Cine e de vină pentru incidentul feroviar de la Pitești de joi după-amiază, când o locomotivă a lovit puternic un vagon la rebrusarea din stație? Această dilemă a constituit tema unei polemici între directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, și liderul sindical Rodrigo Maxim.
În intervenția sa telefonică la emisiunea Drumurile Noastre de la B1 TV, Preoteasa a spus că, în mod cert, vinovat pentru producerea tamponării este mecanicul de locomitovă, care nu a frânat la timp. ”Este vina mecanicului de locomotivă, o afirm și o susțin în continuare. În două incidente, cel de la Roșiori și cel de la Pitești este o vină umană. Am toate datele despre ceea ce s-a întâmplat la Pitești. Mecanicul a frânat târziu și am citirea benzii și absolut totul. Dacă frâna cu zece metri mai devreme, nu se întâmpla nimic. Este adevărat că domnul Maxim Rodrigo a făcut o cerere în care era băgat chiar acest mecanic, prin care să dăm niște turnusuri privilegiate. Nu se vor da niciodată turnusuri pentru mecanici pentru că ei aparțin unui sindicat sau altul. Unul dintre mecanicii pentru care dânsul cerea turnus privilegiat este cel care a făcut evenimentul de la Pitești de aseară”, a spus șeful operatorului feroviar de stat. Potrivit lui Traian Preoteasa, la impact locomotiva a avut o viteză de 7 km/oră, iar incidentul nu este de competența AGIFER.
La rândul lui, Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), a admis că și mecanicul ar putea avea partea sa de culpă, dar a precizat că de vină este în primul rând schimbarea programului (turnusului) mecanicilor. Această schimbare s-a produs de câteva luni, la dispoziția directorului de Material Rulant al CFR Călători, Mihai Manole. „Dacă mecanicul respectiv era în turnusul în care sunt acești mecanici de 18 ani de zile și termina serviciul la Pitești, acest incident ar mai fi avut loc acum? ”, l-a întrebat, mai degrabă retoric, liderul sindical pe șeful CFR Călători.
”Eu vorbesc despre un mecanic care trebuia să-și facă meseria și nu și-a făcut-o”, a răspuns Traian Preoteasa. El a adăugat că turnusul a fost modificat pentru a nu se mai face favoritisme față de mecanici de la o federație sindicală sau alta. „Înseamnă că toți directorii generali ai CFR Călători din ultimii 18 ani, de când funcționa acel sistem, au făcut favoritisme”, s-a întrebat retoric Rodrigo Maxim.
Incidentul feroviar de la Pitești nu s-a soldat cu victime
În stația Pitești, la manevra de rebrusare a locomotivei de la trenul Regio 9028 în relația Pitești – București Nord a fost tamponată garnitura trenului, așa cum a scris ieri Club Feroviar.
Garnitura venise ca tren Regio 9025 de la București, cu trei vagoane tractate de locomotiva GM 1025 a Depoului București Călători. În urma impactului, nu au fost victime, pentru că în tren nu se aflau călători și nici personal feroviar. S-au înregistrat însă pagube materiale la vagonul lovit de locomotivă.