vineri, martie 29, 2024
spot_img

Prețuri prohibitive ale energiei electrice propuse transportatorilor feroviari de către Electrificare CFR. Reacția companiei

În timp ce Germania încurajează transportul feroviar de marfă, aplicând scheme de ajutor de stat în sensul ieftinirii energiei electrice consumate, Electrificare CFR  SA propune operatorilor prețuri prohibitive ale energiei electrice peste cotațiile prezente pe OPCOM. Cel puțin aceasta acuză operatorii feroviari privați. De cealaltă parte, Electrificare CFR atrage atenția că anul trecut operatorii au beneficiat de prețuri sub cele facilitate de stat și spun că acuzele operatorilor nu sunt fondate. 

Operatorii feroviari de transport și Electrificare CFR nu au reușit zilele trecute să ajungă la o înțelegere privind prețul energiei electrice pentru anul curent, perioada începând cu 1 aprilie 2023.

Documente consultate de Club Feroviar arată că Electrificare CFR a propus includerea în prețul de vânzare a unei componente de 25,51 lei/Mwh pentru cheltuielile proprii de furnizare și cota de profit, fără a menționa însă un preț final pe fiecare MWh livrat. S-ar înțelege că prețul final ar urma să fie alcătuit din cel la care Electrificare CFR cumpără energia de pe OPCOM și cota menționată mai sus.

În scrisoarea trimisă operatorilor feroviari și patronatelor feroviare, Electrificare CFR împarte componenta de 25,51 lei/Mwh în cheltuieli de furnizare de 11,93 lei pe MWh și cotă de profit de 13,58 lei/MWh. Ultima, informează Electrificare CFR, ar reprezenta 1,3% sub cota de 3% profit rezonabil ce i se permite pe baza Legii 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar românesc în cel european.

Deși nu este precizat prețul final de vânzare, se pot face niște calcule. Introducerea unei componente de 13,58 lei/MWH, echivalentul unui procentaj de 1,3% din prețul final, sugerează că acesta ar fi proporțional 1.044 lei/Mwh.

„Punctul meu de vedere este că prețul este enorm. Cheia este aici în negocierea de catre Electrificare CFR a unor contracte de furnizare a energiei electrice cu CE Oltenia, Hidroelectrica și alți operatori pe termen foarte lung (1-2 ani) astfel încât prețul de achiziție al energiei să fie de maximum 400-500 lei”, spune un reprezentant al industriei transporturilor feroviare.

Oficiali ai Electrificare CFR atrag însă atenția că o concluzie privind prețul de 1000 lei/MWh oră e falsă.

Mai precis, procentajul de 1,4% nu se aplică unui preț anume, ci producției marfă ce include nu numai energia achiziționată, ci și componentele reglementate datorate statului, cheltuielilor cu munca vie etc.

„Energia electrică achiziționată de către Electrificare CFR de pe platformele OPCOM reprezintă energia electrică activă. Prețul energiei electrice furnizate mai conține costul cu echilibrarea, tarifele reglementate (distribuție, transport, sistem), alte taxe și impozite (cogenerarea de înaltă eficiență, contravaloarea certificatelor verzi, acciza și TVA)”, spun reprezentanții Electrificare CFR.

„Contravaloarea cheltuielilor de furnizare și a cotei de profit” care poate fi negociată de către cele două părți. Partea acestei componente care reprezintă cuantumul profitului de 13,58 lei/MWh a fost obținut prin aplicarea unui procent de 1,3 % la marfa vândută respectiv, energia electrică furnizată, procent care este semnificativ diminuat față de cuantumul de 3% denumit rezonabil, impus de către Legea 202/2016 a integrării sistemului feroviar din România în sistemul feroviar unic european. Prețul energiei electrice a fost calculat având ca bază costurile înregistrate în ultimele 12 luni pentru toate componentele conform prevederilor Contractului.

Prețul energiei electrice furnizate se calculează lunar, având în vedere particularitățile modelului de contract care este deosebit de celelalte contracte de furnizare din piață ținând cont de sistemul rețelei de contact feroviare și posibilitățile tehnice ale acestuia.
Prin aplicarea prevederilor OUG 272022 cu modificările și completările ulterioare, Electrificare CFR facturează energia electrică la prețurile plafonate conform încadrării pe categoriile respective ale clienților noncasnici OTF. În acest caz, Componenta de furnizare impusă este de 73,00 lei/MWh și include costul activității de furnizare (manopera), costul participării în piețele centralizate și profitul. Corespondența din Contractul de furnizare aplicat de Electrificare CFR o constituie ”Contravaloarea cheltuielilor de furnizare și cota de profit” și o altă componentă de cost ”cheltuieli piață”.

