spot_img
vineri, decembrie 9, 2022
spot_img

Preoteasa îl avertizează pe Grindeanu. CFR Călători s-ar putea închide

Șeful CFR Călători, Traian Preoteasa, a aflat de un act elaborat trei etaje mai jos, la cabinetul ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, și care duce la închiderea societății. Compania CFR Călători și-ar putea închide porțile dacă prevederile OUG 107/2022 – act de modificare a OUG 12/1998 privind reorganizarea CFR – vor fi puse în practică.

Riscurile sunt menționate într-o adresă trimisă de șeful CFR Călători, Traian Preoteasa, ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu. Mai mult, Preoteasa lasă să se înțeleagă că actul normativ în cauză a fost aprobat pe șest de către minister, fără consultări publice.

De ce e periculos OUG 107 pentru CFR Călători?

Explicația vine chiar de la conducerea CFR Călători. „OUG 12/1998 în formă actuală condiționează alocarea compensației la bugetul de stat de plata obligațiilor curente către CFR SA și Electrificare CFR, obligații de plată care se ridică lunar la 88 de milioane de lei. Această obligație de a achita lunar obligațiile curente către CFR SA și Electrificare CFR, având în vedere că deficitul de lichidități și faptul că datoriile comerciale ale CFR Călători SA la data de 31 mai 2022 sunt în sumă de 512,46 milioane lei, din care datorii restante 365,08 milioane lei, va conduce inevitabil la imposibilitatea încasării începând cu luna august 2022 a compensației cuvenite pentru prestarea serviciului public de transport de călători de către CFR Călători și implicit la blocarea întregului sistem feroviar prin neplata salariilor personalului propriu prin neachitarea datoriilor istorice către furnizorii de combustibil, servicii, reparatori de material rulant. Totodată, estimăm dificultăți în prelungirea creditelor pentru finanțarea activiății de exploatare încheiate cu băncile comerciale”, este avertismentul inclus în adresa către Grindeanu.

Conducerea CFR Călători subliniază că subvenția primită lunar este de 90 de milioane de lei în condițiile în care cheltuielile de funcționare ale serviciului public sunt de 200 de milioane de lei. Bugetul CFR Călători a fost aprobat cu o pierdere de 657 de milioane de lei (!), în condițiile în care cuantumul compensației alocate în sumă de 1,15 miliarde lei reprezintă 60,7% din necesarul fundamentat pe anul 2022 de 1,89 miliarde lei.

CFR Călători reamintește că a solicitat statului o compensație de 2,5 miliarde de lei, conform Regulamentului 1370/2007.

Salariile ceferiștilor, în pericol

Titlul nu e exagerat, căci actul legislativ menționat spune că obligațiile față de CFR SA sunt prioritare, înțelegându-se că aceasta se întâmplă inclusiv în fața plății salariilor.

Astfel, cele două articole invocate de CFR Călători spun:

(20) Sumele aferente compensației de serviciu public prevăzute la alin. (16) se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în conformitate cu indicatorii tehnico-economici aprobați conform prevederilor alin. (6), în limita sumelor aprobate cu această destinație, potrivit legii.

(22) Sumele prevăzute la alin. (20) se utilizează cu prioritate pentru achitarea integrală către administratorul sau gestionarii infrastructurii feroviare publice, după caz, a obligațiilor curente privind tarifele aferente serviciilor furnizate în vederea realizării obligațiilor de serviciu public prevăzute la alin. (2), precum și pentru achitarea integrală a obligațiilor curente privind contravaloarea energiei electrice consumate.

Or, explică CFR Călători, Codul Muncii stabilește că plata salariilor este prioritară și astfel OUG menționată are prevederi contradictorii.

Argumentul CFR Călători este solid, căci Codul Muncii este o lege organică, importantă, votată de Parlament, în timp ce OUG adoptat de ministerul Transporturilor este o prevedere normativă ordinară care în primă fază nu are nici măcar nevoie de acordul Parlamentului.

CFR Călători mai menționează faptul că argumentele care au stat la baza introducerii acestor prevederi, anume un împrumut de rambursat unei instituții financiare internaționale, nu mai stau în picioare, căci acel împrumutat a fost plătit.

Un act normativ trecut pe șest

Însă ceea ce este cu adevărat rușinos, nedemn ca mod de lucru pentru o piață bazată pe colaborarea statului cu sectorul privat este modul în care schimbările nocive, după cum am arătat, s-au strecurat pe agenda Guvernului și au fost votate.

Prevederile legale spun că un proiect de act normativ trebuie să stea în dezbatere publică pe situl de internet al inițiatorului cel puțin zece zile pentru dezbateri. În acest timp, cei implicați vin cu propuneri de ameliorare a actului respectiv. În realitate însă nicio prevedere legală nu obligă inițiatorul să țină seama de propunerile celor implicați. Mai mult însă, în cazul de față, cei implicați nici nu au știut de proiectul de act normativ. De ce?

Explicația constă în faptul că actul normativ în cauză a mai fost propus anterior, în anii precedenți, iar noua variantă a fost pur și simplu trecută ca simplă îmbunătățire a vechilor variante de la începutul anului 2021. Astfel, conducerea CFR Călători situată la etajul 4 al Palatului CFR nu a știut ce manevre se fac trei etaje mai jos la conducerea Ministerului, situată la etajul 1.

Mai mult, Direcția Transport Feroviar a avut grijă să nu informeaza operatorii din piață asupra faptului că se lucrează la modificări și că pot aduce propunerile lor.

OUG 107 2022 a intrat în vigoare fără a fi supusă în prealabil dezbaterii publice, prin publicarea proiectului de ordonanță pe site-ul MT, spune în adresă CFR Călători. În realitate, modificările au fost publicate pe la pagina 46 a secțiunii de acte normative în dezbatere publică.

În acest stil de lucru, operatorii feroviari ar avea nevoie de servicii de informații care să îi informeze asupra propunerilor legislative trecute pe sub mână de către Ministerul Transporturilor.

„Nu am fost informați. Noi l-am trimis, dar după ce a fost aprobat și publicat în Monitor”, spune Vasile Șeclăman, președinte al Patronatului Feroviar. Dezbaterea se face de acum un an. „Nu știți că ei așa fac, toate sedintele de dialog social se fac așa. Pun o formă, apoi zic da, da, da și îi dau drumul fără modificările propuse de noi sau îl schimbă fără consultări”, spune el.

„Guvernul face ce vrea, te lasă să protestezi, dar protestezi degeaba, ordonanța e în lucru de ani buni, de când eram la Consiliul Concurenței. Relația cu patronatele e deficitară. Ne-am adresat cu două scrisori, nu am primit niciun răspuns, deși avem cerere să ne întâlnim încă din martie”, spune el.

Măntescu: O gafă monumentală

Chestionat de Club Feroviar, Iulică Măntescu, liderul sindical al Federației Mecanicilor de Locomotivă, numește propunerea o gafă monumentală. Nu este prima dată când modificări importante legislative sunt strecurate în vrafuri de proiecte, devenind dificil pentru sindicate să le găsească. El dă exemplu legea privind meseriile speciale în sectorul feroviar, la fel strecurată pe la pagina 100 la varianta propuneri îmbunătățite a unei forme vechi. Măntescu nu crede că este vorba de vreo strategie vicleană a Ministerului Transporturilor de a strecura modificările cu ușurință, ci de prostie.

Ultimele Articole