După ce în ianuarie a anulat un sfert din trenurile sale, directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a organizat în prima zi lucrătoare a lunii februarie o conferință de presă în care a încercat să-și justifice decizia. Neconvingător însă. Preoteasa a spus că vrea să mențină societatea pe profit și că, în urma măsurilor dispuse, câștigurile mecanicilor de locomotivă vor scădea cu 3.000-4.000 de lei de persoană. ”Au fost mecanici cu venituri mai mari ca mine”, a spus directorul general al operatorului feroviar de stat.
Încă din primele zile ale anului 2025 au început anulările de trenuri la CFR Călători. În total, au fost anulate 244 de trenuri, adică aproximativ un sfert din numărul total, așa cum am scris la vremea respectivă. Este cel mai mare număr de trenuri retrase din circulație deodată în ultimii 15 ani cel puțin.
În conferința de presă, Traian Preoteasa a insistat să nu le numească ”anulări”, ci ”suspendări” de trenuri, pentru că ”ele pot fi repuse oricând în circulație”. ”O să mai scoatem trenuri, o să mai și băgăm, va fi o dinamică”, a spus el, care a adăugat că eliminarea din grafic a acestor trenuri care circulau ”cu doi-trei călători” a generat economii de 25 – 30 de milioane de lei în ianuarie.
Câștigurile mecanicilor de locomotivă vor scădea cu 3.000-4.000 de lei
Șeful CFR Călători a susținut că aceste economii au fost obținute prin reducerea cheltuielilor, inclusiv cu orele suplimentare plătite mecanicilor.
Potrivit lui Preoteasa, veniturile brute ale mecanicilor de locomotivă sunt de 22.000 de lei, ceea ce înseamnă 12.000-13 .000 de lei net, iar cel mai mare câștig a fost de 30.000 de lei brut. ”Au fost mecanici cu venituri mai mari ca mine”, a spus directorul. Aceasta pentru că orele suplimentare prestate în weekend și în zilele de sărbători legale se plătescu cu 300%.
În urma măsurilor aplicate, câștigurile mecanicilor de locomotivă vor scădea cu 3.000-4.000 de lei de persoană. ”Faceți dumneavoastră socoteala ce economii se fac la 1.500 de mecanici de locomotivă, câți avem”, a spus Traia Preoteasa.
Amintim că Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, condusă de Rodrigo Maxim, organizează în această săptămână proteste la sediul Ministerului Transporturilor. Sindicaliștii au anunțat că în perioada următoare ar putea fi declanșată o grevă spontană la CFR Călători.
Directorul general al CFR Călători a spus că în momentul de față mai sunt aproximativ 100 de mecanici de locomotivă care fac cumul pensie-salariu, dar că numărul lor se va reduce. ”Eu vreau să-mi păstrez personalul și chiar să mai facem angajări”, a spus el.
Traian Preoteasa visează profit
Traian Preoteasa spune că toate măsurile care au fost luate de conducerea societății au ca scop menținerea pe profit a operatorului feroviar de stat.
Ba chiar a anunțat că anul trecut s-a încheiat cu un ”profit financiar” de 15 milioane de lei, în condițiile în care bugetul inițial fusese construit luându-se în calcul o pierdere de un miliard de lei. Greu de crezut, iar la jumătatea anului va apărea raportarea oficială de la Ministerul Finanțelor, în care se va vedea dacă șeful CFR Călători a mințit sau nu.
”Bugetul nu va mai fi întocmit pe pierdere. Fie că ne place, fie că nu, anularea facilităților pentru studenți ne costă în buget venituri de 200-225 de milioane de lei și trebuie ori să găsim venituri în altă parte, ori să reducem cheltuielile. Insist pe acest mesaj, nu mai suntem o gaură neagră sau gaură gri, suntem o companie pe profit și vrem să fim tratați precum o companie pe profit”, a spus Traian Preoteasa.
El a precizat că vrea „să țină societatea în echilibru” și că scopul este ca CFR Călători să rămână o companie pe profit, până la plecarea lui de la conducere: „De unde vom tăia, ce vom face, vom vedea”.
Cum și când vor fi repuse în circulație trenurile anulate?
Cât despre repunerea în circulație a unor trenuri anulate, Traian Preoteasa nu a dat un răspuns clar: ”Trebuie să mă convingă colegii mei. Nu am nimic împotrivă. Nu este făcută cu rea intenție, nu vreau să tai veniturile oamenilor și nici să dau oameni afară. Interesul nostru ține de echilibrul companiei, eu vrea să păstrez personalul și chiar voi face angajări. Dacă o regională, oricare ar fi ea, îmi face dovada că un anumit tren are solicitări, venite de la Consiliul Județean, sau de la primării, și are 20 sau 30 de călători, sau măcar zece călători, acel tren va fi repus în circulație. Nu le voi pune la loc decât dacă am convingerea că nu vor merge goale”.
L-am întrebat pe șeful CFR Călători dacă i se pare normal ca pe ruta feroviară directă București-Giurgiu, care s-a redeschis în 2024 în urma unei investiții de peste 100 de milioane de euro, după 19 ani în care a stat închisă, să circule doar patru perechi de trenuri pe zi. A preferat să nu răspundă direct, ci cu o altă întrebare: ”Credeți că dacă circulau șase perechi de trenuri pe zi, statul român ar fi investit mai puțin în redeschiderea liniei?”. Fără alte comentarii.
Șeful CFR Călători îi amenință pe cei care ”perturbă” activitatea companiei
Directorul general al CFR Călători s-a referit și la noua organigramă a CFR Călători, care a intrat în vigoare pe 1 februarie și prin care au fost înlăturați directorii incomozi, așa cum a dezvăluit Club Feroviar.
”Orice persoană care va perturba activitatea companiei, de la muncitor necalificat la direcor general adjunct, nu va mai lucra în companie”, a spus Preoteasa, care nu a lămurit însă semnificația verbului ”a perturba”.