Oficiali ai companiei reamintesc că anul trecut operatorii au beneficiat de prețuri cuprinse între 700 și 850 lei/MWh, sub valorile stabilite de OUG 27 (aplicându-se astfel prețuri contractuale mai mici decât cele impuse de stat pentru sprijinirea economiei și agenților economici).

Cotele impuse de Electrificare CFR nu permit capitalizarea sau realizarea de investiții, mai spun oficialii companiei.

Prețuri prohibitive ale energiei electrice

O privire aruncată pe OPCOM segmentul Piaţa centralizată a contractelor bilaterale de energie electrică – modalitatea de tranzacţionare a contractelor prin licitaţie extinsă şi utilizarea produselor care să asigure flexibilitatea tranzacţionării (PCCB – LE – flex), de unde Electrificare cumpără 90% din energia necesară – oferă câteva repere privind prețurile. Marți, Electrica Furnizare SA și Energy Distribution Services SRL au ofertat cumpărare/vânzare la un preț de 835 lei/MWH și o cantitate de 175,68 mii Mwh. Aceste prețuri însă nu includ componentele reglementate impuse de stat.

La jumătatea lunii februarie, Electrificare CFR a inițiat la OPCOM licitații pentru achiziții de energie electrică între 40 mii MWh și 80 mii MWh oră la prețuri de 450 lei/MWh (prețuri propuse fără componenta reglementată). Compania a anulat însă licitația în lipsă de oferte. Acestui preț i se adaugă cel mai probabil o sumă în jurul a 182 lei/MWh tarife reglementate de stat, și anume certificate verzi, contribuție cogenerare.

Una dintre obiecțiile patronatelor feroviare a fost aceea că noțiunile de cheltuieli de furnizare și cota de profit nu se regăsesc în structura de tarifare stabilită legal (OUG 27/2022). Tariful de furnizare trebuie să fie unic pe tot lanțul producător – consumator final și să se regăsească în factura finală prezentată OTF.

Patronatele solicită în adresa de răspuns către Electrificare CFR ca această companie să asigure contracte de achiziție a energiei pe termene lungi, la prețuri avantajoase, fără a se apela frecvent la Piața Zilei Următoare (doar ca excepție) unde prețurile sunt ridicate.

Patronatele cer transparență în formarea prețurilor în conformitate cu OUG 27/2022 care impune existența unui sistem informatic care să facă din facturare un „instrument corect, transparent, clar, lizibil și ușor de înțeles”.

Contracte vizate de Consiliul Concurenței

Oficialii Electrificare afirmă însă că aceste contracte au viza Consiliului Feroviar de ani buni. „Considerăm că modelul de Contract de furnizare a energiei electrice respectă atât legislația specifică domeniului energetic, cât și prevederile Legii 202/2016. Acesta a fost aplicat cu succes începând cu anul 2016”, spune compania într-un răspuns oferit Club Feroviar. Reprezentanții acesteia afirmă că sunt conștienți de dificultățile pieței și că doresc achiziționarea de energie la prețuri mici, sub 1,3 lei/kWh, astfel încât să scape de decontările cu statul.

Care sunt prețurile plătite la nivel european

Evidențe centralizate la nivel european ale prețurilor practicate pentru energia electrică nu există. Surse din rândul operatorilor privați pretind că anul trecut, în România, un MWh s-ar fi plătit cu 1541 lei, în condițiile în care prețurile în regiune au fost mai mici cu  procentaje cuprinse între 12% în Ungaria și 73%-85% în Croația, în funcție de perioada zilei.

O publicație din vestul Europei afirmă însă că în Franța, de exemplu, prețul energiei livrate de SNCF a fost anul trecut de 111 euro/MWh (555 lei/MWh) urmând să atingă în acest an 473 euro/MWh (2365 lei/MWH) în acest an. Ar fi practic o împătrire a acestuia. Estimările sunt din luna februarie a acestui an.

Citește și Cum vede Comisia Europeană competiția „egală”. Germania pompează miliarde în calea ferată, România zero

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole