spot_img
sâmbătă, ianuarie 28, 2023
spot_img

FOTO-VIDEO Primul tren Intercity după opt ani de pauză: plusuri și minusuri

Primul tren Intercity al CFR Călători, după opt ani de pauză, a plecat duminică dimineață din Brașov. Reporterul Club Feroviar a făcut o călătorie de la București la Constanța cu acest tren și vă prezintă ce a constatat.

Prima impresie: nu la toate vagoanele din compunerea garniturii funcționează afișajul exterior, așa că, pentru mai multă siguranță, angajații CFR Călători au lipit cu scotch pe geamurile din capete coli A4 pe care este tipărit traseul trenului și numărul acestuia. Nu e rău, dar parcă nici nu cadrează cu un tren Intercity dintr-o țară a Uniunii Europene în secolul 21.

Ușă nefuncțională și măsuțe lipsă în primul tren Intercity

A doua impresie: ușa de acces în spațiul destinat călătorilor (nu cea exterioară) din vagonul 1 nu se deschide apăsând butonul, ci doar manual. Odată intrat în vagon, după ce am deschis ușa cu mâna, la prima vedere lucrurile se prezintă bine. Privind însă mai atent, se poate constata că între scaune nu există măsuțe pe care să-ți poți pune laptopul. Problema internetului Wi-Fi a fost rezolvată în ultimul moment de oficialii CFR Călători (probabil prin achiziție directă) și se mișcă decent pentru o conexiune în tren. În vagoane sunt lipite stickere cu parola de acces. La ce bun, însă, dacă nu ai unde să-ți pui laptopul, decât eventual în poală?

Ne continuăm inspecția prin tren și constatăm că în vagonul 2, cel de clasa 1, există măsuțe între scaune. Aceeași situație fericită și în vagonul 3, care este de clasa a 2-a, însă la mijlloc are un spațiu amenajat pentru bar.

Niciunul dintre celelalte vagoane de clasa a 2-a din compunerea garniturii nu mai este dotat cu măsuțe între scaune. Deh, dacă oficialilor CFR Călători, oricare ar fi fost ei de-a lungul vremii, care fac caietele de sarcini pentru modernizarea vagoanelor nu merg cu trenul, nu le-a dat prin gând să prevadă și acest lucru. Un aspect altfel perfect normal și banal la alte administrații feroviare din Europa, cum ar fi DB, OBB sau Ceske Dravny, ca să dăm un exemplu și dintr-o țară fostă comunistă.

Prețuri decente, dar ofertă limitată la vagonul bar. Mitrea era mai generos decât Grindeanu

Primul tren IntercityRevenind la (semi)vagonul bar, pentru o călătorie de dimineață oferta este în regulă. Se poate cumpăra un sandwich la prețul de 10 lei sau o cafea la 5 lei. Există și băuturi alcoolice. O bere costă între 10 și 12 lei, iar o sticlă de vin pe undeva pe la 45 de lei. La prezentarea biletului de tren primiți gratuit o sticlă de apă plată de 0,5 litri. Pe vremea când ministru al Transporturilor era Miron Mitrea, coleg de partid (PSD) cu actualul ocupant al funcției, Sorin Grindeanu, călătorii trenurilor IC primeau gratuit un sandwich. O, tempora!

Revenind în zilele noastre, puteți consulta în fotografia alăturată lista integrală de prețuri de la vagonul bar al CFR Călători.

Însă la întoarcerea de pe litoral spre Brașov, în cursul după amiezii, când călătorii ar dori să comande o friptură, nu au această posibilitate – în meniu sunt tot sandwich-uri. Mai trebuie menționat și un alt aspect care nu face cinste unui operator feroviar de stat din UE în secolul 21: se poate plăti doar cash, vagoanele bar sau restaurant nefiind dotate cu POS-uri pentru plata cu cardul.

Monitoare care nu funcționează în toate vagoanele

Un alt amănunt, la prima vedere minor, dar care deranjează la un tren Intercity: vagoanele sunt dotate cu monitoare pentru afișarea de informații utile călătorilor, însă nu toate funcționează.

Apoi, vagoanele nu sunt inscripționate la exterior cu textul ”Intercity”, așa cum se întâmplă la alți operatlori feroviari, cum ar fi PKP Polonia, care are și o entitate distinctă denumită PKP Intercity. În ceea ce privește toaletele, acestea sunt curate și dotate cu săpun și hârtie igienică. La capetele vagoanelor se pot însă vedea urmele de gumă de mestecat sau de țigări stinse pe podea.

În fine, durata călătoriei nu este foarte diferită față de ce am avut la garniturile Interregio de pe această rută în vechiul Mers al Trenurillor, care azi a devenit istorie. Trenul face de la București la Constanța două ore, cu doar două minute mai puțin ca înainte. Dar biletul este cu 15% mai scump.

Ultimele Articole