviară
ERTMS (Sistemul european de gestionare a traficului feroviar) este menit să înlocuiască diversele sisteme naționale de control și comandă a trenurilor, în vederea asigurării interoperabilității. În cadrul acestuia sunt două componente de bază.
Primul este Sistemul european de control al trenurilor (ETCS), un sistem de protecție automată a trenurilor (ATP), destinate să înlocuiască sistemele ATP naționale existente. Cel de-al doilea este un sistem radio destinat să asigure comunicații de voce și date între cale și tren, bazat pe tehnologia GSM standard (cea folosită la telefoanele mobile care au intrat de mai bine de două decenii în rutina noastră), dar utilizând frecvențe rezervate special pentru căile ferate (GSM-R).
Pe de altă parte, ERTMS este compus din două subsisteme bazate pe software: subsistemul de cale (componenta bazată pe infrastructură) și subsistemul de bord (aferentă materialului rulant). Pentru ca sistemul să fie funcțional, este nevoie să fie echipate atât infrastructura, cât și trenul (locomotiva). Cele două sisteme fac schimb de informații, permițând supravegherea continuă a vitezei maxime admise și oferindu-i mecanicului de locomotivă toate informațiile necesare pentru a opera cu semnalizarea în cabină.
Următoarea etapă, ERTMS nivelul 3, care va fi implementată atunci când toate vehiculele feroviare ce vor circula pe tronsoanele respective vor fi echipate cu ETCS, va consta în desființarea semnalizării din cale. În aceste condiții, se va circula exclusiv pe baza informațiilor de la bordul locomotivei, explică Petru Bogdan.
Această etapă va presupune ca pe tronsoanele respective să circule doar vehicule feroviare noi sau modernizate, urmând ca trenurile clasice, de generație mai veche, să fie ”retrase” pe linii neinteroperabile. Oricum, potrivit recomandărilor Comisiei Europene, mai întâi va fi dotată infrastructura (calea) cu sistemul ERTMS, urmând ca abia apoi să fie echipat materialul rulant.
Primul tronson CFR dotat cu ERTMS, pe distanța Buftea-Brazi
Ei bine, primul tronson CFR dotat cu ERTMS este cel cuprins între Buftea și Brazi, între km CFR 15+336 și 50+180, deci pe o distanță de aproape 35 km, linie dublă electrificată. Lucrările au fost realizate de consorțiul Siemens-Thales.
Pe acest tronson, Autoritatea de Siguranță Feroviară Română a autorizat, în premieră în România, punerea în funcțiune a subsistemului structural ”control-comandă și semnalizare terestre”, specific sistemului ERTMS. Subsistemul structural a fost modernizat în cadrul Proiectului-pilot operațional pentru o aplicație ETCS/ERTMS nivel 2. Proiectul a fost inițiat ca urmare a necesității de asigurare a compatibilității rețelei CFR cu Sistemul European pentru Managementul Traficului Feroviar (ERTMS), al cărui scop este să garanteze un standard comun care să permită trenurilor să circule neîntrerupt între diferite țări, facilitând astfel competitivitatea transportului pe calea ferată.
Următoarele tronsoane de cale ferată care vor fi echipate cu ERTMS
Între timp, Ministerul Transporturilor a făcut publice și următoarele tronsoane de cale ferată ce vor fi dotate cu sistemul ERTMS.
Pe site-ul ministerului a fost pus, în dezbatere publică, proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea Programului Național de Acțiune Privind Implementarea Sistemului European de Management al Traficului Feroviar.
În prezent, se află în curs de certificare instalarea sistemului pe tronsonul Km.614 – Curtici, la ieșirea din țară spre Ungaria. Sistemul ERTMS este în curs de instalare pe Sighișoara – Coșlariu, secțiunea Sighișoara – Simeria. Pentru celelalte secțiuni TEN-T Core sau Comprehensive (Rin – Dunăre și Orient/ East – Med) se afla în diverse stadii de pregătire sau implementare ale proiectelor. Instalarea sistemului ERTMS a fost inclusă în cadrul tuturor proiectelor de modernizare a magistralelor feroviare aflate pe coridoarele europene. Stadiul implementării ERTMS pe rețeaua feroviară din România este direct dependent de realizarea lucrărilor de modernizare a infrastructurii feroviare.
Lista completă a sectoarelor de cale ferată care vor fi echipate cu ERTMS și termenele de implementare poate fi consultată în documentul pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor (începând cu pagina 13):
03. Anexa – Program de Actiune ERTMS
Costurile totale ale implemetării ERTS – 1,13 miliarde de euro
În total, implementarea sistemului ERTMS pe rețeaua CFR va presupune un efort investițional de 1,13 miliarde de euro.
Suma corespunde celor 2.827 km de cale ferată pe care sistemul urmează a fi implementat. Din acest total, pe 530 km sistemul este deja implementat (Buftea-Brazi) sau în curs de implementare, iar în acest caz este vorba de 212 milioane de euro.
Pentru restul de 2.297 km pe care sistemul urmează să fie introdus este estimată o valoare a investiției de 919 milioane de euro.
