Prima locomotivă modernizată prin Planul Național de Redresare și Reziliență a fost finalizată la Softronic Craiova, iar ea urmează să fie testată și autorizată pentru a fi pusă în circulație în acest an.
”Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), în calitate de coordonator de reforme și investiții aferente Componentei 4 – Transport Sustenabil din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), anunță finalizarea lucrărilor de modernizare a primei locomotive electrice din pachetul de 55 de locomotive care are finanțare asigurată din fonduri europene. Aceasta urmează să fie testată și autorizată în vederea recepției și punerii în circulație anul acesta”, a anunțat, pe pagina sa de Facebook, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
Tot aici se precizează faptul că un pachet de 19 locomotive electrice din cele modernizate vor fi colantate cu mari personalități istorice ale României și vor avea o schemă unitară de vopsire cu tot pachetul de 55 de locomotive, dar și cu cele 139 de vagoane modernizate din PNRR. Locomotivele vor fi dotate cu sistemul ETCS, cu închiderea de la mecanic a ușilor vagoanelor și vor fi apte pentru viteze de 160 km/oră și tracțiunea a 16 vagoane. Ele nu vor putea fi utilizate însă decât în trafic intern, așa că problema ridicată de MAV pentru a duce locomotiva românească la Budapesta rămâne (ușile nu pot fi închise de mecanic la locomotivele utilizate acum de CFR Călători în trafic internațional, așa cum am scris).
Mai sunt de modernizat vagoane și locomotive
Investiția I2 – Material rulant feroviar finanțată prin PNRR se va finaliza în anul 2026 și vizează achiziția, dar și modernizarea materialului rulant dedicat pasagerilor. Pentru modernizarea a 55 de locomotive electrice este alocată suma de 66 de milioane de euro din fonduri europene nerambursabile, iar pentru modernizarea a 139 de vagoane de dormit, cușetă, restaurant, bistro și clasă este alocată suma de 100 de milioane de euro, tot bani de la Comisia Europeană.
De asemenea, investiția prevede achiziția de 16 locomotive electrice noi (licitația a fost câștigată de Alstom), sisteme ERTMS/ETCS, achiziția de 20 de rame electrice de lung parcurs, 12 trenuri cu hidrogen (licitația a fost anulată de mai multe ori din lispă de oferte), precum și conversia a 20 de locomotive diesel de manevră în locomotive electrice (acest lucru se va face la SCRL Brașov). Suma totală aprobată din PNRR pentru Investiția 2 este în valoare de 416 milioane de euro fără TVA – fonduri europene nerambursabile, iar suma totală este de 555 de milioane de euro fără TVA, care include și partea de cofinanțare.