miercuri, ianuarie 22, 2025
spot_img

Primele șine franceze au ajuns în Ucraina

Pentru a îndeplini planurile de dezvoltare a infrastructurii feroviare din Ucraina în 2025, Ukrzaliznytsia a primit primul lot de șine franceze cu un volum de peste 1.000 de tone, fabricate de compania franceză Saarstahl Rail SAS, cu sprijinul statului francez. Este o parte din volumul total de 19.000 de tone, în cadrul unui acord interguvernamental.
Evenimentul de predare a șinelor franceze a avut loc pe 15 ianuarie 2025, și a avut loc în prezența ministrului adjunct pentru dezvoltare comunitară și teritorială al Ucrainei, Maryna Denysiuk, șeful Administrației Regionale de Stat Lviv, Maksym Kozytskyi, trimisul special al președintelui francez pentru ajutorul și reconstrucția Ucrainei, Pierre Elbron, directorul general al Ukrzaliznytsia, Oleksandr Pertsovskyi, ambasadorul Republicii Franceze în Ucraina, Gael Vessier, și alții.
„După ocuparea orașului Mariupol, am pierdut singurul producător ucrainean de căi ferate – Azovstal Iron and Steel Works. Și este datorită partenerilor noștri internaționali că primim acest produs rar și continuăm să restaurăm și să sprijinim infrastructura feroviară a Ucrainei”, a declarat directorul general al Ukrzaliznytsia.
Șinele franceze din primul lot vor fi utilizate în primăvară pentru a efectua reparații majore pe linia ferată Viytivtsi – Volochysk și pentru calea ferată dintre Fastiv-2 (stație utilizată pentru transportul de marfă, în regiunea Kiev) și Ustynivka, în districtul Kropyvnytskyi din regiunea Kirovohrad. Aceste două linii fac parte din linia principală care leagă Lviv și Dnipro.
„Aceasta este o investiție într-un viitor stabil și sigur al Ucrainei, în consolidarea infrastructurii noastre de transport, care este cheia redresării economice. Acest proiect este întruchiparea cooperării dintre cele două țări, care urmărește să asigure restaurarea și modernizarea rapidă a instalațiilor care sunt de o importanță critică pentru dezvoltarea Ucrainei”, a declarat Maryna Denysiuk.
În total, întregul volum de șine franceze Ukrzaliznytsia va construi și repara 145 km de șine. În special, reparații majore vor fi efectuate pe următoarele rute feroviare:

  • Lviv – Uzhhorod;
  • Kiev – Lviv – frontiera UE;
  • Kiev – Odesa;
  • Kiev – Dnipro;
  • Kiev – Kharkiv.

În cadrul acordului interguvernamental, Ukrzaliznytsia a primit un împrumut de 37,6 milioane EUR pentru 35 de ani, dar în primii 14 ani, compania feroviară nu va plăti împrumutul. Aceasta este prima experiență de succes pentru Ukrzaliznytsia de atragere a unui astfel de împrumut preferențial pe termen lung.

În decembrie 2024, Ukrzaliznytsia a anunțat că pregătește proiectele de reparare, restaurare și modernizare a infrastructurii feroviare în 2025. Pentru acest program, compania a anunțat licitația internațională pentru achiziționarea a 30.000 de tone de șine R-65, care vor sprijini lucrările pentru 230 km de șine pe cele mai importante secțiuni din regiunile din prima linie, rutele feroviare pentru transportul de marfă și rutele spre munții ucraineni, unde copiii călătoresc cu trenul în vacanță. Achiziția este finanțată de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. 16 ianuarie 2025 a fost termenul limită pentru depunerea ofertelor.
În 2024, compania feroviară a primit 25.000 de tone de șine finanțate de Agenția Japoneză de Cooperare Internațională (JICA), ca parte a „Programului de recuperare de urgență” al guvernului japonez.
În timpul unei vizite la Kiev la sfârșitul lunii noiembrie, directorul general pentru mobilitate și transport din cadrul Comisiei Europene, Magda Kopczyńska, i-a înmânat directorului general al Ukrzaliznytsia acordul de grant semnat în cadrul CEF pentru a sprijini dezvoltarea conexiunilor feroviare cu ecartament standard din țară. Costul proiectului este de 85,9 milioane de euro, din care 42,9 milioane de euro reprezintă cofinanțarea CEF în cadrul cererii de propuneri 2023, care va fi, de asemenea, susținută de bugetul de stat și fondurile atrase și proprii ale Ukrzaliznytsia.
Pentru proiectul care urmează să fie finalizat în 2027, o parte din fonduri a fost deja prevăzută în bugetul de stat și o plată în avans a fost alocată de fondul CEF. Proiectul constă în studii și lucrări pentru integrarea sistemului feroviar ucrainean în rețeaua UE. Acesta acoperă liniile de cale ferată de la punctele de trecere a frontierei care asigură legătura între Polonia și Ucraina (de la punctul de trecere a frontierei Medyka/Mostyska boder la nodul Lviv și de la punctul de trecere a frontierei Dorohusk/Yagodyn la nodul Kovel), Chop (punctul de trecere a frontierei între Slovacia, Ungaria și Ucraina) la nodul Lviv, Vadul – Siret/Vicsani (punctul de trecere a frontierei între România și Ucraina) la nodul Lviv și nodul Lviv în sine. Principalul beneficiu al proiectului va fi construcția viitoare a infrastructurii feroviare, precum și îmbunătățirea punctelor de trecere a frontierei, facilitând importul/exportul din Ucraina ca parte a benzilor de solidaritate ale UE.
De la începutul anului 2024, Ukrzaliznytsia a reparat mai mult de 1.100 km de șine.

