Primul tramvai nou în București ar putea fi livrat la mijlocul lunii martie, iar până la finalul primului mandat de primar al lui Nicușor Dan, pe șinele din Capitală vor circula 200 de vehicule noi, de producție românească. Noul edil vrea să se semneze până la finele anului în curs contractele cu Astra Vagoane Călători Arad și cu Electroputere VFU Pașcani, societăți românești care au câștigat licitațiile organizate de Primăria Municipiului București, respectiv Societatea de Transport București.
Adrian Bărbulescu
Multe dintre actualele tramvaie care circulă în prezent în Capitală au vârste venerabile. Angajații Uzinei de Reparații Atelierele Centrale (URAC) din cadrul STB fac practic imposibilul pentru a le menține în circulație și pentru ca siguranța călătorilor să nu fie pusă în pericol.
Cumpărarea de tramvaie noi nu a fost o prioritate pentru Gabriela Firea
Atât Primăria Capitalei, cât și Societatea de Transport București au organizat licitații pentru cumpărarea de tramvaie. Ambele au fost câștigate de societăți românești – Astra Vagoane Călători Arad și Electroputere VFU Pașcani. Contractele ar fi putut fi semnate de mult, însă acest lucru nu a constituit o prioritate pentru fosta administrație a Bucureștilor, condusă de Gabriela Firea, care a făcut tot posibilul pentru a bloca accesul antreprenorilor români la contractele Municipalității.
Cum examenele nu au fost promovate în sesiunea ordinară, Nicușor Dan trebuie să rezolve restanțele moștenite de la Gabriela Firea. Și asta se va întâmpla până la finele anului în curs, termen promis pentru semnarea celor două contracte, astfel încât bucureștenii să poată circula cât mai repede cu tramvaie noi, demne de o capitală europeană a timpurilor noastre.
Primul tramvai nou în București vine de la Pașcani. Are tehnologie americană
Primul tramvai nou în București va veni de la Pașcani la mijlocul lunii martie, iar în termen de 15 luni pot fi livrate toate cele 40 de unități contractate inițial. La finele lunii iulie, Asocierea Electroputere VFU Pașcani – Reloc Craiova a câștigat licitația organizată de STB pentru livrarea a 40 de tramvaie de 18 metri, cu posibilitatea de suplimentare cu încă 60 de unități.
Tehnologia tramvaiului produs la Pașcani este realizată de o companie americană, iar Electroputere VFU a investit deja în acest proiect peste 20 milioane de euro. Vehiculul va fi dotat cu ultima tehnologie de detectare a obstacolelor, astfel încât tramvaiul să poată frâna în siguranță în caz de intrare a unui pieton sau a unei mașini în perimetrul de siguranță. Tramvaiul va fi dotat cu camere de supraveghere video care vor putea număra pasageri și va avea instalația de climatizare asistată cu ozonificare, ce va putea să elimine virușii și bacteriile, protejând astfel călătorii. Un tip de instalație de climatizare care se regăsește și pe stația spațială. Condițiile pentru vatman vor fi și ele de ultimă generație: ergonomia scaunului și dispunerea comenzilor vor fi astfel încât să ușureze manevrabilitatea conducătorului vehiculului.
STB a obținut un preț mai bun decât la licitațiile Ministerului Dezvoltării
Trebuie menționat faptul că noua administrație a Bucureștilor a cuprins în bugetul pe anul viitor al STB sumele necesare pentru achiziția tramvaielor.
Ministerul Dezvoltării a organizat și el licitații pentru cumpărarea de tramvaie cu caracteristici similare destinate mai multor municipalități, însă prețul obținut de STB este de departe cel mai bun, de puțin peste 7,5 milioane de lei pe bucată. Și, nu în ultimul rând, important este faptul că banii vor ajunge la antreprenori români, la industria feroviară românească, ce asigură mii de locuri de muncă.
Primul tramvai nou în București de la Astra Vagoane Arad, în termen de 15 luni
Alte 100 de tramvaie, de această dată cu o lungime de 36 de metri, vor sosi în Capitală de la Arad, tot în următorii patru ani de zile. La începutul lunii septembrie, după îndelungi tergiversări, Primăria Municipiului București a trimis către Asocierea Astra Vagoane Călători (România) – CRRC Qingdao Sifang (China) comunicarea oficială privind rezultatul procedurii de atribuire ”Achiziționarea a 100 de tramvaie”. Contractul are o valoare de 840.882.207,000 lei fără TVA, de unde rezultă un preț unitar de 8.408.822,00 lei fără TVA.
Gabriela Firea voia tramvaie turcești, Nicușor Dan susține industria românească
Fosta administrație a Capitalei s-a opus din răsputeri semnării acestui contract, făcând tot posibilul ca el să le fie atribuit turcilor de la Durmazlar, fapt ce a fost dezvăluit de Club Feroviar încă de la finele anului trecut.
În final însă, Justiția și-a spus cuvântul și a dat câștig de cauză antreprenorului român Valer Blidar.
Tramvaiele produse la Astra Vagoane Călători Arad au fost preferate, în urma licitațiilor, de mai multe municipalități din România – cum ar fi Cluj-Napoca, Oradea, Arad și Galați – și sunt echipate cu ultimele dotări de siguranță și confort în domeniu. Potrivit contractului ce va fi semnat, prototipul va trebui fabricat şi prezentat într-un termen de 15 luni – 12 luni fabricaţia și 3 luni omologarea. Apoi, vor fi livrate câte patru tramvaie pe lună.
Odată cu schimbarea de la vârful Primăriei Capitalei, s-a produs și schimbarea de optică: în timp ce fostul edil Gabriela Firea voia tramvaie turcești, succesorul său, Nicușor Dan, se angajează să susțină industria feroviară românească. De altfel, încă înainte de începerea campaniei electorale pentru alegerile locale de la 27 septembrie, Nicușor Dan a criticat atitudinea Gabrielei Firea referitoare la achiziția de tramvaie pentru București.