Primarul Iașiului a semnat contractul ce ar putea fi primul pas spre un metrou în oraș

6 iulie 2020

Aceasta dacă nu cumva autorii studiului vor ajunge la concluzia că Iașiului i se potrivește mai degrabă un monorail sau telecabine, alte variante luate în calcul în viitorul studiu.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

lucrări la linia de tramvai oprirea transportului public în Iași

Primarul Iașiului, Mihai Chirica, a semnat la finele săptămânii trecute un contract de servicii de elaborare a unui studiu de fezabilitate pentru soluții alternative de transport public aerian / subteran și a unui studiu de fezabilitate pentru axe de circulație protejată pentru biciclete.

Studiile vor fi făcute în cel mult trei luni de SC IM Design Studio SRL, în cadrul unui contract în valoare de 49.000 lei, fără TVA (58.310 lei, cu TVA).

Studiile vor trebui să analizeze și să propună o serie de soluţii de transport subteran cu metroul, aerian pe şină (monorail) sau aerian pe cablu (telecabină) și, respectiv, de transport pe axe de circulaţie dedicate / protejate pentru biciclete, prin prisma unor elemente precum context local / internaţional, trasee / axe / linii / piste (poziţionări, parametri tehnici etc.), avantaje / dezavantaje, limitări (constructive, legislative, tehnice, financiare etc.), fezabilitate, impact, soluţii tehnice / indicatori tehnici / descriere tehnologică etc., analiză comparativă a opţiunilor, corelarea cu alte proiecte investiţionale de transport etc. potrivit unei postări a Primărei Iași pe situl de socializare.

Oficialii Primăriei spun că municipiul cunoaște un fenomen de suprapopulare în ultimii ani, populația extinzându-se semnificativ către zonele limitrofe și fiind astfel nevoită să facă zilnic naveta dus – întors înspre / dinspre mediul urban / periurban.

Primăria : Există zone neacoperite de transportul public

În prezent, unele zone din oraş cu extensie înspre zona metropolitană nu sunt acoperite suficient de sistemul de transport actual, de exemplu zona Moara de Vânt, zona Galata cu extensie înspre Miroslava (Valea Adâncă) sau zona Bucium – Bârnova. Aceste zone rezidenţiale sunt colinare, mai greu accesibile pentru transportul clasic de transport public, cu autobuzul sau tramvaiul.

sursa: Primăria Iași

Pe de altă parte, aceste zone ar putea fi acoperite prin sisteme alternative de transport cum ar fi transportul subteran sau transportul aerian (suspendat, pe cablu / şină), pentru care s-ar putea crea şi dezvolta ulterior axe / linii / trasee de transport dedicate care să lege urbanul şi periurbanul Municipiului Iaşi.

„În altă ordine de idei, ca alternativă la transportul clasic de călători se propune crearea unor axe / piste de circulaţie dedicate / protejate pentru biciclete, care să fie separate de pietonal, astfel încât să nu creeze conflicte între pietoni şi biciclişti. De aceea este necesară crearea unui sistem integrat de transport pe bicicletă, cu piste moderne amenajate în conformitate cu prevederile Codului Rutier”, spun oficialii Primăriei.