vineri, februarie 16, 2024
spot_img

EXCLUSIV. Fără prime de căsătorie și de pensionare la CFR. Ce spun Dobrescu și Măntescu

Ordonanța Trenuleț adoptată de Guvern la finele anului trecut continuă să producă efecte nedorite asupra angajaților din sistemul feroviar de stat. În acest an nu se vor mai da prime de pensionare la CFR SA, CFR Călători și CFR Marfă. Și nici de căsătorie. În plus, se menține restricția introdusă prin Legea 296/2023 privind tichetele de masă, iar din această cauză un mecanic de locomotivă de la CFR Marfă care a câștigat 8.002 lei într-o lună a pierdut 600 de lei. Colegul său care a câștigat 7.999 de lei a primit tichetele de masă în valoare de 600 de lei.

Ordonanţa de Urgență a Guvernului numărul 115 din 15 decembrie 2023, publicată în Monitorul Oficial numărul 1139 din 15 decembrie 2023, privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, cunoscută sub numele de Ordonanța Trenuleț, le-a dat mari bătăi de cap ceferiștilor la finalul anului trecut.

În forma inițială, actul normativ prevedea că feroviarii pot beneficia de autorizațiile de transport, însă doar în limita a șase călătorii pe an. Ulterior, această prevedere absurdă a fost eliminată, fiind menținută doar pentru revoluționari, judecători și procurori.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Fără prime de pensionare la CFR SA, CFR Călători și CFR Marfă. Și nici de căsătorie

Însă o altă prevedere a Ordonanței a fost descoperită între timp de liderii sindicali de la calea ferată. Concret, angajații societăților și companiilor feroviare de stat nu mai pot beneficia de prima de căsătorie și de pensionare, ca până acum.

„Potrivit prevederilor actului normativ, angajații Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA nu vor mai primi prime cu ocazia căsătoriei sau a pensionării. Prima era stabilită la valoarea unui salariu net. A făcut demersuri pentru eliminarea acestei interdicții, însă până acum nu s-a luat nicio măsură în acest sens”, a declarat pentru Club Feroviar Florea Dobrescu, președintele Alianței Sindicale a Federațiilor Drum de Fier-Elcatel.

În aceeași situație se află și angajații SNTFC CFR Călători și SNTFM CFR Marfă, după cum ne-a confirmat Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă: „Într-adevăr, nici angajații societăților CFR Călători și CFR Marfă nu mai pot beneficia de prime de căsătorie și de pensionare”.

Concediile ceferiștilor nu mai sunt decontate și nici nu se mai dau vouchere de vacanță

prime de pensionare la CFR Litoralul pentru toțiÎn plus, spune liderul sindical, mai apar și alte restricții, impuse de Legea 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung. Potrivit prevederilor acestei legi, angajații feroviari de la stat nu vor mai putea beneficia de vouchere de vacanță în anul 2024.

La CNCF CFR SA și la SNTFC CFR Călători salariații se duceau în concediu și aduceau factură de la hotel sau pensiune, pe baza cărora li se deconta suma de 1.000 de lei. La SNTFM CFR Marfă, angajații primeau vouchere de vacanță propriu-zise, care puteau fi folosite la unitățile de cazare de pe teritoriul României. Anul acesta nimeni nu va mai primi nimic pentru concediu.

Un mecanic de locomotivă de la CFR Marfă a ”ratat” 600 de lei pentru o diferență de 2 lei

permise de mecanic de locomotivă suspendate
FOTO cu rol pur ilustrativ

O altă prevedere a Legii 296/2023, cunoscută ca Legea Austerității, a iscat scandal în rândul ceferiștilor, de îndată ce ea a fost adoptată. Și, în ciuda scandalului, a rămas în vigoare.

Este vorba de prevederea potrivit căreia angajații companiilor de stat pot beneficia de tichete de masă doar dacă venitul lor net din luna respectivă nu depășește 8.000 de lei. Ei bine, la societățile și companiile feroviare trec de acest prag angajații cu funcții de conducere, unii mecanici de locomotivă și unii instructori.

De exemplu, la CFR Marfă, numărul celor care au fost ”săriți” luna trecută la acordarea de tichete de masă depășește 260, din totalul de 3.100 de angajați. La CFR Călători și CFR SA numărul acestora este mai mare (au și mai mulți angajați în total), iar după majorarea salariilor din luna decembrie este și mai mare.

Astfel, s-a ajuns la anomalia ca un mecanic de locomotivă care a câștigat 7.999 de lei să primească tichete de masă, iar un altul care a câștigat 8.001 lei – nu. „Chiar am avut un caz la CFR Marfă, al unui mecanic care a câștigat 8.002 lei. Din cauza acelor doi lei în plus, nu a mai primit tichetele de masă în valoare de 600 de lei”, spune Iulică Măntescu.

Ultimele Articole