La nici trei ani, după ce a fost introdus biletul unic în București-Ilfov, directorul CFR Călători denunță unilateral Ordinul ministrului Transporturilor în acest sens. Este a doua lovitură pe care o societate din subordinea MTI o aplică mobilității din regiunea Capitalei, după scumpirea unilaterală aplicată de Metrorex. De data asta, Traian Preoteasa îi sfidează atât pe bucureșteni și pe ilfoveni, cât și pe ministrul Sorin Grindeanu.
Club Feroviar vă prezintă în exclusivitate o adresă trimisă de șeful operatorului feroviar de stat, Traian Preoteasa, către Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public (TPBI). Misiva a fost trimisă și în atenția Direcției de Transport Feroviar din Ministerul Transporturilor, Autorității pentru Reformă Feroviară, Metrorex, Societății de Transport București STB SA și Transferoviar Călători. Nu și către Serviciul de Transport Voluntari, Ecotrans STCM și Regio Serv Transport Buftea, ceilalți operatori care sunt parte a convenției stabilite prin Ordinul ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 66 din 15 februarie 2022 privind aprobarea titlurilor de călătorie metropolitane integrate pentru transportul de suprafață, cu metroul și cu transportul pe calea ferată pe ruta Gara de Nord-Aeroportul Henri Coandă, în regiunea București-Ilfov. Ordin emis de Sorin Grindeanu, căci tot el era ministru la vremea respectivă.
”În conformitate cu prevederile art. 3, pct. 3.2, coroborate cu art. 7, pct. 7.3 din Convenția privind emiterea, comercializarea și decontarea titlurilor de călătorie metropolitane integrate, vă aducem la cunoștință că SNTFC CFR Călători denunță unilaterial această convenție începând cu data de 17 februarie 2025”, se arată în document, pe care-l puteți consulta și în facsimilul alăturat. În acesta nu sunt precizate motivele, ci doar se face referire la o adresă trimisă către TPBI la data de 17 decembrie 2024.
CITEȘTE și Bucureștiul a devenit oficial prima capitală în care biletul unic are cel puțin patru tarife
Biletul unic în București-Ilfov va fi valabil doar la trenurile TFC
În consecință, după data de 17 februarie nu se vor mai putea cumpăra abonamente integrate STB+tren de Aeroport Henri Coandă, sau Metrorex+tren de Aeroport sau STB+Metrorex+tren de Aeroport.
Sau dacă se vor putea cumpăra în continuare, ele vor fi valabile doar la trenurile operate de Transferoviar Călători pe ruta Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă, nu și la cele ale operatorului feroviar de stat. Dacă lucrezi la aeroport sau locuiești în Mogoșoaia și faci naveta pentru a te duce la muncă și înapoi trebuie să-ți convingi angajatorul să-ți adapteze programul astfel încât să vii și să pleci cu un tren al operatorului privat. Evident, niciun angajator nu va da curs cererii tale.
Din 15 decembrie, ești suprataxat dacă plătești cu cardul în tren
Primele semne de nemulțumire ale lui Traian Preoteasa legate de biletul unic în București-Ilfov s-au manifestat începând cu data de 15 decembrie 2024. De la intrarea în vigoare a Mersului Trenurilor 2024-2025, cei care plătesc călătoria spre și dinspre Aeroport cu cardul la validatoarele instalate în trenuri sunt taxați suplimentar cu 32 de bani (6,32 lei în loc de 6 lei), așa cum a dezvăluit Club Feroviar.
Apoi, Traian Preoteasa a încercat să explice suprataxarea: ”Dispozitivele din automotoarele care circulă spre și de la Aeroport au fost montate în trenuri ca urmare a unui contract de comisionar, respectiv de vânzare pentru și în numele CFR Călători prin aplicațiile și dispozitivele aparținând unei terțe părți”.
Această ”terță parte” este Societatea de Transport București STB SA, care a furnizat validatoarele acum trei ani, atunci când s-a făcut integrarea tarifară în regiunea București-Ilfov.
Validatoare identice, tot de la STB, sunt instalate și în trenurile operate pe ruta de Aeroport Henri Coandă de Transferoviar Călători, companie deținută de omul de afaceri Călin Mitică. Or, la TFC plata cu cardul în tren a titlului de călătorie pe relația Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă nu este comisionată. De pe card ți se rețin fix 6 lei, cât costă biletul, nu 6,32 lei, ca la CFR Călători.
Aceleași validatoare ale STB sunt instalate și la bordul autobuzelor Serviciului de Transport Voluntari, Ecotrans STCM SRL și Regio Serv Transport SRL. Și în aceste cazuri, atunci când plătești călătoria de pe card ți se rețin 3 lei, cât este biletul unic în regiunea București-Ilfov (nu chiar unic, căci, așa cum am văzut, la trenul de Otopeni el costă dublu). Comisionul la care face referire Traian Preoteasa este suportat de operatorii respectivi.