Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a admis contestatia formulata de catre un producator de material rulant impotriva documentatiei de atribuire, obligand, in consecinta, Primaria Municipiului Bucuresti sa suspende procedura de achizitie publica pana la solutionarea contestatiei.
Astfel, se solicita Primariei Municipiului Bucuresti (PMB) sa modifice termenul restrictiv de 45 zile inainte de data limita de depunere a ofertelor pana la care ofertantii au dreptul sa solicite clarificari si, pe cale de consecinta, sa permita adresarea clarificarilor de catre ofertanti pana cu 20 • 25 de zile inainte de data limita de depunere a ofertelor, astfel incat demersul de clarificare a documentatiei de atribuire sa fie unul util.
Contestatarul solicita PMB sa prelungeasca termenul restrictiv de livrare din primul an contractual, stabilit in prezent ca fiind de 9 luni de la semnarea contractului, respectiv termenul de omologare, stabilit in prezent ca fiind de 3 luni de la livrare.
Se doreste si inlocuirea pragului minim valoric de 28.000.000 lei, permisiv si lipsit de orice relevanta, impus pentru experienta similara, cu un prag superior, care sa reflecte capacitatea efectiva a operatorilor economici de a executa un contract de achizitie publica a carui valoare (estimata la suma de 845.687.394 lei) si complexitate sunt mult superioare celei rezultate din experienta astfel impusa participantilor.
De asemenea, compania care a depus contestatia este de parere ca termenele de livrare impuse prin graficul de livrare al tramvaielor sunt nejustificat de scurte.
Graficul de livrare minim, solicitat de PMB, prevede ca in primul an de contract va fi livrat un tramvai, in al doilea si al treilea an vor fi livrate cate 48 de tramvaie, iar in ultimul an de contract urmeaza a fi livrate 3 tramvaie.
In plus, contestatarul considera ca punctul critic este reprezentat, in esenta, de faptul ca ofertantul desemnat castigator trebuie sa livreze primul tramvai in maxim 9 luni de la semnarea contractului si sa il omologheze, pe cheltuiala sa, in maxim 3 luni de la livrare,in caz contrar, contractul va fi reziliat.
Termenele de livrare si omologare sunt extrem de scurte in raport de specificatiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca tramvaiele.
“Tramvaiele care urmeaza a fi livrate in cadrul contractului nu sunt standard ci urmeaza a fi configurate in concret in raport de cerintele tehnice impuse de catre Primaria Municipiului Bucuresti, prin Caietul de sarcini, ceea ce, desigur, implica un interval de timp semnificativ mai mare pentru constructie si configurare; productia si configurarea tramvaielor, in maniera impusa prin documentatie, face, practic, imposibil de respectat, temenele de livrare si omologare”, sustine compania care a depus contestatia.
Contestatarul isi argumenteaza critica prin cateva extrase de referinta din care rezulta ca “niciunde in Europa nu se solicita livrarea si omologarea unui tramvai in doar 12 luni, acest termen (pentru livrare si omologare) fiind de obicei de 2 – 3 ani.”
In acest sens, producatorul european de material rulant care a contestat procedura de licitatie aminteste cateva exemple concludente:
- Chemnitz a primit, in noiembrie 2018, tramvaie de la Skoda, comandate in anul 2016
- Munchen a pus in functiune, in decembrie 2018, tramvaie Avenio de la Siemens, comandate in anul 2015
- Viena a comandat tramvaie Ulf de la Siemens in primavara anului 2004 si a pus in functiune primul tramvai in decembrie 2006
- Berna a lansat, la data de 1 decembrie 2016, o licitatie pentru achizitia a 50 de tramvaie cu podea coborata. Contractul este estimat a fi semnat la finele anului 2019, iar livrarea tramvaielor este previzionata in perioada 2023 – 2024
- Wiener Lokatbahn a semnat, in decembrie 2018, un contract cu Bombardier, pentru achizitia a 18 tramvaie cu livrare incepand cu anul 2021
- Berlin BKW a anuntat semnarea unui contract suplimentar cu Bombardier pentru achizitia a 21 de tramvaie, cu livrare in perioada iulie 2020 – mai 2021, ca parte a unui contract cadru pentru a achizitia a 210 tramvaie, inceput in anul 2006, Contractul suplimentar a fost semnat deoarece o noua licitatie ar fi generat livrarea de tramvaie in anul 2026.
Contestatarul este de parere ca termenul de livrare si omologare sa fie extins ta minim 2 ani pentru primul tramvai, astfel incat, primul tramvai sa fie livrat intr-un termen de 2 ani si omologat intr-un termen de 1 an calculat de la data livrarii.
La randul sau, Primaria Municipiului Bucuresti, in raspunsul formulat catre CNSC considera ca solicitarea privind suspendarea procedurii de achizitie publica este neintemeiata si invedereaza ca societatea contestatoare nu aduce, in sustinerea cererii sale, justificarea motivelor pentru care s-ar impune suspendarea procedurii.
In plus, PMB a sustinut ca „ca o eventuala suspendare ar avea consecinte negative pentru Bucuresti, prin lezarea interesului public, tinand cont ca asteptarile si nevoile actuale si imediate de a dezvolta si moderniza serviciul de transport public in comun sunt stringente, iar oportunitatea de a materializa acest deziderat, intr-un timp cat mai scurt, reprezinta un obiectiv major.
Suspendarea procedurii da nastere unor prejudicii grave entitatii contractante si interesului public, deoarece prin prelungirea nejustificata a procedurii de achizitie, cei peste 2,5 milioane de locuitori ai Municipiului Bucuresti si cei 1,5 milioane de calatori zilnic, nu pot beneficia de o imbunatatire a transportului public prin introducerea in circulatie a tramvaielor care fac obiectul procedurii de achizitie.”
Dupa analizarea atat a contestatiei depuse de catre producatorul de material rulant cat si a raspunsului primit de la PMB, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor a constatat ca “prin criticile formulate impotriva documentatiei de licitatie a fost creata o indoiala evidenta cu privire la legalitatea unora dintre aspectele criticate, ceea ce ar putea rasturna prezumtia de legalitate de care se bucura orice act administrativ”.
In consecinta, CNSC a dispus suspendarea procedurii de atribuire pana la solutionarea contestatiei.