Primele linii Grand Paris Express ar putea fi gata in 2024

Guvernul francez a anuntat recent un nou calendar de realizare a lucrarilor pentru proiectul Grand Paris Express. Au fost retinute drept prioritare pentru finalizarea in jurul anului 2024 liniile de care vor beneficia cei mai multi locuitori din zona Parisului: linia 15 sud, extensiile liniei 14 spre nord si spre sud, precum si tronsonul comun al liniilor 16 si 17 intre Saint-Denis-Pleyel si Le Blanc-Mesnil. De asemenea, tot in jurul anului 2024 vor fi terminate lucrarile pentru tronsonul Le Bourget-RER al liniei 16 si viitoarea gara de la Clichy-Montfermeil. Prelungirea liniei 17 pana la gara Bourget-Aéroport va fi finalizata pana in 2024 doar daca va fi posibil.

Restul liniilor din cadrul proiectului au fost amanate, avand ca termen de finalizare in jurul anului 2030: prelungirea liniei 16 pana la Noisy-Champs; finalizarea liniei 15; extinderea liniei 17 pana la punctul terminus Mesnil-Amelot; finalizarea liniei 18 pana la Versailles.

Guvernul francez intentioneaza de asemenea sa diminueze cu 10% costurile proiectului. Vor fi studiate in acest scop mai multe posibilitati precum: reducerea dimensiunii viitoarelor gari, renuntarea la unele interconexiuni, o gestionare mai riguroasa a licitatiilor publice. Costurile estimate ale proiectului au crescut de la 19 miliarde euro in 2010 la 35 de miliarde in prezent.

Grand Paris Express presupune construirea a 200 kilometri de linie de metrou si 68 de statii noi.

Scopul derularii proiectului Grand Paris Express consta in reducerea poluarii in zonele extrem de aglomerate de traficul rutier.  Noua retea de metrou va conecta si districtele de business, zonele comerciale si aeroporturile.

Autoritatile din Paris spera ca astfel numarul calatoriilor cu metrou va creste cu cel putin 40%, dar si ca noua retea de metrou va facilita conexiuni mai rapide intre zonele centrale si suburbiile pariziene (banlieues).