Premierul, exasperat de licitațiile fără sfârșit ale ARF. Licitația RE-R, prelungită din nou

10 iulie 2020

Autoritatea pentru Reformă Feroviară vrea să prelungească până la finele acestui an licitația de achiziție a 40 de rame electrice regionale, pe motiv că încă există procese pe rolul instanțelor de judecată. Licitația riscă să dureze nu mai puțin de un an și opt luni, în condițiile în care românii circulă cu trenuri vechi, ruginite.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

noul prim-ministru francez Ordonanța pe achizițiile publice modernizarea infrastructurii prelungirea stării de alertă investiții în calea ferată Ludovic Orban în Parlament Orban anunță măsurile de relaxare Orban îl contrazice pe Vela investiţii publice Restricțiile pentru călătoria cu trenul șomajul tehnic pentru bugetari
FOTO Guvernul României

Autoritatea pentru Refomă Feroviară vrea să prelungească până la finele lunii decembrie licitația pentru achiziția a 40-80 de rame electrice electirce regionale (RE-R), potrivit unui anunț publicat în aceste zile în Sistemul Public de Achiziție.

ARF anunță trei măsuri privind licitația în cauză:

  • – publicarea unei erate automate de prelungire a termenului până la 20 decembrie 2020;
  • – menținerea suspendării procedurii până la comunicarea hotărârilor definitive;
  • – prelungirea valabilității scrisorilor de garanție până la data de 20 decembrie.

Aplicarea măsurilor face ca licitația de achiziție a trenurilor să se întindă pe 20 de luni, ținând cont că anunțul de participare a fost publicat în aprilie 2019.

Orban: E păcat să pierdem banii

Tergiversările cauzate și de numeroasele procese deschise în instanțe de către cei trei participanți au ajuns să îl exaspereze inclusiv pe premierul Ludovic Orban.

„Domnule secretar de stat, vedeţi ce faceţi cu aşa-zisa autoritate de reformă feroviară, care bate pasul pe loc de patru ani de zile, nu e în stare să finalizeze o licitaţie pentru achiziţia de material rulant modern. E păcat! Vom pierde banii aceștia dacă nu se trezesc… consultați-vă cu ANAP, consultați-vă cu toți cei care au atribuții în domeniul procedurilor de achiziție și derulați, finalizați, de fapt, procedura în condițiile legii cât mai repede”, a spus zilele trecute Orban în ședința de Guvern.

Însă procedura de achiziție merge nu în direcția soluționării, ci, aparent, în direcția complicării situației. Alstom a deschis în data de 7 iulie la Curtea de Apel București o nouă acțiune prin care contestă o decizia 348 din 16 martie 2020 tot a Curții de Apel București.

ARF a lansat pe 3 aprilie 2019 licitaţia pentru achiziţia trenurilor de călători. Licitaţia viza iniţial 40 de trenuri electrice regionale RE-R, cu posibilitatea suplimentării cu încă 40 de rame electrice.   Valoarea estimată se regăsește în intervalul: – 1,7 – 4,55 miliarde lei, fără TVA, cu 15 ani de mentenanță. ARF a primit trei oferte, respectiv de la Alstom Ferroviaria SPA, CRRC Qingdao Sifang şi Siemens Mobility.

CRRC, inițial favoriți

În final, punctajele acordate celor trei companii pentru ofertele propuse la licitaţia organizată de ARF au fost următoarele:

– pe primul loc, CRRC Qingdao Sifang – Astra Vagoane Călători, cu 89 de puncte – 1,48 miliarde de lei;

– pe locul doi, Alstom Ferroviaria SpA – Alstom Transport SA, cu 78,69 de puncte – 1,7 miliarde de lei;

– locul trei este ocupat de Siemens Mobility, cu 78,47 de puncte – 1,67 miliarde de lei.

Noile rame vor circula cu viteză maximă de 160 km/h. Finanțarea proiectului este asigurată din Programul Operaţional Infrastructură Mare – POIM, iar cofinanțarea este asigurată de la bugetul de stat. ARF are calitatea de beneficiar direct în cadrul POIM, în condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar.

În data de 13 ianuarie 2020, CNSC a acceptat contestațiile Alstom si Siemens, anulând evaluarea tehnică făcută de ARF. La reluarea evaluării, ARF a decis că firma chineză are capacitatea de a respecta cele 18 luni menționate. Cele două firme occidentale au contestat si secretizarea ofertei depuse de CRRC sub pretextul protecției drepturilor de proprietate industrială.

Ulterior (în intervalul 23 – 28 ianuarie 2020) cei doi producători europeni au depus contestații privind decizia ARF în care autoritatea contractantă consideră că asocierea sino-română CRRC-Astra Vagoane are capacitatea de a livra în 18 luni primele rame.

De ce a fost contestată oferta CRRC

În contestația sa, producătorul Siemens a contestat câteva aspecte, anume capacitatea chinezilor de a livra în 18 luni primele rame, afirmație susținută cu o analiză făcută de contestatar asupra procedurilor de autorizare, în condițiile în care  rama CRRC nu circulă în Europa, iar una dintre condiții era ca trenul autorizat să fie în circulație în UE.

Trenul chinezilor are alte dimensiuni față de cele cerute prin documentația de licitație, argument invocat și de Alstom. ARF ar fi manifestat bunăvoință și înțelegere exagerată față de oferta chinezilor.

Siemens a mai acuzat că după decizia CNSC, ARF a primit libertatea de a modifica termenii în care se analizează ofertele sub pretextul clarificării unor aspecte legate de consumul energetic. Este evident că această modificare este ilegală pe parcursul derulării unei proceduri. Astfel, competitorii au putut alege punctele de pe traseu din care să aibă loc plecarea trenurilor, selecția unor stații amplasate în zone fără declivitate ducând la consumuri mici energetice.

ARF a suspendat licitația așteptând pronunțarea instanțelor de judecată. Procesele la Tribunalul București par a fi încheiate, dar urmează cele la Curtea de Apel.