EXCLUSIV Prima de Paști la CFR SA nu se poate da din cauza datoriilor CFR Călători

13 aprilie 2020

Prima de Paști la CFR SA nu se poate da din cauza datoriilor pe care le înregistrează CFR Călători la plata tarifului pentru utilizarea infrastructurii (TUI), fapt ce a lăsat gestionarul infrastructurii feroviare fără lichidități suficiente. Asta în condițiile în care la CFR Călători se va acorda o primă de 150 de lei pentru fiecare salariat.

Adrian Bărbulescu

Prima de Paști la CFR

”Ei (CFR Călători – n.red.) dau prime, dar nu-și plătesc datoriile. Îi voi solicita domnului ministru Lucian Bode să intervină, pentru a soluționa această problemă gravă a ceferiștilor. Fără intervenția ministrului nu se va rezolva”, a declarat pentru Club Feroviar președintele Federației Naționale Sindicale Drum de Fier, Florea Dobrescu.

Prima de Paști la CFR Călători va fi de 150 de lei

El a precizat că fiecare angajat al CFR Călători va beneficia de o primă de Paști de 150 de lei. La fel vor primi și angajații CFR Marfă, cu mențiunea că operatorul național de marfă este la zi cu plata TUI.

Compania CFR Călători are de plătit către CFR SA o datorie de 89,7 milioane de lei în contul TUI, în creștere cu 24 milioane de lei față de finele anului trecut, când s-a situat la 65,88 milioane de lei, potrivit datelor furnizate de CFR SA la solicitarea Club Feroviar. Acestea sunt ultimele cifre oficiale, însă, potrivit informațiilor deținute de Club Feroviar, între timp datoria operatorului feroviar de stat de transport de călători către gestionarul infrastructurii a depășit 130 milioane de lei.

Și salariile au întârziat din cauza neîncasării TUI

Este pentru a doua oară în ultima lună când datoriile neachitate ale CFR Călători produc efecte negative asupra portofelelor angajaților CFR SA. Plata avansurilor salariale pe luna martie 2020, care trebuia făcută până pe 30 martie, a fost amânată câteva zile, din același motiv. Ce-i drept, amânarea plății era prevăzută ca posibilitate în contractul individual de muncă, dar asta nu prea i-a ”încălzit” pe ceferiști.

La vremea respectivă s-au iscat nemulțumiri în rândul angajaților companiei, care se temeau că, pe fondul reducerii încasărilor gestionarului de infrastructură, vor fi întârzieri la plata salariilor. CFR SA are aproximativ 23.200 de salariați, în aparatul central și la nivelul regionalelor de cale ferată.

Pandemia de coronavirus de tip nou a afectat serios încasările administratorului infrastructurii feroviare. Atât operatorul feroviar de stat CFR Călători cât și operatorii privați de transport feroviar de călători au anulat, cumulat, câteva sute de trenuri. Cum garniturile nu au mai circulat, operatorii nu au mai plătit pentru ele nici tariful de utilizare a infrastructurii (TUI) către CFR SA.

Salariile la CFR SA, ”ciuntite” deja de reducerea programului de lucru

În proiectul de venituri și cheltuieli pe 2020 al CFR SA, cheltuielile cu personalul sunt în sumă de aproape 1,7 miliarde de lei. La finele anului, se prognozează că CFR SA va avea 23.406 salariați, față de numărul mediu de 22,947. Câștigul mediu lunar brut pe salariat nu este prea mare, de 5.315 lei (valoarea recalculată). Guvernul nu a adoptat nici până acum bugetul CFR SA pe 2020, așa că în fiecare lună compania poate cheltui doar 1/12 din valoarea bugetului pe anul trecut.

Salariile unor angajați de la compania de infrastructură au avut deja de suferit, după ce Consiliul de Administrație a decis reducerea săptămânii de lucru de la cinci la patru zile pe săptămână. Reducerea programului, care a antrenat și diminuarea salariilor, se aplică în principal pentru personalul administrativ.

Sindicaliștii consideră că la CFR SA nu se justifică șomajul tehnic

În ultimele zile, în sistemul feroviar se vorbește tot mai apăsat despre trecerea în șomaj tehnic a unei părți din salariați.

Liderul sindical Florea Dobrescu spune că la CFR SA nu ar trebui să se recurgă la o asemenea măsură. ”Pentru salariații CFR SA măsura de reducere a programului de lucru de la cinci la patru zile pe săptămână este suficientă. Știm că s-a redus numărul de trenuri aflate în circulație, dar noi trebuie să fim la datorie, chit că pe o secție trec zece trenuri pe zi sau doar unul. Munca este aceeași, noi trebuie să ne asigurăm că acel tren va trece în siguranță”, a mai spus Dobrescu pentru Club Feroviar.

Până la ora publicării acestui articol, CFR Călători nu a răspuns la solicitarea făcută de Club Feroviar în legătură cu datoriile înregistrate la plata TUI către CFR SA.