Ukrzaliznytsia își va integra sistemul feroviar în UE

Cu sprijinul Uniunii Europene, Ukrzaliznytsia continuă să își dezvolte infrastructura feroviară în cadrul mecanismului Conectarea Europei.
Compania feroviară de stat ucraineană vizează integrarea infrastructurii sale în rețeaua feroviară a UE prin dezvoltarea trecerilor de frontieră cu Polonia, România, Slovacia și Ungaria.
În prezent, se lucrează la modernizarea terminalelor intermodale și la modernizarea infrastructurii feroviare pe rutele cheie care leagă Ucraina de țările UE. Proiecte separate vizează îmbunătățirea logisticii și optimizarea punctelor de trecere a frontierei.
Dezvoltarea infrastructurii cu ecartament standard, reînnoirea infrastructurii feroviare ucrainene care asigură legătura cu UE, modernizarea terminalelor intermodale, îmbunătățirea logisticii și optimizarea punctelor transfrontaliere vor contribui la creșterea eficienței transportului de marfă și de călători, la asigurarea dezvoltării economice, la integrarea sistemului feroviar ucrainean în UE, precum și la atragerea investițiilor străine în sectorul transporturilor.
Ucraina beneficiază de finanțare CEF în temeiul unui acord semnat în iunie 2023 cu Comisia Europeană pentru a contribui la crearea unei rețele feroviare integrate și interconectate între cele două părți. CEF va ajuta Ucraina să modernizeze, să extindă și să dezvolte infrastructura sa feroviară cu ecartament de 1435 mm, care reprezintă baza pentru integrarea în rețeaua TEN-T și consolidarea cooperării transfrontaliere.
O parte a sprijinului UE este proiectul de construcție a liniei de 22 km cu ecartament european Chop – Uzhhorod, lansat în aprilie 2024. Valoarea proiectului este de 33,4 milioane de euro și este cofinanțat în proporție de 50% de CEF. Se așteaptă ca proiectul să fie finalizat în acest an.
Pentru a crește volumele de marfă, în ianuarie, Ukrzaliznytsia, cu sprijinul UE, a deschis un punct modernizat de control al trenurilor la granița cu Polonia. Căile ferate ucrainene au finalizat proiectul de relocare a punctului de control la frontiera feroviară în stația Mostyska II, în apropierea frontierei ucraineano-poloneze din regiunea Lviv. Acest proiect a fost implementat cu sprijinul CEF și al Băncii Europene de Investiții.

„Continuăm să accelerăm mișcarea Ucrainei către UE. Pentru a face acest lucru, dezvoltăm și îmbunătățim infrastructura noastră de frontieră. Datorită relocării punctului de control la frontieră al trenurilor în stația Mostyska II, vom putea dubla capacitatea de tranzitare a acestei direcții”, a declarat directorul general al Ukrzaliznytsia, Oleksandr Pertsovskyi.
Datorită proiectului, numărul de trenuri zilnice care urmează să fie inspectate la frontieră a crescut până la 15, de la 6 trenuri de marfă, anterior. În plus, există oportunități de creștere a volumului de marfă și de creștere a capacității de transport feroviar de călători.
„Modernizarea punctului de trecere Mostyska II este un alt pas înainte în îmbunătățirea conexiunilor feroviare, consolidarea legăturilor Ucrainei cu UE și creșterea traficului de pasageri și de marfă”, a explicat Oleksandr Pertsovskyi.
Înainte de punerea în aplicare a acestui proiect, inspecția la frontieră a trenurilor care se îndreptau din Ucraina spre Polonia era efectuată pe secțiunea Mostyska – frontiera de stat, iar timpul mediu pentru efectuarea operațiunilor de control pentru un tren era de aproape 2 ore.
În timpul reconstrucției punctului de trecere, Ukrzaliznytsia a instalat patru turnuri pentru inspecția materialului rulant, două blocuri modulare pentru angajații de control la frontieră, un sistem de supraveghere video totalizând 30 de camere și acoperire Wi-Fi, în timp ce sistemul de secționare a catenarei a fost modernizat.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole