Se împlinesc 50 de ani de când a fost pus în exploatare primul tramvai V3A la București

4 mai 2021

Azi, 4 mai 2021, se împlinesc 50 de ani de când a fost pus în exploatare primul tramvai V3A din București. Modelul circulă și acum pe șinele din Capitală.

primul tramvai V3A

”Suntem în anul 1970, iar tramvaiul dublu-articulat cu 8 osii produs de compania vest-germană LHB circulă în serviciu de călători în București. Colectivul de proiectare al Întreprinderii de Transport București (ITB), dorind să producă acest model de tramvai pe scară largă, întâmpină probleme de ordin economic în cadrul planului de obținere a licenței. Conform documentației aferente tramvaiului nemțesc, sunt necesare importuri consistente de echipamente, pentru care NU se aprobă valută. Câteva exemple: echipamente electrice SIEMENS, electromotoare de tracțiune GMEINDER MOSBACH, caroserie curbată pentru care este necesară o presă specială, parbrizul și luneta curbate, acoperișul din poliester armat cu fibră de sticlă etc. Concluzia trasă este că acest tramvai nu poate fi construit în România, iar colectivul de proiectare al ITB începe să lucreze la un model propriu, pe baza documentației vest-germane”, se arată într-o postare de pe pagina de Facebook Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean.



Primul tramvai V3A, fabricat doar cu piese românești

Autorii postării explică faptul că la vremea respectivă a fost vorba despre ceea ce astăzi s-ar putea numi „reverse engineering”. Mai exact, colectivul ITB a studiat îndeaproape vagonul, alături de documentația aferentă, însă nu a fost vorba despre o „demontare până la ultimul șurub”.

În final se vor utiliza numai materiale și echipamente din producție internă. Rezultatul este un tramvai mai robust, mai lung cu 150 mm și mai greu cu 6,5 tone decât omologul său german, din cauza materialelor folosite. Echipamentul electric este realizat la Electroaparataj, iar boghiurile sunt produse la IRA Grivița. Modelul este botezat „V3A”, abreviere pentru “vagon articulat alcătuit din 3 secțiuni”. Prototipul primește numărul de parc ITB 001 și este introdus în circulație pe data de 4 mai 1971, pe noua linie 30.

În total, 362 de vagoane V3A-71 vor fi livrate la București. Prototipul V3A va circula până în anul 1991, când este casat simultan cu „părintele” său, tramvaiul LHB GT8 #3501. ”Este a doua mare pierdere a istoriei de 50 de ani a vagonului V3A. Primul tramvai articulat produs în România, dar și tramvaiul unicat LHB GT8 ajung la fier vechi, în loc să fie expuse în muzeu”, se mai arată în postarea amintită, pe baza informațiilor furnizate de ing. Mihai Cristian Bucșan. (A.B.)