Contractul de achiziție a 100 de tramvaie de către Primăria București prevede un preț maximal de 840,88 milioane lei, fără TVA, informație care contravine unui articol de presă ce susținea la începutul săptămânii că acest preț ar urma să crească cu 34 milioane lei, prin act adițional.
Contractul de achiziție intrat în posesia Club Feroviar, semnat de reprezentanții Astra Vagoane Călători Arad și Primăria București, menționează prețul de 840,88 milioane lei, fără TVA, fără alte prevederi privitoare la posibila majorare a acestei valori. De altfel, la Capitolul 4 „definiții” din contract, prețul menționat mai sus este denumit unul „maximal”, deci care nu poate fi depășit. El include polița RCA pe șase luni, costurile cu garanția full warranty 5 ani sau 300.000 km, costul consumabilelor de înlocuit din vina vânzătorului, costurile de transport.
Contractul dintre Astra și Primăria București este disponibil aici
Informațiile din contract contravin unor articole de presă bazate pe declarații pe așa numite surse care ar fi afirmat că se pregătește o majorare a valorilor prin act adițional de aproximativ 34 milioane lei.
Însă practica comercială este ca entitatea achizitoare să suporte unele majorări de prețuri în condiții bine stabilite. Contractele de infrastructură, spre exemplu, întocmite chiar sub umbrela FIDIC a inginerilor în consultanță permit majorări proporționale cu inflația sau cu devalorizarea monedei naționale pentru componentele importate. Neîndeplinirea obligațiilor de către autoritatea contractantă este deseori urmată de creșteri ale valorilor contractuale dacă această neîndeplinire aduce pierderi contractorului. Oricum, nu este cazul contractului de achiziție a 100 de tramvaie, după cum explicam. (D.C.)