Costul estimat de implementare a sistemului ERTMS/ETCS nivel 2
Nr. crt | Secțiunea CF | Standard cost (mil.EUR) | Stadiu ERTMS /ETCS 2 | Lungime (km) | Cost (mil.EUR) |
1 | Constanța – Fetesti | 0.4 | neimplementat | 78 | 31 |
2 | Fetești – Fundulea | 0.4 | neimplementat | 104 | 42 |
3 | Fundulea – București Băneasa | 0.4 | neimplementat | 35 | 14 |
4 | București Băneasa – București Nord | 0.4 | neimplementat | 7 | 3 |
5 | Chitila – Buftea | 0.4 | neimplementat | 8 | 3 |
6 | Buftea – Brazi | 0.4 | implementat | 34 | 14 |
7 | Brazi – Câmpina | 0.4 | neimplementat | 41 | 16 |
8 | Câmpina – Predeal | 0.4 | neimplementat | 48 | 19 |
9 | Predeal – Brașov | 0.4 | neimplementat | 26 | 10 |
10 | Brașov – Sighișoara | 0.4 | în curs de implementare | 128 | 51 |
11 | Sighișoara – Simeria | 0.4 | în curs de implementare | 174 | 70 |
12 | Simeria – Gurasada | 0.4 | în curs de implementare | 39 | 16 |
13 | Gurasada – Ilteu | 0.4 | în curs de implementare | 24 | 10 |
14 | Ilteu – km 614 | 0.4 | în curs de implementare | 89 | 35 |
15 | Km. 614 – Arad – Curtici – frontieră HU | 0.4 | implementat | 42 | 17 |
16 | Arad – Timișoara – Caransebeș | 0.4 | neimplementat | 155 | 62 |
17 | Caransebeș – Craiova | 0.4 | neimplementat | 226 | 90 |
18 | Craiova – București | 0.4 | neimplementat | 209 | 84 |
19 | Coșlariu – Cluj-Napoca | 0.4 | neimplementat | 106 | 42 |
20 | Cluj-Napoca – Ilva Mică – Suceava | 0.4 | neimplementat | 322 | 129 |
21 | Ploiești – Focșani | 0.4 | neimplementat | 140 | 56 |
22 | Focșani – Roman | 0.4 | neimplementat | 147 | 59 |
23 | Roman – Pașcani – Iași – frontieră MD | 0.4 | neimplementat | 137 | 55 |
24 | Pașcani – Vicșani – frontieră UA | 0.4 | neimplementat | 101 | 40 |
25 | Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor | 0.4 | neimplementat | 159 | 64 |
26 | Craiova – Calafat – frontieră (BG) | 0.4 | neimplementat | 107 | 43 |
27 | Timisoara – Stamora Moravita – frontieră (SRB) | 0.4 | neimplementat | 56 | 22 |
28 | București – Giurgiu – frontieră (BG) | 0.4 | neimplementat | 85 | 34 |
TOTAL PROIECTE IMPLEMENTATE SAU ÎN CURS DE IMPLEMENTARE | 530 | 212 | |||
TOTAL PROIECTE CARE URMEAZĂ A FI IMPLEMENTATE | 2297 | 919 | |||
TOTAL GENERAL | 2827 | 1131 |
Avem deja 54 de locomotive și rame dotate cu ETCS. În următorii 10 ani vom avea 349
În momentul de față, în România sunt 54 de locomotive și rame electrice care au instalat sau au posibilitatea de instalare a sistemului ERTMS/ETCS.
Acestea sunt împărțite, în funcție de operatorii de transport feroviar, după cum urmează:
Situația actuală privind numărul de vehicule feroviare dotate cu ERTMS on board
Nr. Crt. | Operator transport feroviar / Tip material rulant | Material rulant dotat sau cu posibilitate de dotare ERTMS / ETCS |
1 | CFR Călători / Locomotive electrice seria 47 de tip Co-Co (6 osii) | 6 |
2 | Softrans / EMU – RES | 3 |
3 | Operatori privați de marfă / Locomotive electrice de tip LE-MA de tip Co-Co (6 osii) | 35 |
4 | Operatori privați de marfă / Locomotive electrice Taurus, Smartron, Traxx de tip Bo-Bo (4 osii) | 10 |
Total | 54 |
Potrivit documentului pus în dezbatere publică de MTI, se estimează că la sfârșitul acestei decade vor opera 349 de locomotive și rame electrice care să utilizeze infrastructura feroviară modernizată și echipată cu instalație ERTMS / ETCS on track.
Numărul estimat de vehicule feroviare dotate cu ERTMS on board – Prognoză 2026 și 2030
Nr. Crt. | Responsabili achizitie material rulant / Tip material rulant / Sursa finanțare | Număr estimat vehicule feroviare dotate ERTMS/ETCS în 2026 | Număr estimat vehicule feroviare dotate ERTMS/ETCS în 2026 |
1 | ARF/EMU RE-IR (finanțare POIM + POT) | 37 | 37 |
2 | ARF/EMU RE-R (finanțări POIM + POT) | 22 | 62 |
3 | ARF/HEMU (PNRR) – Rama electrică cu hidrogen | 12 | 12 |
4 | ARF/EMU RE-IR (PNRR) | 20 | 20 |
5 | ARF/Locomotive electrice noi pe 4 osii (PNRR) de tip Bo-Bo (4 osii) | 16 | 16 |
6 | ARF – Autorități locale/Trenuri metropolitane EMU RE-R (finanțări POT): Brașov – 11 buc., Timișoara – 19 buc., București – 26 buc., Cluj Napoca – 6 buc., Iași – 7 buc., Sibiu – 9 buc. | 30 | 78 |
7 | Operatori de marfa/Locomotive electrice noi (resurse proprii) | 20 | 70 |
Total perspectivă | 157 | 295 | |
Total prezent | 54 | 54 | |
Total prezent + perspectiva | 211 | 349 |
Pe parcursul punerii în funcțiune a diverselor secțiuni echipate cu ERTMS, se va elabora și un pachet legislativ corespunzător ce va trata atât necesitatea încurajării operatorilor feroviari de a se dota cu echipament corespunzător, cât și un posibil bonus-malus pentru cei ce utilizează secțiunile respective fără echipament ETCS.