spot_img
miercuri, august 10, 2022
spot_img

Primăria Brăila renunță la tramvaiul-minune care merge peste 50 km pe baterii ca să nu blocheze intersecțiile

Primăria municipiului dunărean a reluat zilele trecute licitația de achiziție a două tramvaie după anularea unei licitații similare la finele lunii trecute.

Primăria Brăila a reluat zilele trecute licitația de achiziție a două tramvaie după ce la finele lunii martie a anulat o licitație similară deoarece nu a primit nicio ofertă.

Una dintre posibilele explicații pentru faptul că nu s-a primit nicio propunere este faptul că Primăria a avut o cerință cel puțin ciudată, care i-a făcut pe unii competitori să afirme că e vorba de o procedură cu dedicație.

Este vorba de cererea ca tramvaiele să poată merge peste 50 de kilometri pe baterii în cazul unei pene de curent. O cerință similară a fost formulată și de primăria Timișoara acum 1-2 ani și singura companie care a putut-o îndeplini a fost compania turcească Bozankaya. La acel moment, o astfel de solicitare a fost primită cu ironii de către reprezentanții unui mare producător european de material rulant. Aceștia au opinat că tramvaiul urmează să aibă un vagon special care să transporte în el doar bateriile. Apoi, dacă un tramvai nu este dotat în față cu acest sistem, ce se va întâmpla cu toată autonomia tramvaiului din spate care nu poate depăși? s-au intrebat ironic reprezentanți ai producătorului european.

Motivații hilare în documentația de licitație

Întrebările sunt foarte pertinente în cazul Brăilei. Rețeaua orașului are doar 22 de kilometri, jumătate din autonomia solicitată. „Considerăm că înscrierea în caietul de sarcini a unei autonomii de minimum 50 de kilometri este doar o formă mascată de stabilire a fabricantului. Motivația necesității autonomiei solicitate cum că ar fi necesară pentru degajarea intersecției este de-a dreptul hilară”, a spus un potențial ofertant. Ironic, acesta a întrebat și dacă nu cumva este vorba de 50 de metri, nu de 50 de kilometri.

Este de neînțeles de ce Bozankaya, compania care la Timișoara a livrat astfel de tramvaie, nu a participat și la Brăila. Apoi, este neclar dacă cineva din România a verificat posibilitatea ca tramvaiul din orașul de pe Bega să parcurgă 50 de kilometri pe baterii.

Prezent într-o emisiune televizată, Valer Blidar, patronul Astra Vagoane Călători, a criticat cerința și a spus că a contestat-o.

Primăria Brăila a reluat zilele trecute licitația, cerând de data aceasta o autonomie mult mai modestă, de doar 200 de metri. Data limită de depunere a ofertei va fi 16 mai, iar evaluarea ofertelor se va face până la jumătatea lunii august.

Aceste două tramvaie vor fi noi și nefolosite, unidirecționale și sunt destinate transportului public urban de călători în municipiul Brăila, se precizează în anunțul de licitație. Valoarea totală estimată a contractului, care va trebui dus la bun sfârșit într-o perioadă de un an și jumătate, este de 16.000.000 de lei, echivalentul a aproximativ 3,2 milioane de euro.

Conform caietului de sarcini, tramvaiele vor avea o capacitate de transport totală de minimum 100 de locuri, respectiv 6 persoane/m2 (calculate la 0,167 m2/călător în picioare), din care minimum 32 pe scaune fixe, nerabatabile, din care minimum șase accesibile din low floor, plus vatmanul. Achiziția va fi finanțată prin Programul Operațional Regional – POR.

Contractul de furnizare ce va fi încheiat va avea ca obiect principal furnizarea a două tramvaie de capacitate medie în cadrul proiectului “Modernizare transport electric Parc Monument – Radu Negru“. Aceste două tramvaie vor fi noi și nefolosite, unidirecționale și sunt destinate transportului public urban de călători în municipiul Brăila”, proiect în valoare de 16 milioane de lei. Tramvaiele vor fi livrate în termen de 18 luni de la semnarea contractului.

Conform Caietului de Sarcini, tramvaiele vor avea o capacitate de transport totală de minimum 100 de locuri, respectiv 6 persoane/m2 (calculate la 0,167 m2/călător în picioare) din care minimum 32 pe scaune fixe, nerabatabile, din care minimum 6 accesibile din low floor, plus vatmanul. Proiectul este finanțat prin Programul Operational Regional – POR. De asemenea, garanția funcționării tramvaielor unidirectionale: minimum 350.000 km sau minimum cinci ani (care condiție se îndeplinește prima), de la data punerii în exploatare.

Tramvaiele vor avea podea joasă pe 100% din lungime.

Ultimele Articole