Prima licitație cu succes a Ministerului Dezvoltării: 16 tramvaie pentru Iași

10 februarie 2020

Ministerul Dezvoltării a reușit să asigure în urma unei licitații cu finanțare din fonduri europene 16 tramvaie pentru municipalitatea Iași, câștigătorul licitației fiind firma poloneză PESA.

Doru Cireașă

Machetă cu tramvaiele Bozankaya, la Iași

Municipalitatea Iași va dispune de încă 16 tramvaie cumpărate din fonduri europene după ce a achiziționat prin licitație recent alte 16 tramvaie de la un producător turc.

La mai bine de un an de la lansarea licitaţiei, Ministerul Dezvoltării a anunţat recent  câştigătorul: producătorul polonez PESA, de altfel singurul ofertant la licitaţie, potrivit publicației locale ziaruldeiasi.ro.

Cele 16 tramvaie PESA vor completa achiziţia derulată anul trecut de către Primăria Iaşi: alte 16 tramvaie. În cazul licitaţiei Primăriei, contractul a fost semnat cu turcii de la Bozankaya, iar vehiculele sunt deja în producţie, primul tramvai fiind aşteptat la Iaşi spre sfârşitul acestui an sau cel târziu la începutul anului 2021. La licitația pe tramvaie din fonduri locale a participat și PESA, însă turcii au fost preferați având un preț mai mic decât polonezii.

Ministerul Dezvoltării nu a publicat anunţul de semnare a contractului cu PESA, dar autoritatea centrală a confirmat zilele trecute finalizarea procedurii.

„Ofertantul declarat câştigător la procedura de atribuire a contractului având ca obiect «Achiziţionarea de 16 tramvaie cu lungimea de cca 30 m destinate transportului public urban de călători» este Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyjna“, se arată în răspunsul Ministerului Dezvoltării pentru publicația menționată. Autoritatea centrală nu a comunicat şi valoarea contractului, dar estimarea iniţială era de 184 milioane lei, fără TVA. Achiziţia este finanţată cu fonduri europene.

Evaluarea ofertelor a avut loc în data de 3 februarie. Luând în considerare că există o perioadă de zece zile de formulare a contestațiilor (în cazul de față nu are cine să le formuleze căci PESA a fost unic ofertant) este plauzibilă publicarea anunțului în următoarele două-trei zile. Criteriile de atribuire au fost cel mai bun raport calitate – preț, astfel componenta financiară a avut o pondere de 80%, iar cea tehnică 20%.

Tramvaiele vor avea o capacitate de transport de minimum 55 persoane pe scaune fixe, nerabatabile, cu o capacitate de transport totală de 165 călători.

Achizitia este  finanțată prin intermediul Programului Operational Regional – POR.

Licitații anulate în alte orașe

Aceasta este prima licitație încheiată cu succes de către Ministerul Dezvoltării. Din cele șase licitații dedicate achiziției de tramvaie pentru administrațiile publice din România, Ministerul Dezvoltării a „reușit”, până în prezent, să anuleze trei dintre acestea, celelalte fiind amânate, inclusiv până la finele anului viitor.

Sute de milioane de euro din fonduri europene ar putea fi pierdute în urma faptului că Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLDA) nu a reușit să ducă la bun sfârșit licitațiile de achiziție a zeci de tramvaie dedicate administrațiilor locale. Pentru a scăpa de poluarea din orașe cauzată de transportul urban, Comisia Europeană a lansat obiectul specific de finanțare 4.1 „Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă”.

În cadrul acestuia pirmăriile ar urma să fie ajutate financiar pentru a introduce in circulație tramvaie, mijloc de transport ecologic.

Din zecile de tramvaie ce trebuiau asigurate din fonduri europene, Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA) nu a reușit însă să achiziționeze niciun tramvai (excepție făcând licitația de față, de la Iași).

O primă licitație a demarat în luna ianuarie 2019 când MLPDA a publicat anunțul de participare pentru achiziția a 40 de tramvaie, fiecare cu lungime de 18 metri, destinate municipiilor Brăila (10 unități), Galați (10 unități) și Ploiești (20 de unități). Valoarea totală a achiziției ar urma să fie de 320 milioane lei iar deschiderea ofertelor urma să aibă loc în 27 februarie 2019. Licitația a fost însoțită de o clauză suspensivă în sensul că, dacă vor lipsi resursele financiare necesare, aceasta va fi anulată fără ca participanții să poată avea vreo obiecție. Licitația a fost anulată recent.

Se poate spune că în cazul licitației de tramvaie cu livrare la Reșița, MLDA se va „mișca” mult mai bine. Desemnarea câștigătorului pentru achiziția a 13 tramvaie bidirecționale, cu lungime de 18 metri ia la Reșița doar un an, respectiv până în data de 22 ianuarie 2020 când se va decide dacă singura ofertă primită, cea de la firma turcă Durmazlar Makine este acceptabilă. Valoarea estimativă a contractului este de 118,9 milioane lei, iar oferta turcilor a fost primită în luna iulie.

Promisiunea MLPDA față de craioveni era că le va cumpăra din fonduri europene 17 tramvaie cu lungimea de cca. 25 m destinate transportului public urban de călători. Valoarea estimativă a proiectului a fost stabilită la 170 milioane lei. Durata limită pentru evaluarea calificării și tehnică a fost planificată pentru data de 8 noiembrie, însă ministerul a anulat licitația fără să dea public o explicație.

Un alt municipiul pentru care MLPDA s-a angajat să cumpere tramvaie a fost Botoșani. Aici valoarea estimativă a fost de 72 milioane lei pentru achiziția a 9 tramvaie unidirecționale cu o lungime de 18 metri. La licitație au depus oferte producătorul autohton Astra Vagoane Arad și, din nou, turcii de la Durmazlar, însă, fără explicații, licitația a fost anulată.