vineri, mai 16, 2025

Primul buget al Carpatica Feroviar pus față în față cu cel al CFR Marfă

Ministerul Transporturilor a realizat primul buget al Carpatica Feroviar (proiectul unui act normativ). Viitorul operator național va trebui să obțină în acest an venituri de câteva sute de milioane de lei, de câteva ori mai mici decât cele obținute de CFR Marfă.

Dar cum se prezintă proiectul de buget față de bugetul CFR Marfă pe 2024, cel pe acest an nefiind aprobat?

Societatea Carpatica Feroviar  Romania S.A are prognozate venituri totale pentru anul 2025 în valoare de 348.909 mii lei, astfel:

  • 283.971 mii lei – venituri din servici prestate reprezentând activitatea de transport marfă și servicii conexe;
  • 33.020 mii lei – venituri din redevențe si chirii reprezentând închirierea materialului rulant în perioada aprilie 2025 – august 2025;
  • 9.154 mii lei – alte venituri reprezentând venituri din reparații material rulant;
  • 22.764 mii lei – venituri din producția de imobilizări – material rulant.

Spre comparație, reamintim că în 2024 același indicator pentru CFR Marfă a fost de 1,21 miliarde lei (de peste trei ori mai mare).

Nivelul cheltuielilor totale prognozat pentru anul 2025 a fost estimat în valoare de        342.226 mii lei, conform Business Plan Carpatica Feroviar și Testul investitorului privat prudent (TIPP), în funcție de necesarul de materiale și servicii pentru asigurarea desfășurării în condiții de siguranță în exploatare, în condiții normale a activității și în condiții de eficiență. În 2024, CFR Marfă a avut prevăzut în buget cheltuieli totale de 1,2 miliarde lei.

Pentru Carpatica Feroviar în acest an:

  • Cheltuieli cu bunuri şi servicii în valoare 162.289 mii lei.
  • Cheltuieli cu impozite, taxe şi vărsăminte in valoare de  2.652 mii lei.
  • Cheltuielile cu personalul, în valoare de 116.703 mii lei.
  • Alte cheltuieli de exploatare, în valoare de 60.582 mii lei.

Situația personalului

Se estimează că societatea va avea nevoie de 2.500 salariați pentru desfășurarea în bune condiții a activităților operaționale și administrative. Personalul va fi utilizat atât pentru realizarea transporturilor de marfă, cât și pentru întreținerea și reparația materialului rulant.

Câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natura salarială recalculat conform Legii anuale a bugetului de stat este de 10.862,90 lei/persoană. Acest câștig este doar un pic mai mare decât cel din 2024 de la CFR Marfă (10.210 lei).

Compania ar avea cu 900 mai puțin angajați, căci CFR Marfă a avut anul trecut conform bugetului 3.400 de angajați.

Situația directorilor

Membrii Consiliului de Administrație și Directorul General au fost numiți provizoriu în noiembrie 2024, respectiv 18.03.2025, urmând a fi organizată procedura de selecție pentru ocuparea posturilor de administrator/director general conform prevederilor O.U.G. nr. 109/2011, cu modificările şi completările ulterioare, motiv pentru care, conform contractelor de mandat sunt prevăzute indemnizații fixe lunare, neexistând componente variabile.

Remunerația directorilor este formată dintr-o indemnizație fixă lunară şi dintr-o indemnizație variabilă. Indemnizația fixă nu poate depăși de 6 ori media pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfășurată conform obiectului principal de activitate înregistrat de societate.

Valoarea totală prognozată pentru anul 2025 aferentă contractului de mandat al directorului general al societății este prognozată la valoarea totală de 473.343 lei brut.

Pentru directorul financiar provizoriu s-a previzionat o valoare a indemnizației brute de 40.000 lei pe lună începând cu luna mai 2025, valoarea totala fiind de 320.000 lei brut (40.000 x 8 luni).

Totalul cheltuielilor aferente contractului de mandat previzionate pentru anul 2025 este de 1.817.163 lei.

Programul de investiții

Programul de Investiţii de 1.489.898 mii lei este constituit din surse proprii în valoare   1.542.893 mii lei, din care: 60.487 mii lei reprezentând amortizare şi 1.482.406 mii lei reprezentând majorarea capitalului social de către Ministerul Transportului și Infrastructurii în calitatea de acționar unic la societatea Carpatica Feroviar România S.A., pentru achiziția de active necesare desfășurării activității reprezentând locomotive, vagoane, mijloace fixe, terenuri si clădiri necesare mentenanței și reparației materialului rulant. Programul de investiții cuprinde, de asemenea, conform Business Plan, și achiziția de Echipamente IT-Digitalizare.

Citește Gruia Stoica a clonat compania statului, Carpatica Feroviar

Societatea Carpatica Feroviar Romania S.A.:

  • nu are angajat personalul desemnat să exercite controlul financiar de gestiune;
  • salariații nu au constituit şi/sau aderat la un sindicat, conform Legii nr. 367/2022 privind dialogul social.

IN THE SPOTLIGHT

Primul tren regional electric construit de PESA pentru România va fi prezentat în premieră absolută la Conferința de Operatorie Feroviară & Material Rulant

Primul tren regional electric construit de PESA Polonia pentru România va fi prezentat în premieră absolută la Oradea, în cadrul Conferinței de Material Rulant,...

Ultimele Articole