spot_img
marți, decembrie 7, 2021
spot_img

151 de ani de la prima gară din București. Ce rol a avut Miron Mitrea în înstrăinarea ei

Astăzi, 19 octombrie 2020, se împlinesc 151 de ani de când a fost inaugurată prima gară din București. Din păcate, ea a dispărut din patrimoniul CFR și a ajuns în cel al unei companii israeliene. Un rol important în această poveste tristă pentru calea ferată l-a avut fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea.

Adrian Bărbulescu

prima gară din București

Povestea Gării Filaret începe in ziua de 13 septembrie 1865 când, după lungi şi interminabile tratative şi furtunoase dezbateri parlamentare, compania fondată de inginerii britanici John Trevor Barkley şi John Staniforth a primit dreptul de a construi şi de a exploata prima cale ferată din România, ce urma să lege oraşul Bucureşti cu portul dunărean Giurgiu, se arată pe site-ul Muzeului Național Tehnic Dimtrie Leonida.

În ziua de 7 septembrie 1869, din Gara Filaret a plecat primul tren, ce l-a avut ca pasager pe însuşi Principele Carol, care şi-a putut îndeplini astfel cuvântul dat: acela de a nu-şi părăsi ţara până când nu va putea utiliza „întâiul drum de fier românesc“.

Prima gară din București a fost deschisă oficial, în cadrul unei grandioase ceremonii, în ziua de 19 octombrie (stil vechi)/31 octombrie (stil nou) 1869. După slujba oficiată de Mitropolitul Primat Nifon, în sunete de corn (vechiul semnal de plecare a trenurilor) şi în uralele entuziaste ale privitorilor ce împânziseră peronul Gării Filaret, „Trenul de Onore Michaiu Bravul“, remorcat de locomotiva cu acelaşi nume, ce era condusă de însuşi concesionarul liniei, a plecat spre Giurgiu, la ora 10,45.

Construcţia, realizată precum un careu, este formată din parter şi un etaj, marginile imobilului închizându-se spre şine pentru a forma o hală în care intrau cele trei linii de cale ferată. Hala peronului este marcată printr-un fronton triunghiular peste linia acoperişului corpului principal. Acoperişul halei este ridicat pe o structură metalică, aşezată pe zidurile paralele ale construcţiei, decorate cu arce în plin centru.

Pe 19 noiembrie 1960, este dezafectată şi este transformată în autobază, deşi iniţial s-a propus amenajarea unui muzeu. Clădirea este declarată monument istoric, cu cod LMI B-II-m-A-18800.

Aurel Novac a vrut să recupereze Gara Filaret

prima gară din București
Fostul ministru Aurel Novac

Gara Filaret a rămas în proprietate publică până în 1990, când, prin Hotărârea de Guvern privind înființarea societăților comerciale Autotrans Călători Filaret SA și Intertrans SA, imobilul a fost cuprins în capitalul social al celor două societăți.

Cinci ani mai târziu, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Aurel Novac (de formație ceferist, între timp decedat), întreprinde un demers de revenire la normalitate, care s-a concretizat în Hotărârea de Guvern nr. 88/1995. Textul actului normativ este fără urmă de echivoc: „Se aprobă transmiterea Monumentului istoric și de arhitectură Gara Filaret, bun proprietate publică a statului, împreună cu terenul aferent în suprafață de 8.750 mp (o parte din teren fusese folosită pentru construirea șoselei cunoscute sub numele de Trafic Greu – n.red.), situat în municipiul București, identificat potrivit planului de situație, din patrimoniul societăților comerciale Autotrans Călători Filaret SA și Intertrans SA în administrarea Regiei Autonome Societatea Națională a Căilor Ferate Române”.

În Hotărârea semnată de prim-ministrul Nicolae Văcăroiu se mai stipulează faptul că imobilul cu pricina va fi amenajat ca muzeu tehnic al Căilor Ferate Române. ”Cuprinderea terenului și clădirii în capitalul social al societăților comerciale sus-menționate s-a făcut cu încălcarea regimului juridic al clădirilor stabilite ca fiind monument de arhitectură și cu caracter istoric”, se arăta în nota de fundamentare a actului normativ. Tot aici se remarcă faptul că, potrivit art. 135, alin. 5 din Constituție, imobilul face obiectul exclusiv al proprietății publice și, în consecință, nu are ce căuta în capitalul social al unor societăți comerciale.

Prima gară din București, făcută ”cadou” de Miron Mitrea unei firme străine

prima gară din București Mitrea îl atacă pe Bode calea feratăSNCFR ar fi trebuit să intre în posesia clădirii și a terenului după 30 de zile de la publicarea Hotărârii în Monitorul Oficial, termen în care trebuia întocmit un protocol de predare-primire. Şi totuși, nici în momentul de față CFR SA, compania care a preluat în 1998 de la fosta SNCFR infrastructura feroviară, nu are în patrimoniul său imobilul Gării Filaret, care este utilizat bine-mersi de societatea Autotrans Călători Filaret, la care acționar majoritar a devenit între timp o companie israeliană.

Trebuie precizat faptul că, la acea vreme, societatea Autotrans Călători Filaret era condusă de fostul deputat PSD Aura Vasile, membru marcant al organizației București a partidului. A urmat o sarabandă a proceselor, pierdută de Ministerul Transporturilor în mandatul lui Miron Mitrea.

În consecință, Autotrans Călători Filaret, care s-a privatizat în 2000, pachetul majoritar de acțiuni fiind preluat de israelienii de la Horen&Leibovici, a rămas proprietar al imobilului Gării Filaret și al terenului aferent.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole